تبیان، دستیار زندگی
وقتی كه شما غذا می خورید، روده كوچك، معده ، كبد و لوزالمعده آنزیم هایی را برای هضم و جذب غذا ترشح می كنند كه این آنزیم ها، باعث تجزیه مواد غذایی به اجزاء تشكیل دهنده آنها می شوند. یعنی كربوهیدرات را به قندها، پروتئین را به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باكتری مفید برای پیشگیری از بیماری ها

وقتی كه شما غذا می خورید، روده كوچك، معده ، كبد و لوزالمعده آنزیم هایی را برای هضم و جذب غذا ترشح می كنند كه این آنزیم ها، باعث تجزیه مواد غذایی به اجزاء تشكیل دهنده آنها می شوند. یعنی كربوهیدرات را به قندها، پروتئین را به اسید آمینه ها و چربی را به گلیسرول، اسیدهای چرب و مونوگلسیریدها تجزیه می كنند كه این واحد های كوچك می توانند وارد جریان خون شده و جذب بدن شوند.

اما، بسیاری از مواد غذایی گیاهی مثل انواع سبزی ها و میوه ها دارای پلی ساكاریدهای ( یك نوع كربوهیدرات) غیر قابل هضم هستند كه نمی توانند توسط رود كوچك جذب شوند. در نتیجه این پلی ساكاریدهای غیر قابل هضم ( فیبرها) وارد رود بزرگ شده و در آنجا توسط باكتری هایی تخمیر شده و به شكل اسیدهای چرب كوتاه زنجیره در می آیند كه حركات روده را منظم كرده و از سرطان روده جلوگیری می كنند. همچنین جذب خون شده و مقدار كلسترول را كاهش می دهند، در نتیجه از بروز حملات و سكته های قلبی پیشگیری می كنند.

باكتری مفید در روده كه باعث تخمیر فیبرهای غذایی ( مواد غیر قابل هضم ) می شود ، لاكتوباسیلوس نام دارد.

باكتری مفید لاكتوباسیلوس برای تخمیر و نگهداری شیر و غذاهای گیاهی استفاده می شود. تحقیقات اخیر نشان داده تعداد این باكتری در بدن بسیار زیاد است، طوریكه 95 در صد سلول های بدن را پوشش می دهند. این باكتری از عمل باكتری ها مضر ناشی از عفونت در بدن جلوگیری كرده و نیز از ابتلا به بیماریهای روده ای مثل كولیت زخمی1، كورون2 و سرطان پیشگیری می كنند. دو كربوهیدرات غیر قابل هضم كه شامل فروكتوالیگوساكارید3 و اینولین4 می باشد ، تخریب و التهاب روده كوچك را كه توسط باكتری های مولد اسهال بوجود می آیند، بهبود می بخشند. تحقیقات متعدد ثابت كرده است فلور طبیعی روده ( باكتری مفید روده) از بروز سرطان كه توسط مواد سرطان زایی مثل ماده سرطان زای روده موش بنام 1 و 2 دی متیل هیدرازین5 ایجاد می شود، جلوگیری می كند. این كربوهیدرات های غیر قابل هضم جذب املاح، كلسیم، منیزیم، روی و آهن را افزایش داده و از پوكی استخوان در حیوانات جلوگیری می كنند.

پی نوشت :

1-ulcerative colitis : نوعی بیماری مزمن است كه در آن ، مخاط مقعد و روده بزرگ دچار التهاب و زخم می شود.

2-Crohn's disease : نوعی بیماری التهابی مزمن است كه می تواند تمام بخش های دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد را در برگیرد، اما بیشتر در ناحیه روده باریك به خصوص در قسمت انتهایی آن ( ایلئوم) ایجاد می شود.

3-fructooligosaccharide

4-inulin

5-1,2-dimethylhydrazine

مترجم : كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.