تبیان، دستیار زندگی
اگر طرفدار عطر و طعم منحصر به فرد قهوه هستید، بهتر است دانه‌های کامل قهوه را خریداری و درست پیش از مصرف، آن‌ها را آسیاب کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی‌های قهوه مرغوب


اگر طرفدار عطر و طعم منحصر به فرد قهوه هستید، بهتر است دانه‌های کامل قهوه را خریداری و درست پیش از مصرف، آن‌ها را آسیاب کنید.

قهوه

برخلاف تصور خیلی از ما که برزیل یا کلمبیا را خاستگاه قهوه می‌دانیم، مناطق استوایی آفریقا، زادگاه اصلی انواع قهوه در دنیا هستند؛ به طوری که بیش از 25 نوع گیاه قهوه در این نواحی به خصوص کشور اتیوپی، کشف شده است.

قهوه تا همین 100 سال پیش هم جزو رایج‌ترین نوشیدنی‌های ما ایرانی‌ها بوده و در زمان قاجار، میان طبقه‌های مختلف اجتماعی طرفداران بسیاری داشته است. با این مقدمه، شما را به دنیای قهوه می‌بریم تا بیشتر با این نوشیدنی تلخ و دلچسب آشنا شوید.

آیا درست است که می‌گویند هرچه دانه قهوه بزرگ‌تر باشد، طعم بهتری دارد؟

بله، متخصصان پرورش قهوه کلمبیایی اعتقاد دارند هرچه اندازه دانه‌های قهوه بزرگ‌تر باشد، قهوه عطر و طعم بهتری خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنند اگر قرار است قهوه کامل بخرید، قهوه‌های دانه‌درشت را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید پودر قهوه بخرید، دقت کنید روی بسته‌بندی آن عبارت «AA» درج شده باشد. این عبارت نشان‌دهنده استفاده از قهوه‌هایی با دانه‌های درشت برای تهیه پودر قهوه است.

بهترین زمان آسیاب کردن دانه‌های قهوه چه زمانی است؟

درست پیش از مصرف. اگر طرفدار عطر و طعم منحصر به فرد قهوه هستید، بهتر است دانه‌های کامل قهوه را خریداری و درست پیش از مصرف، آن‌ها را آسیاب کنید.

 

ویژگی یک قهوه مرغوب چیست؟

رنگ تیره و طعم تلخ. اگر قهوه را آسیاب‌شده تهیه کردید، باید دقت کنید هنگام دم کردن، کمی روغن خوشبو پس بدهد و عطر و طعمی کاملاً تلخ داشته باشد. رنگ قهوه‌های خالص، قهوه‌ای تیره و بسیار شفاف است اما قهوه‌هایی که ناخالصی دارند یا از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، طعم خاک یا خاک چوب می‌دهند و رنگشان هم قهوه‌ای روشن و کدر است.

قهوه را کجا نگهداری کنیم؟

داخل کابینت. خیلی‌ها دانه یا پودر قهوه را در یخچال یا فریزر نگهداری می‌کنند، در حالی که اصلاً نیازی به این کار نیست و می‌توان برای حفظ عطر و طعم قهوه، آن را داخل کابینت و دور از نور و گرما گذاشت. ظرف‌های سرامیکی دردار، بهترین ظروف برای نگهداری از قهوه در کابینت هستند. اگر مقدار زیادی دانه قهوه دارید، می‌توانید آن‌ها را داخل پلاستیک شفافی بریزید، هوای پلاستیک را کاملاً خارج کنید و پس از بستن درش، آن را درون نایلون مشکی یا تیره‌ای بگذارید و سپس داخل فریزر قرار دهید.

متخصصان پرورش قهوه کلمبیایی اعتقاد دارند هرچه اندازه دانه‌های قهوه بزرگ‌تر باشد، قهوه عطر و طعم بهتری خواهد داشت

حواستان باشد که دانه‌های قهوه را در بسته‌بندی‌هایی به اندازه نیاز یک وعده‌تان فریز کنید تا هر بار مجبور به یخ‌زدایی تمام قهوه و باز و بسته کردن در نایلون آن نباشید. یخ‌زدایی مکرر یا در معرض هوا قرار گرفتن دانه‌های قهوه می‌تواند عطر و طعم آن را کاملاً از بین ببرد. از آنجا که پودر قهوه به شدت جاذب رطوبت است و به سرعت حالت خمیری به خود می‌گیرد بهتر است آن را به اندازه نیاز بخرید و از قرار دادن پودر قهوه در یخچال و فریزر خودداری کنید.

آیا درست است که نوشیدن متعادل قهوه تلخ در طول روز، شانس ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد؟

بله. نوشیدن 2-1 فنجان قهوه تلخ در طول روز شانس ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سنگ کیسه صفرا و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد ولی افراط در نوشیدن قهوه باعث افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود.

چطور می‌توان از رنگ گرفتن دندان‌ها پس از نوشیدن قهوه جلوگیری کرد؟

با شستن آن‌ها. شما می‌توانید برای پیشگیری از رنگ گرفتن دندان‌ها در طولانی‌مدت، بلافاصله پس از نوشیدن چای، قهوه یا شکلات داغ، دندان‌هایتان را با آب و حتی بدون مسواک بشویید.

آیا درست است که میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه از میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتر است؟

بله، جالب است بدانید که در میان انواع خوراکی‌ها، قهوه و خرما بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند و در حجم مساوی با میوه‌ها و سبزی‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر و متنوع‌تری برای محافظت از سلول‌ها به بدنمان می‌رسانند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - ترجمه: سارا مفید

مطالب مرتبط:

23 نکته برای حفظ طعم چای و قهوه

چای سبز مرغوب را از کجا بشناسیم؟

لیموعمانی‌های درشت و تیره مرغوب‌ترند

تشخیص میوه و سبزیجات مرغوب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.