تبیان، دستیار زندگی
از فست ‏فود و کله ‏پاچه تا نان سنگکی شبانه‏ روزی؛ غذاخوری‏ های 24 ساعته هر شب شلوغ ‏تر می ‏شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذا خوردن زیر نور ماه

فست فود

از فست ‏فود و کله ‏پاچه تا نان سنگکی شبانه‏ روزی؛ غذاخوری‏ های 24 ساعته هر شب شلوغ ‏تر می ‏شوند.

"لقانطه" را که ساختند. خیلی‏‏ ها گفتند فقط "دیوانگان" می ‏روند آن جا غذا بخورند! اما اولین رستوران "طهران" خیلی زود پاتوق عصرگاهی آدم ‏های "عاقلی" شد که دور استخر بزرگی می‏ نشستند و طعم کباب را با پیاز و ریحان و نان داغ زیر زبان مزمزه می‏ کردند. آن موقع هیچ‏ کس فکرش را نمی‏ کرد که چند دهه بعد رستوران‏ ها، فست ‏فودها و غذاخوری‏ های پایتخت مثل قارچ در خیابان ‏ها رشد می‏ کنند و به سرعت در سراسر ایران فراگیر می ‏شوند. رستوران‏ ها که زیاد شدند، کم‏کم پدیده‏ های جدید هم از راه رسیدند؛ تنوع‏ بوی غذاها از تنوع بوی عطر فروشی‏ ها بیشتر شد بعضی ‏ها طعم غذاهای از آب گذشته را در رستوران‏ های فرنگی چشیدند. بعضی ‏ها هم رستوران گردی را به فرهنگ عمومی ‏شان ضمیمه کردند. رستوران داران هم وقتی دیدند شکم گرسنه وقت و بی ‏وقت نمی ‏شناسد، ساعت کارشان را افزایش دادند و مدتی بعد هم 24 ساعته متولد شدند. حالا هم دعوا سرهمین شبانه ‏روزی‏ها است رستوران دارها می ‏گویند که شهرمان به 24 ساعته‏ ها نیاز دارد و پلیس می ‏گوید وجود آن ها برای شهر ضرورتی ندارد فعلا که کاسه کوزه‏ها را سر جوانان شکسته‏ اند. متهم اصلی آن ها هستند؛ همان‏ هایی که نصفه‏ شب شال و کلاه می ‏کنند و پای ثابت 24 ساعته‏ ها می‏ شوند. ما در این مطلب سراغ این مساله رفته ایم؛ چرا به تعداد انگشتان دو دست رستوران فست ‏فود و طباخی شبانه ‏روزی نداریم؟

سرآشپزان همیشه بیدار

تا بوده، ماجرای پُر کردن شکم هم بوده فقط شکل و روشش کمی فرق کرده است. قدیمی ‏ها یک صبح تا شب وقت می ‏گذاشتند تا یک خورش جاافتاده سر سفره بگذارند. بعد هم بقیه اهل سفر می‏ خوردند و حالش را می ‏بردند اما حالا اوضاع عوض شده یاد گرفته ‏ایم وقت، طلاست؛ همین بهانه هم برای مشتری پروپا‏قرص رستوان‏ ها و فست ‏فودها شدن کفایت می ‏کند. البته قاعده همان قاعده است؛ غذا برای ما هم مهم است، با این تفاوت که حالا رستوران ‏ها هم مهم شده‏اند. بعضی‏ها شده‏ایم یک رستوران گرد حرفه‏ای که وقت و بی‏ وقت مهمان سالن ‏های غذاخوری این شهر می ‏شویم تا دلی از عزا در بیاوریم. شب و روزش هم فرقی نمی‏ کند. مهم شکم مان است که چه وقتی اظهار گرسنگی کند. نیمه شب هم که باشد باز هم باید به اظهاراتش توجه کنیم اما در پایتخت بی‏ در و پیکرمان چند رستوران شبانه روزی وجود دارد؟ و حال و روز این رستوران ‏ها چطور است؟ پرسه شبانه ما پاسخی است به این سوال‏ ها.

یک و نیم نصفه شب است وارد خیابان ولی‏عصر(عج) می‏ شوی، پرنده هم پر نمی‏ نزند جایی که میانه روز جای سوزن انداختن ندارد. پیدا کردن رستوران در این خیابان، کار زیاد سختی نیست. البته اگر هوا روشن باشد. تعداد فست ‏فودها و رستوران ‏ها در طولانی ‏ترین خیابان پایتخت آن قدر زیاد است که به فاصله چند صدمتر می ‏توان مشتری یکی از آن ها شد. اما حالا شب است و تاریکی بر همه چیز سایه انداخته. درست است که طی روز بین‏ سرآشپزها برای فتح شامه‏ ها و جذب مشتری بیشتر جنگ است ولی شب تعداد رستوران‏ ها آن قدر کم است که همه فاتح این میدان هستند.

هنوز تا تقاطع خیابان زعفرانیه، فاصله زیاد است ولی باز بودن یک مغازه از دورترها پیداست. مغازه‏‏ای که از همان دورترها هم می ‏توان حدس زد که احتمالا باید یک رستوران باشد. رستوران "لمزی" در این موقع شب، غذای ایتالیایی سرو می‏ کند برای خلق‏الله. شب بیداران هم استقبال می‏ کنند؛ این را تعداد خودروهای لوکس پارک شده کنار رستوران خیلی زود لو می‏‏ دهد. دکوراسیون قرمز رنگ رستوران و نورپردازی داخل آن با این سیاهی شب، بیشتر از هر چیز دیگری توی  چشم است. صدای موزیک داخل سالن، آرام و جذاب است، البته شاید وقتی از بی ‏صدایی بیرون آمده باشی، این طور به نظر می‏ رسد. تقریباً نیمی از میزها اشغال شده‏اند. با یک نگاه گذرا هم می ‏توان فهمید که سهم جوانان میان این مشتریان شبانه بیشتر است. خیلی شکمو به نظر نمی ‏رسند معلوم است که در یک گشت و گذار شبانه راه شان به این رستوران افتاده است. دوباره به ساعتت نگاه می‏ کنی؛ عقربه‏ها به سرعت در تعقیب یکدیگرند و ساعت یک و پنجاه دقیقه را نشان می‏ دهند؛ "کارمان خیلی با روز فرقی نمی‏ کند، ولی وقتی در هیچ جای شمیران این موقع شب رستوران پیدا نشود، خب، معلوم است که سرمان شلوغ می ‏شود". این را مدیر رستوران می‏ گوید که راضی به گفتن اسم  و رسمش نیست. بیشتر مشتریان 12 شب به بعدش را می ‏شناسد. کارکنان کیشیک بیمارستان ‏ها، خبرنگاران و خارجی‏ های مقیم تهران را به عنوان اقشار پروپاقرص رستوران شبانه روزی ‏اش معرفی می ‏کند؛ "شاید بعضی وقت‏ها ضرر هم بدهیم! ولی هدف ‏مان جلب رضایت مشتری است بالاخره شاید یک نفر این موقع شب گرسنه‏اش شود باید از گشنگی بمیرد!"

بقیه دورغ می ‏گویند

غذای نسبتاً گران ایتالیایی را بی‏ خیال می ‏شوی و به دنبال غذای وطنی به سمت میدان توحید می‏ روی. شنیده‏‏ای که معروف ‏ترین و البته قدیمی‏ ترین رستوران شبانه ‏روزی پایتخت در این میدان قرار دارد. "هپی‏برگر" را خیلی ‏ها به همین 24 ساعته بودن می‏ شناسند، فست‏فودی که شاید در هیاهوی روزانه میدان توحید کمتر دیده شود ولی شب به راحتی جلب توجه می ‏کند؛ آن هم با تابلوی بزرگی که رویش نوشته ‏اند؛ "شبانه‏ روزی".

چند دقیقه از بیرون، رفت و آمدها را زیر نظر می ‏گیری. ساعت 30: 2 دقیقه نیمه ‏شب است و صندلی‏ های چوبی رستوران هر چند دقیقه  پُر و خالی می ‏شوند. عده‏ای می ‏روند و عده‏ای دیگر بلافاصله جای شان را پُر می‏ کنند. کنجکاو می ‏شوی که داخل چه خبر است. وارد که می‏ شوی، مسوول سفارش گیری اولین کسی است که با او مواجه می‏ شوی؛ "اصل فروش ما از ساعت دو تا چهار است. هر کس ادعای شبانه‏ روزی دارد دروغ می ‏گوید. تنها فست‏فود شبانه روزی تهران ما هستیم. بقیه نهایتا تا ساعت سه فعالیت دارند. مجوزش را ندارند که بخواهند بیشتر باز بمانند. اما ما 24 ساعته فعالیت می ‏کنیم. امتحان کنید. هر وقت مشتری بیاید غذا داریم...". حرف‏ هایش هنوز تمام نشده که صدای خنده‏ های بلند چند جوان تمام سالن غذاخوری را پُر می ‏کند ناخودآگاه خیلی از چشم‏ ها به سمت آن ها می‏ چرخد ولی آن ها توجهی به این نگاه‏ های کنجکاو ندارند. انگار این جا هم حضور جوانان پُررنگ ‏تر است.

اما رمز 24 ساعته شدن هپی‏برگر چیست؟ این سوالی است که مسوول سفارش گیری با صداقت به آن پاسخ می ‏دهد: "صاحب اینجا خودش رئیس اتحادیه اغذیه فروش‏ها است. گرفتن مجوز به این راحتی‏ ها نیست. خیلی سخت است. بالاخره شبانه ‏روزی بودن یک رستوران دردسرهایی دارد. همان طور که شب‏ها ممکن است خیلی‏ ها به غذا احتیاج داشته باشند و بخواهند از رستوران‏ های 24 ساعته استفاده کنند، خیلی ‏ها هم هستند که طی همین شب دنبال شر می ‏گردند".

کباب داغ

24 ساعت کباب داغ

خیابان ستارخان را به سمت غرب می ‏روی ساعت نزدیک سه نیمه ‏شب است و می‏ خواهی خودت را به رستورانی برسانی که در سایت‏های اینترنتی اسمش را به عنوان "رستوران شبانه‏ روزی زیتون" دیده ‏ای هنوز چند صدمتری به تقاطع خیابان بهبودی باقی مانده که سرو کله رستوران مورد نظرت پیدا می‏شود ویژگی این جا را بزرگ روی تابلواش زد ‏اند؛ "نان سنگک تنوری داغ، کباب داغ".

فرقی نمی‏ کند هر ساعتی از شبانه ‏روز که بروی، بساط سنگک داغ کبابی زیتون به راه است. جواد صفری، سرآشپز و صاحب این کبابی کوچک خیابان ستارخان، همان ابتدا برنامه‏ کاریش را رو می ‏کند؛ "تا ساعت سه نیمه شب کباب داریم. از آن به بعد هم تا ده صبح حلیم تقدیم ‏تان می ‏کنیم. نان‏سنگک داغ هم هر موقع بیایید داریم، نان داغ و کباب داغ 24 ساعته هستیم".

صفری مهم ‏ترین مشکل رستوران‏ های شبانه‏ روزی را تامین امنیت می ‏داند؛ "مجبوریم نگهبان محله داشته باشیم. نصف‏ شب‏ هزار جور آدم مزاحم پیدا می‏ شود. اگر این نگهبانان نباشند، با خیال راحت ‏کار نمی ‏کنیم، مشتریان هم احساس امنیت نمی‏ کنند".

یک کاسه حلیم داغ مهمان سرآشپز همیشه بیدار این رستوران شبانه ‏روزی می‏ شویم. بیرون که می آییم هوا گرگ و میش است. خودروها کم‏ کم دارند جان می ‏گیرند، آدم ‏ها و شهر هم که با زنده شدن هر دوی این ها باید دوباره زنده شود.

دانیال معمار - همشهری جوان

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

اگر می خواهید با فوت و فن آشپزی آشنا شوید، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

درباره غذاهای آماده بیشتر بدانید

اگر به رستوران رفتید...

غذا خوردن سالم در رستوران

شنیسل سلامت

تاریخچه پیدایش فست ‌فود

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

اثرات مضر غذاهای آماده

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (Fast Foods)

تلاش برای رفع اتهام از پیتزا

سالم‌سازی ساندویچ‌؛ چرا و چگونه؟

چربی های مضر در غذاهای مضر

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.