تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر صفار الزعفران در کشور عربستان به جای زعفران عرضه و به حجاج ایرانی و افغانی فروخته می شود و به دلیل گرانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب زعفران های تقلبی باشید

صفارالزعفران، صفار الزعفران

در حال حاضر صفار الزعفران در کشور عربستان به جای زعفران عرضه و به حجاج ایرانی و افغانی فروخته می شود و به دلیل گرانی زعفران، خرید این محصول زیاد است و دستفروشان، فروشگاه های داخل هتل های عربستان و سوریه  این ماده را می فروشند.

طبق نظریه آزمایشگاه های غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران پودر رنگی مذکور، رنگ شیمیائی و غیر مجاز است و مصرف آن عوارض کبدی و کلیوی را به همراه دارد.

این ماده ی خطرناک ساخت عربستان است و با وجود غیراستاندارد بودن به طور گسترده در بازار ایران عرضه شده است.

بر اساس مدارک معتبر علمی، رنگ تارترازین، در بسیاری از کشورها از جمله ایران، به عنوان یکی از مضرترین و حساسیت زا ترین رنگ های مصنوعی شناخته شده است و استفاده از آن نیز غیرمجاز و خطرناک اعلام شده است.

صفارالزعفران، صفار الزعفران

ارزانی = استفاده ی بیش تر = عوارض بیش تر

مردم، رستوران ها و قنادی ها غیر از آشنا نبودن با نام تارترازین، میزان مصرف آن را هم نمی دانند و چون از زعفران ارزان تر است، گاهی در حد زیادی اقدام به مصرف آن می کنند که مصرف زیاد آن، عوارض بیش تری دارد.

عوارض مختلف این ماده ی سمی شامل بروز حساسیت های مختلف به شکل های گوناگون مثل اسکالی و پورپورا، بروز نشانگان بیش فعالی در کودکان، افزایش حملات آسمی در کودکان، تومورهای تیروئیدی، تشدید میگرن و در موارد خیلی حاد، تاری دید است.

مواد مورد استفاده در ساخت این رنگ ها که روی قوطی های آن نیز درج شده، تارترزین و صودیوم کلوراید یا تارترازین و کلوراید سدیم (نمک) است و عبارت "Synthetic food colour powder " مندرج بر روی آن نیز حکایت از شیمیایی بودن این پودر دارد.

ممکن است افزودنی های غیرمجاز و مضر دیگری نیز در ساخت این پودرها استفاده شده باشد که ما هم نمی دانیم چیست؟ اما وجود " تارترازین " خود به تنهایی آن قدر مضر و بیماری زا هست که نباید در مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

چند دهه پیش تارترازین به عنوان رنگ خوراکی استفاده می شد، اما پس از اثبات مضر و بیماری زا بودن آن در تمام دنیا این ماده غیر مجاز اعلام و استفاده از آن در صنایع غذایی ممنوع شد. استفاده از رنگ های غیر مجاز در رستوران ها و آشپزخانه ها در نقاط مختلف ایران و افغانستان  رواج دارد و دستگاه های نظارتی باید با متخلفان به شدت برخورد کنند.

صفارالزعفران، صفار الزعفران

کارشناسان می گویند ...

غلامرضا میری رییس هیات مدیره اتحادیه فروشندگان زعفران:

پودرهای نارنجی رنگی که به نام صفار الزعفران توسط حجاج عربستان به عنوان سوغات به کشور وارد می شود در واقع ماده شیمیایی و غیرطبیعی است که علاوه بر سرطان زایی، خطر بیش فعالی کودکان را افزایش می دهد.

مصرف این پودر شیمیایی که گاهی در کشور هم به نام رنگ غذا به فروش می رسد بر اساس آنالیزهای آزمایشگاهی بسیار خطرناک بوده و عوارض خطرناک گوارشی دارد.

دکتر سعید شریعت مسئول گروه تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی :

پودر نارنجی رنگی که در قوطی های 100 گرمی به نام جوهر یا نمک یا خاک زعفران به فروش می رسد، 20 سال است که در ایران غیر مجاز اعلام شده و از نظر موسسه استاندارد اروپا و آمریکا نیز ماده ای ناسالم معرفی شده که مصرف آن در صنایع غذایی ممنوع است. تارترازین بیش از همه در غذاهای آماده ی بسته بندی شده، آدامس، شکلات، افشره لیمو، سُس های آماده برای غذاهای دریایی، سُس ها و تزیین دسرها استفاده می شود.

رد پای صفار الزعفران در فست فودها

اداره کل استاندارد اعلام کرد: در طرح بازرسی از رستوران و فست ‌فودهای سطح تهران که در اواخر سال گذشته انجام شد مشخص گردید، رنگ غیر مجاز تار ترازین E102 با عنوان (صفار الزعفران) در برخی از رستوران ‌ها و فست ‌فود ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مهدی پورهاشم مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در این خصوص می گوید: این ماده ی خطرناک ساخت کشور عربستان سعودی است و علی ‌رغم غیر استاندارد بودن به طور گسترده در سطح بازار این استان عرضه شده است و متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ ها و مراکز عرضه ی مواد غذایی، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

بر این اساس این اداره ی کل در نظر دارد در راستای تبصره 4 ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، طرح بازرسی از رستوران ‌ها و فست ‌فود ها را که از اواخر سال گذشته آغاز گردیده، در سال ‌جاری با جدیت بیشتری در کل سطح استان تهران اجرا کرده و با عرضه‌ کنندگان و استفاده ‌‌کنندگان این نوع ماده ی خطرناک در رستوران ‌ها و فست فودها مطابق قانون برخورد نماید.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

منابع:

سایت پزشکان بدون مرز

اکونیوز

همشهری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

زعفران و خواص آن

مضرات افزودنی‌های خوراکی (1) و (2)

اسامی برخی اقلام غیر مجاز اعلام شد

تقلب در ادویه ها

انواع تقلب در شیر و لبنیات

اكثر روغن‌های زیتون تقلبی است

‌نام 6 ماده‌ غذایی‌ غیر بهداشتی

تقلب در فرآورده های گوشتی و غلات

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.