تبیان، دستیار زندگی
بعضی‌ها برای ماندن به هر دری می‌زنند، اما وقتی قرار است حذف شوی، از تو سئوالی نمی پرسند، چشم‌هایت بسته می‌شود و به خوابی می‌روی كه بیداری ندارد. اما از آن‌سو، لبخند زندگی را هم می‌توان در دشوارترین شرایط به چشم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز هم تولد نوزاد یخی


بعضی‌ها برای ماندن به هر دری می‌زنند، اما وقتی قرار است حذف شوی، از تو سئوالی نمی پرسند، چشم‌هایت بسته می‌شود و به خوابی می‌روی كه بیداری ندارد. اما از آن‌سو، لبخند زندگی را هم می‌توان در دشوارترین شرایط به چشم دید.

توفان كاترینا هم یكی از همین حوادث طبیعی بود كه در سال 2005 میلادی در آمریكا رخ داد و بخشی از كرانه‌های آمریكایی خلیج مكزیك را درنوردید و به ویرانی كشید.

آخرین خبر از توفان کارتینا این است كه نوزاد پسر حاصل از جنین منجمدی كه از سیلاب‌های ناشی از توفان كاترینا نجات یافته بود، در بیمارستانی در منطقه نیواورلئان به دنیا آمده و «نوح» نامیده شده است.

توفان كاترینا در صبح 29 اوت 2005 از دریا به خشكی رسید و باعث مرگ هزاران تن و آوارگی یك میلیون نفر شد. گفته می‌شود چنین فاجعه‌ ی انسانی از زمان جنگ داخلی آمریكا در ایالات متحده دیده نشده بود.

به گزارش رویترز، نوح بنتون ماركام (NOAH BENTON MARKHAM) كه سه‌شنبه 16 ژانویه 2007(26 دی 1385) در بیمارستان سنت تامانی پریش در شهر كووینگنون در ایالت لوئیزیانا متولد شده، به گفته ی سخنگوی بیمارستان نوزاد 8/3 كیلوگرم وزن داشته و به طریق سزارین و بدون هیچ عارضه‌ای متولد شده است.

والدین این نوزاد، ربكا و گلن ماركام مشكل ناباروری داشتند و با تلقیح آزمایشگاهی سلول‌های این دو، در یك كلینیك ناباروری، جنینی بوجود آمده بود تا بعدا در رحم مادر كاشته شود.

پس از بروز توفان كاترینا مسئولان این جنین‌ها و سایر جنین‌های ذخیره‌ شده در بیمارستان را كه در معرض از بین رفتن در میانه سیلاب فراگیرنده منطقه بودند، نجات دادند.

نوح یك برادر بزرگ تر دو ساله هم دارد(تصویر بالا) كه جنین او هم در همان زمان بوجود آمده بود، اما قبل از توفان در رحم مادرش كاشته شده بود.

پزشكان اسپانیایی در آبان ماه سال جاری نیز، جنینی را كه به مدت 13 سال منجمد شده بود در بدن زنی قرار دادند كه حاصل آن تولد یك نوزاد سالم بود.

این طولانی‌ترین مدتی است كه تا كنون یك جنین در محیطی سرد انجماد می‌یابد. این جنین یكی از 6 جنین باقی مانده از زوجی بود كه از طریق لقاح آزمایشگاهی صاحب نوزادی شده بودند.

پیش از این نیز، تایمز لندن خبر داده بود كه در سال 2003 نیز یك جنین یخ زده 12 ساله درون بدن یك زن اسرائیلی جای گرفت و حاصل آن تولد یك دو قلو بود.

این در حالی است كه محققان هنوز مطمئن نیستند كه تا چه مدت یك جنین را می‌توان در فضایی سرد نگهداری كرد و سپس آن را به یك نوزاد سالم تبدیل ساخت. به اعتقاد برخی از محققان منجمد‌ كردن جنین‌ها حتی برای قرن‌ها نیز امكان‌پذیر است.

در حال حاضر در ایران هم، پژوهشكده ی رویان، وجود دارد که یكی از مراكز تحقیقاتی- درمانی ناباروری است و فعالیت‌های درمانی این مركز تا كنون به تولد بیش از 1800 نوزاد منتج شده است.

اولین تولد جنین منجمد در ایران نیز در سال 1375 در نتیجه تلاش‌های محققان ایرانی دراین موسسه رخ داد.

صدف کوه کن

منبع : همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.