تبیان، دستیار زندگی
هم اکنون بسیاری از دانشجویان برای تقویت مغز و حافظه خود به طور غیر قانونی از داروهایی مثل ریتالین استفاده می کنند و تقاضا برای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروی هوش اعتیادآور است

ریتالین

هم اکنون بسیاری از دانشجویان برای تقویت مغز و حافظه خود به طور غیر قانونی از داروهایی مثل ریتالین استفاده می کنند و تقاضا برای مصرف این قبیل داروها در حال افزایش است.

"آیا افراد سالم حق دارند که برای ارتقای هوش خود از داروهایی مشابه آنچه برای کودکان بیش فعال و یا افراد پیر دچار نقصان حافظه تجویز می شود، استفاده کنند؟"

این موضوعی است که اکنون بعضی از دانشمندان نیویورک در مورد آن به بحث و گفتگو پرداخته اند. از نظر دانشمندان موافق این کار، پیدا کردن روش جدید برای بهبود عملکرد مغز جای خوشحالی دارد و نمی تواند مخالف عرف اخلاقی باشد. آنها معتقدند استفاده از این روش نیز مثل تغذیه مناسب و خواب کافی می تواند مفید باشد. در حالی که لازم است تحقیقات بیشتری در مورد عوارض سوء مصرف این داروها در درازمدت صورت گیرد.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، به موازات افزایش تولید داروهای تقویت کننده مغز، تقاضا برای مصرف آنها توسط افراد میانسالی که خواهان حافظه قوی و جوان هستند و یا کارکنان چند شغله ای که نیاز به توان مغزی بالا دارند، در حال افزایش است.

تقریبا همه ی افراد خواهان استفاده از این داروها هستند و این روندی رو به رشد است که نیازمند به رسیدگی و توجه می باشد.

آدرال

داروهای محرکی مثل آدرال (Adderall) و ریتالین (Ritalin) که اصولا برای بیماران مبتلا به ADHD (اختلال بیش فعالی و نقص توجه) تجویز می شود، اگر توسط سایر افراد سالم استفاده شوند باعث افزایش تمرکز و به کارگرفتن اطلاعات و دریافت های مغزی در آنها می شود.

دارویی دیگر به نام پراویگیل (Provigil) که برای اختلالات خواب تجویز می شود ، توسط افرادی که مایل هستند علی رغم نیاز به خواب، بیدار بمانند، استفاده می شود. همچنین بعضی از داروهای تجویزی برای درمان آلزایمر باعث ارتقای حافظه می شوند.

داروی ریتالین توسط شرکت دارویی خاصی ساخته می شود که البته شکل تجاری آن نیز قابل دسترس می باشد. آدرال نیز با فرمول های متنوع به صورت تجاری در دسترس است.

حتی اگر استفاده از این چنین داروهایی توسط افراد سالم تایید شود، لازم است در مورد مزایا و معایب استفاده از آنها تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، آدرال دارویی است که حاوی آمفتامین می باشد و ممکن است باعث مرگ ناگهانی، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

سیاست خاص برای عدم استفاده از این داروها در صورت زیان احتمالی باید در نظر شود.

نگرانی دیگر در مورد استفاده از این داروها این است که در افراد سالم ایجاد اعتیاد نماید و این دقیقا همان چیزی است که در دهه های قبل به خاطر تجویز وسیع و گسترده ی این دارو برای بیماران مشاهده شد.

در هر حال یک نوع اجبار برای عدم استفاده از این داروها باید در جامعه حاکم شود.

حداقل تا زمانی که تحقیقات به طور یقین بی خطر بودن این داروها را اثبات نکرده است، چنین سیاستی لازم و ضروری می باشد.

*مطالب مرتبط:

راه های تقویت حافظه

شش روش برای ایجاد مغز هوشیار

غذاهای تقویت كننده حافظه (1) و (2)

میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه(1) و (2)

چند تمرین برای تقویت حافظه

نقش لسیتین در مبارزه با فراموشی وتقویت حافظه

راهکارهای افزایش هوش و غلبه بر فراموشی

تاثیر نماز بر حافظه و تمركز حواس

چگونه اطلاعات در مغز ذخیره می ‌شود؟

مسمومیت دارویى

10دستور برای مصرف دارو

آنچه درباره داروها باید بدانیم (1) و (2)

نكاتی پیرامون داروها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.