اگر تا به حال فکر می‌کردید چربی بیش از حد برای بدن مضر است، چون در دیواره عروق رسوب می‌کند و باعث تنگی و گرفتگی آنها و در نتیجه سکته قلبی و مغزی می‌شود؛ اگر تا به حال فکر می‌کردید چربی‌های اضافی فقط از آن جهت بد هستند که با افزایش وزن شما، روی زانوها، قلب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چربی، ویتامین C را بی‌خاصیت می‌كند

غذاهای چرب

اگر تا به حال فکر می‌کردید چربی بیش از حد برای بدن مضر است، چون در دیواره عروق رسوب می‌کند و باعث تنگی و گرفتگی آنها و در نتیجه سکته قلبی و مغزی می‌شود؛

اگر تا به حال فکر می‌کردید چربی‌های اضافی فقط از آن جهت بد هستند که با افزایش وزن شما، روی زانوها، قلب و تنفس شما بار اضافه تحمیل می‌کنند؛

اگر تا به حال تصورتان این بود که چربی زیاد در رژیم غذایی باعث چاقی و افزایش خطر بیماری های دیابت، قلبی و فشار خون بالا می‌شود؛ این بار محققان با بررسی‌های بیشتر متوجه شده‌اند که مشکلات ناشی از چربی‌های اضافی بدن، به همین مسائل محدود نمی‌شود.

محققان به ‌تازگی فهمیده‌اند چربی زیاد در رژیم غذایی ممکن است اثر آنتی اکسیدانی ویتامین C را از بین ببرد و این ویتامین دیگر نتواند به عنوان یک عامل مقابله با سرطان و پیر شدن سلول‌های بدن عمل کند.

در این مطالعه که کار پژوهشگران دانشگاه گلاسگوی بریتانیاست، سعی شده شرایط شیمیایی و مکانیکی داخل معده در آزمایشگاه بازسازی شود.

آنها می‌گویند وقتی مخلوط بزاق و مواد غذایی وارد معده می‌شود و با شیره ی معده مخلوط می‌شود، ویتامین C موجود در مواد غذایی گوناگون می‌تواند رادیکال‌های آزاد، یعنی همان مواد زیان‌آوری که خطر بروز سرطان را بالا می‌برند، از بین ببرد؛ رادیکال‌های آزادی مانند نیتریت که در مواد غذایی آماده و کنسروی، مانند سوسیس و کالباس به‌وفور وجود دارد.

اما در یک تحقیق، وقتی به همین مخلوط معدی، مقدار بیشتری چربی اضافه شد، محققان متوجه شدند که دیگر این اتفاق نمی‌افتد و ویتامین C نمی‌تواند این واکنش شیمیایی را در معده انجام دهد.

یک کارشناس تغذیه در مرکز تغذیه ی بریتانیا درباره نتایج این تحقیق می‌گوید: «البته سرطان بیماری‌ای است که در طی سال‌ها و در اثر حضور انواع و اقسام عوامل ژنتیکی و محیطی به‌وجود می‌آید و پیشرفت می‌کند. لذا نمی‌توان انگشت اتهام را تنها به سمت یکی از این عوامل گرفت و از تاثیر بقیه ی عوامل صرف‌نظر کرد.

با این حال شناخت این عوامل و سعی در رفع آنها یا به حداقل رساندن تاثیر آنها، ممکن است تا حد زیادی بتواند از بروز این بیماری در جوامع انسانی جلوگیری کند. نتایج این تحقیق هم از همین بابت قابل توجه است.»

این محققان که گزارش تحقیقات خود را در نشست سالانه ی انجمن زیست‌شناسی تجربی ارائه کردند، درباره نتایج مطالعه خود گفتند: «ممکن است ویتامین‌های محلول در چربی و پیش‌سازهای آنها، مثل بتاکاروتن که پیش‌ساز ویتامین A است، چنین حساسیتی به حضور چربی‌ها نداشته باشند و در رژیم‌های پرچربی هم بتوانند خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود را حفظ کند.

به این ترتیب اهمیت توصیه کارشناسان که تاکید دارند حتماً روزی 5 وعده از انواع سبزی و میوه های تازه مصرف کنیم، غذاهای کم‌چربی بخوریم و کمتر غذاها را سرخ کنیم، مشخص می‌شود.»

دكتر فرنوش صفوی‌فر

* مطالب مرتبط :

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

اشتباهات مردم در غذا خوردن

غذاهای آماده و فوری(FAST FOODS) را کم بخورید

تهیه غذای سالم را جدی بگیرید

نكاتی برای زندگی سالم

عادات غلط غذایی (1)

عادات غلط غذایی (2)

معرفی هرم غذایی

گروه های غذایی هرم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.