تبیان، دستیار زندگی
نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن نیز زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان ادالت کولد است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات مهمی درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان

قرص

نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن نیز زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان ادالت کولد است.

قرص ادالت کولد ترکیبی است از سه داروی استامینوفن، فنیل‌افرین و کلرفینرامین.

درباره استامینوفن پیش از این توضیح داده شد که ضد تب و کاهنده درد است. فنیل‌افرین نیز نوعی ترکیب ضد احتقان بینی است و کلرفینرامین نیز ضد حساسیت است.

از قرص ادالت کولد در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می‌ شود.

میزان مصرف آن در بزرگسالان دو قرص هر چهار تا شش ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر چهار ساعت استفاده می ‌شود. دقت کنید که در بزرگسالان روزانه 12 قرص در روز بیشتر داده نشود و در کودکان نیز حداکثر 6 قرص تجویز ‌شود.

شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان

اگر بخواهیم شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان را در بدن بررسی کنیم باید به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازیم. جزء استامینوفنی این قرص با مهار سنتز پروستاگلاندین‌ها موجب کاهش تب می ‌شود. همچنین کلرفنیرامین با تأثیر بر عروق خونی، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس از طریق رقابت با هیستامین، پاسخ حساسیتی را از طریق مهار کردن هیستامین کاهش می‌ دهد و فنیل‌افرین نیز سبب انقباض سریع و طولانی‌ مدت شریانچه‌ها شده و در نتیجه موجب کاهش ترشح مایعات و احتقان مخاطی می ‌شود.

همانطور که گفته شد، قرص سرماخوردگی بزرگسالان از سه جزء تشکیل شده است، بنابراین عوارض دارویی این سه دارو می ‌تواند، از عوارض مهم این دارو باشد.

بیمار

این عوارض می ‌تواند، دستگاه‌های عصبی مرکزی، گوارشی، پوست و خون را درگیر کند بنابراین تحریک‌ پذیری، گیجی و خواب ‌آلودگی از مهمترین عوارض مصرف این دارو به شمار می ‌رود.

مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان با داروهای فنی‌ توئین، ریفامپین و کاربامازپین تداخل دارویی دارد، بنابراین در صورت مصرف هر کدام از این داروها به پزشکتان اطلاع دهید تا میزان کمتری قرص تجویز کند.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان به دلیل دارا بودن کلرفنیرامین می‌ تواند، سبب خواب ‌آلودگی شود، بنابراین توصیه می‌ شود از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به دقت زیاد دارد تا چند ساعت پس از مصرف دارو، خودداری کنید.

بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی به‌ ویژه بیماری‌ های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده‌اند، باید با مشورت پزشک و با احتیاط از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنند زیرا این قرص دارای منقبض‌ کننده‌های عروقی است و با تنگ کردن عروق موجب تشدید بیماری ‌های قلبی می ‌شود.

                                                                                                                                                  دکتر مجید سلطانی

*مطالب مرتبط:

سرماخوردگی، آنفلوانزا یا آلرژی ؟

تفاوت سرماخوردگی و حساسیت

زمستان و سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با محصولات نعناع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.