تبیان، دستیار زندگی
مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برنج‌های بابانور (کشور هند)، زیتون (کشور پاکستان)، صدری هاشمی (آستانه اشرفیه)، طارم محلی معطر فریدون‌کنار، سیاه دم، هاشمی دودی (رشت)، اویلا و ستایش آلوده هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسامی برنج‌های آلوده اعلام شد


مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برنج‌های بابانور (کشور هند)، زیتون (کشور پاکستان)، صدری هاشمی (آستانه اشرفیه)، طارم محلی معطر فریدون‌کنار، سیاه دم، هاشمی دودی (رشت)، اویلا و ستایش آلوده هستند.

برنج های آلوده

صدری با بیان اینکه برنج‌های وارداتی پس از بررسی کارشناسی و بهداشتی وارد بازار می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به اهمیت سلامتی مردم دانشگاه علوم پزشکی همواره بر نظارت بر مواد غذایی وارداتی تاکید زیادی داشته و دارد.

صدری گفت: نمونه برنج‌های وارداتی بر اساس میزان سموم قارچی، فلزات سنگین و از نظر میکروبی و شیمیایی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت سلامت، مجوز ترخیص و عرضه داده می‌شود.

وی همچنین گفت: برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، مجوز ترخیص از سال گذشته به صورت سیستمی و در سامانه مبارزه با قاچاق کالا ثبت و درج می‌شود.

صدری با اشاره به نامه سازمان غذا و دارو، نام تجاری برنج‌های آلوده را با نام‌های بابانور (کشور هند)، زیتون (کشور پاکستان)، صدری هاشمی آستانه‌اشرفیه، طارم محلی معطر فریدون‌کنار، سیاه دم هاشمی دودی (رشت)، اویلا و ستایش اعلام کرد.

صدری اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با واحد بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه که وظیفه کنترل در سطح عرضه را بر عهده دارد، بعد از مشاهده موارد مشکوک، محموله توقیف شده و نمونه کالا برای انجام آزمایش‌ها ارسال می‌شود.

صدری با اشاره به نامه سازمان غذا و دارو، نام تجاری برنج‌های آلوده را با نام‌های بابانور (کشور هند)، زیتون (کشور پاکستان)، صدری هاشمی (آستانه‌اشرفیه)، طارم محلی معطر فریدون‌کنار، سیاه دم هاشمی دودی (رشت)، اویلا و ستایش اعلام کرد

این مقام مسئول گفت: بر اساس برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو تولیدکنندگان برنج داخلی باید پروانه ساخت داشته باشند در غیر این صورت از سال آینده با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنج‌های وارداتی نیز باید مجوز واردات داشته باشند، گفت: برای اطمینان و جلوگیری از بروز مشکلات، عمده‌فروش‌ها و مراکز عرضه باید هنگام خرید، مدارک و مجوزهای قانونی را از واردکنندگان درخواست کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: شهروندان در صورت مشکوک شدن به مراکز خرید و فروش برنج می‌توانند مراتب را به مراکز بهداشتی اطلاع دهند و همکاران ما با مراجعه به آن مرکز و انجام آزمایش‌های لازم، سلامت کالا را بررسی خواهند کرد.

هر برنجی چه سمی؟

برنج هندی با برند بابانور به دلیل بالاتر از استاندارد بودن میزان سرب و برنج پاکستانی زیتون به دلیل میزان بالای کادمیوم باید از سطح بازار فروش جمع آوری شوند. این درحالی است که برنج ستایش نیز میزان بالایی کادمیوم در خود دارد، برنج صدری هاشمی آستانه اشرفیه نیز از کادمیوم بالایی برخوردار است و برنج طارم محلی معطر فریدونکنار نیز به دلیل آرسنیک بالا باید از سطح بازار جمع آوری شود. بر اساس این گزارش برنج‌های توزیع شده با برند اویلا و برنج سیاه دم هاشمی دودی رشت نیز از میزان بالای سم آفلاتوکسین برخورداراست.

دکتر هدایت حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی در خصوص منشاء آلودگی‌های موجود در برنج‌های ذکر شده و مشکلاتی که ممکن است در بلند مدت برای مصرف کنندگان ایجاد شود اظهار داشت: برنج‌های آلوده که متاسفانه تعدادی از آن‌ها برنج‌های ایرانی است به فلزات سنگین و یا سم آفلاتوکسین آلوده است. آزمایش‌های انجام شده روی برنج‌ها حکایت از آلودگی این نمونه‌ها به فلزاتی مانند سرب، آرسنیک و کادمیوم دارد که مصرف آن‌ها در کوتاه مدت و بلند مدت عوارض بسیاری را روی سلامت مصرف کنندگان ایجاد می کند.

مصرف این محصولات در درازمدت می‌تواند زمینه‌ساز بروز انواع سرطان در بین

مصرف کنندگان شود

وی علت آلوده شدن برنج به فلزات سنگین را آلوده بودن خاک، کود و یا آب مورد استفاده کشاورزان اعلام کرد و افزود: سم آفلاتوکسین نیز به دلیل رشد نوعی قارچ ایجاد می شود که علت اصلی رشد این قارچ شرایط بد نگهداری برنج در انبارهای مرطوب است.

وی با تاکید بر اینکه میزان سموم و فلزات سنگین در برنج‌های گزارش شده کمی بیشتر از حد استاندارد وزارت بهداشت و موسسه استاندارد است و مصرف این محصولات عارضه آنی در مصرف کنندگان ایجاد نمی‌کند گفت: مصرف این محصولات در درازمدت می‌تواند زمینه‌ساز بروز انواع سرطان در بین مصرف کنندگان شود و وزارت بهداشت نیز برای حفظ سلامت شهروندان دستور جمع‌آوری این محصولات از سطح بازار را صادر کرده است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

شبکه خبر

خراسان

مطالب مرتبط:

وزارت بهداشت اسامی 36 محصول غذایی و آشامیدنی غیرمجاز را اعلام کرد

11 محصول غیر مجاز خوراکی و مصرفی

اسامی برخی اقلام غیر مجاز اعلام شد

پاستیل فله‌ای و باز نخورید

رنگ های مجاز و غیرمجاز خوراکی

اكثر روغن‌های زیتون تقلبی است

مراقب باشید! خیلی از داروهای لاغری مجوز ندارند

مراقب زعفران های تقلبی باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.