تبیان، دستیار زندگی
امـروزه مصرف نوشابه های گازدار بطور فزاینده ای میان مـردم رایج شده است. پــژوهشگران پـوسیدگی دندان ها، چاقی، سوء تغذیه، تاثیر منفی بروی كلیه ها، پوست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانی ها؛ نوشابه‌خورترین ملت جهان

امـروزه مصرف نوشابه های گازدار بطور فزاینده ای میان مـردم رایج شده است. پــژوهشگران پـوسیدگی دندان ها، چاقی، سوء تغذیه، تاثیر منفی بروی كلیه ها، پوست و استخوان ها را از جمله مضرات مصرف نوشابه های گازدار می دانند.  

نوشابه کولا

به گزارش سرویس علم و فناوری برنا، طبق آمارهای به دست آمده سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران 42 لیتر است. مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان نشان می دهد که ما در سرانه مصرف نوشابه‌هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم. برای این که بیشتر وحشت کنید، بد نیست بدانید که میانگین مصرف نوشابه‌های گازدار در دنیا برای هر فرد 10 لیتر است.

در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه هاى گازدار در كشور، نزدیك به 15 درصد رشد داشته است، در حالی که مصرف شیر و لبنیات، تنها حدود یك دهم درصد رشد كرده است. سرانه‌ مصرف لبنیات در ایران كمتر از یك سوم استاندار جهانی است.

طبق آمار، 90 درصد كودكان بیست و چهار ماهه تا دوازده ساله کشورمان، روزانه حداقل یك بار پفك و نوشابه مصرف می کنند. 25 درصد از كودكان ایرانى به نوعی با سوءتغذیه دست‌به‌گریبانند.

یک‌سوم از مرگ ‌و میرهای کشور به علت بیماری‌های قلبی-‌عروقی است كه یکی از عوامل اصلی بروز آن، تغذیه غلط در بین مردمان کشور می باشد.

به خاطر داشته باشید كه بیماری ها در طول یك شب پدیدار نمی گردند، بلكه در طی سال ها بر اثر پیروی از رژیم های غذایی نامناسب ایجاد می گردند.

بنابراین مصرف نوشابه های گازدار را به حداقل ممكن برسانید و در عوض به نوشیدن آب و آب میوه های طبیعی روی آورید. هرگاه هم كه هوس مصرف نوشابه های گازدار را كردید حتما از نی استفاده كنید تا از تماس مستقیم نوشابه با دندان ها جلوگیری كرده باشید.

منبع: خبرگزاری بُرنا

*مطالب مرتبط:

عوارض مصرف کولا

کاربردهای جالب و خواندنی کوکاکولا

نوشابه های شیرین باعث چاقی كودكان می شود 

نوشابه‌های گازدار، یكی از مهمترین عوامل تولید سنگ كلیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.