تبیان، دستیار زندگی
با شروع فصل سرما و استفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ ها و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باشید

گاز گرفتگی

با شروع فصل سرما و استفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ ها و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درخصوص مسمومیت با گاز منواكسید كربن اطلاعیه ‌ای صادر كرد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: برای پیشگیری از گازگرفتگی با مونوكسید كربن به مردم توصیه می ‌شود که از خوب كاركردن آبگرمكن، بخاری ‌های گازی و نفتی مطمئن شده و از منقل برای كُرسی استفاده نكنند.

در این اطلاعیه همچنین ضمن تأكید بر استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد از مردم درخواست شده تا در مكان‌ هایی كه از سیستم ‌های گرمایشی مانند شومینه و بخاری استفاده می شود، درز در و پنجره به طور كامل بسته نباشد و یا هر سه ساعت یك بار در این مكان‌ ها یكی از پنجره ‌ها به مدت 5 دقیقه باز تا هوای تازه وارد اتاق شود و از قرار دادن آبگرمكن در فضای بسته جلوگیری شود.

روشن گذاشتن خودرو درپاركینگ ‌های دربسته خطر مسمومیت با منوكسید كربن را افزایش می ‌دهد.

همچنین از ساخته شدن آشیانه پرندگان بر دودكش ‌ها كه خود یكی از دلایل شایع گازگرفتگی است جلوگیری شود. بدین منظور لازم است از دودكش‌ های دارای كلاهك مخصوص به شكل هاش (H) استفاده شود.

در این اطلاعیه از مردم خواسته شده قبل از گرم كردن خودرو در پاركینگ، درب پاركینگ را باز كرده و به هیچ وجه شیشه‌ های اتومبیل را پایین نكشند تا از خطر مسمومیت با گاز مونوكسید كربن جلوگیری شود.

گفتنی است، از مهم ترین دلایل گازگرفتگی براثر استنشاق گاز منواكسید كربن، مكش نامناسب یا عدم مكش لوله‌ های بخاری گازی، سوختن ناقص نفت بخاری‌ های نفت‌ سوز، بد كاركردن شومینه گازی یا سوخت ناقص و یا شومینه‌ هایی با سوخت چوب، سوختن ناقص زغال در منقل ‌های كرسی، بد كاركردن اجاق خوراك ‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمكن، ژنراتورهای خانگی و كار كردن خودرو در پاركینگ های در بسته است.

لازم به ذكر است، از نشانه‌ های مسمومیت با گاز مونوكسید كربن در وهله اول، سردرد همراه با احساس سنگینی و در صورت عدم اكسیژن رسانی مناسب گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه، تشنج و احساس آشفتگی، تحریك ‌پذیری، ناتوانی در تشخیص موقعیت و شرایط، كاهش هوشیاری و اغما و مرگ است.

*مطالب مرتبط:

قاتل نامرئی در فصل سرما

مسمومیت کشنده با گاز مونواكسیدكربن در خانه

بی رنگ و بو، ولی کشنده

کاهش یا افزایش تلفات با گاز در امسال!

هر سال هزار نفر از مسمومیت می‌میرند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.