تبیان، دستیار زندگی
كلومیپرامین برای رفع علائم افسردگی، اختلالات وسواسی اجباری، اختلالات خوردن و هراس، درد عصبی و برخی موارد دیگر تجویز می ‌شود. كلومیپرامین از دسته داروهای ضد افسردگی سه ‌حلقه‌ای است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروی کلومیپرامین؛ ضد افسردگی

(Clomipramine)

کلومیپرامین

موارد مصرف:

كلومیپرامین برای رفع علائم افسردگی، اختلالات وسواسی اجباری ، اختلالات خوردن و هراس، درد عصبی و برخی موارد دیگر تجویز می ‌شود. كلومیپرامین از دسته داروهای ضد افسردگی سه ‌حلقه‌ای است.

زمان مصرف:

كلومیپرامین را می ‌توان بدون غذا یا برای كاهش دل به هم خوردگی با غذا مصرف كرد.

اثر دارو یک تا شش هفته پس از آغاز درمان ظاهر می ‌شود.

پس از آغاز اثر، حتی در صورت احساس بهبود، مصرف دارو را ادامه دهید.

اگر یك نوبت را فراموش كردید، زمانی كه به یاد آوردید آن را مصرف كنید.

اگر تقریبا موقع نوبت بعدی دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها كرده و به برنامه دارویی ‌تان بازگردید. مقدار دارو را دو برابر نكنید.

عوارض جانبی:

با مصرف دارو برخی علائم ممكن است رخ دهند، ولی فقط در صورتی كه مشكل‌ ساز شوند باید با پزشك در میان گذاشته شوند. برخی از این علائم عبارت اند از:

سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشكی دهان ، سردرد، افزایش اشتها ، تهوع، سوزش سر دل ، اسهال، مشكل در خوابیدن یا افزایش وزن.

توجه:

* در صورت وجود هر یك از موارد زیر پیش از مصرف كلومیپرامین، پزشكتان را مطلع سازید:

حساسیت به كلومیپرامین یا دیگر داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، داروهای ضدافسردگی دیگر (ماپروتیلین، ترازودون)، كاربامازپین (یك ضد تشنج)، یا حساسیت به غذاها، رنگ‌‌های خوراكی یا نگه دارنده‌‌ها.

* تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو، در هنگام رانندگی و كار كردن با وسایل خطرناك احتیاط كنید، چون برخی افراد در هنگام استفاده از این دارو دچار خواب آلودگی و افت هوشیاری می شوند.

* پس از مصرف دارو هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده احتیاط كنید، زیرا ممكن است دچار سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم شوید. به آرامی تغییر وضعیت دهید.

* برای تسكین خشكی دهان از آدامس‌‌های بدون قند یا آب نبات استفاده كنید. اگر خشكی دهانتان بیش از دو هفته طول كشید، با پزشكتان مشورت كنید.

* از مواجهه با آفتاب یا استفاده از لامپ آفتابی و سایر وسایل برنزه‌كننده اجتناب كنید، زیرا ممكن است دچار آفتاب سوختگی شوید. سعی كنید در صورت امكان، از قرار گرفتن در آفتاب از ساعت 10 صبح تا 15 بعدازظهر بپرهیزید. از عینك آفتابی، یك كلاه و لباس مناسب و كرم ضدآفتاب با قدرت محافظتی حداقل 15 استفاده كنید.

* پیش از انجام هر عمل جراحی، كارهای دندانپزشكی یا درمان‌‌های اورژانسی، سایر پزشكان را از این كه كلومیپرامین مصرف می‌ كنید، مطلع سازید.

* كلومیپرامین را دور از دسترس كودكان و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگاه دارید (در این شرایط كلومیپرامین فاسد می ‌شود).

دکتر هومن خلیقی

*مطالب مرتبط:

مهارت های مقابله با افسردگی

افسردگی، انواع و علائم آن

درمان افسردگی با داروهای گیاهی

آنچه باید به پزشک خود بگویید

10دستور برای مصرف دارو

مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد

با داروهای تقلبی چه کنیم؟

نكاتی پیرامون داروها

مسمومیت دارویى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.