تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبلی در مورد تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا، در حین پخت یا نگهداری آن برایتان صحبت کردیم. حال تاثیر سایر ظروف را برایتان می گوییم. 1- ظروف استیل: این ظروف از تركیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده اند و بسیار با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر ظروف استیل، تفلون و ... بر غذا


در مطلب قبلی در مورد تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا، در حین پخت یا نگهداری آن برایتان صحبت کردیم. حال تاثیر سایر ظروف را برایتان می گوییم.


1- ظروف استیل:

این ظروف از تركیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده اند و بسیار با دوام و در مقابل فرسودگی مقاوم اند. این ظروف حاوی كروم، نیكل، مولیبدن و تیتانیوم هستند كه به ظرف حالت سختی می دهند و آن را در مقابل آسیب ناشی از حرارت بالا، خراشیده شدن و ساییده شدن مقاوم می سازند.

ظروف استیل حرارت را به طور یكنواخت منتقل نمی كنند و غذا را باید مرتب در آنها هم زد تا یكنواخت حرارت ببیند. برای انتقال بهتر گرما به ته بیشتر این ظروف لایه آلومینیومی یا مسی می دهند. تولید كنندگان این ظروف هشدار می دهند كه غذاهای اسیدی(مثل گوشت ،گوجه فرنگی،آلو ،چغندر و ...) و نمكی برای مدت طولانی در ظروف استیل نگهداری نشوند.


2- ظروف نچسب:

اگر چه پوشش این ظروف با خراشیدن یا سائیدن كنده می شود، ولی سازمان غذا و دارو تائید كرده كه این ذرات بدون تغییر از بدن عبور می كنند و دفع می شوند و خطری برای سلامتی ندارند.

ظروف نچسب تنها وقتی مضر می شوند كه تا دمای بالاتر از 350 درجه ی سانتیگراد یا 650 درجه ی فارنهایت حرارت داده شوند. این هنگامی رخ می دهد كه یك ماهیتابه خالی روی شعله گذاشته شده است. در این حالت لایه ی نچسب، دودی آزاد می كند كه سمی و آزاردهنده است. البته از دودی كه روغن های معمولی روی حرارت ایجاد می كنند، كمتر سمی است.


3- ظروف ملامین:

این ظروف باید دارای مهر استاندارد باشد، در غیر این صورت ممكن است از كربنات كلسیم در تهیه آن استفاده شده باشد كه كاملا خطرناك است. ظروف ملامینی تقلبی اغلب سبك می باشند. جهت براق نمودن ظروف ملامین از پوشش گلیزر استفاده می شود كه در صورت مناسب نبودن یا استفاده طولانی مدت، ممكن است آسیب ببیند.


4- ظروف پیركس:

بسیاری از ظروف پیركس مخصوص مایكروویو هستند و می توانند بدون خطر در مایكروویو به كار برده شوند. بعضی حتی روی گاز هم می توانند گذاشته شوند. با این وجود باید از تماس مستقیم این ظروف با المنت های برقی و حرارت مستقیم خیلی زیاد اجتناب كرد. ظروف پیركس حرارت را به خوبی، ولی به طور غیر یكنواخت منتقل می كنند. این ظروف برای پخت و پز در فر و نگهداری مواد غذایی مناسب اند، با غذاهای اسیدی واكنش نمی دهند و تمام انواع غذاها را می توان به شكل بی خطر در آنها پخت. اما برای استفاده روی گاز، باید مرتب غذا را در آن هم زد تا حرارت یكنواخت منتقل شود.


5- ظروف یك بار مصرف:

در هنگام استفاده از ظروف یك بار مصرف باید به علامت اختصاری كه در كف ظرف حك شده است، توجه كرد:

استفاده از ظروف پلی اتیلنی (PE) و پروپیلینی(PP) كه به رنگ سفید می باشند و عمدتا برای بسته بندی و نگهداری محصولات لبنی، روغن و سركه به كار می روند، برای مواد غذایی گرم و مرطوب بلامانع است.

استفاده از ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) برای مواد غذایی گرم و مرطوب مشكلی ایجاد نمی كند، ولی برای نگهداری مواد غذایی داغ مثلا با دمای 140 درجه ی سانتیگراد نامناسب است.

استفاده از ظروف پلی استایرنی شفاف(GPPS) تنها برای نوشیدنی های سرد مناسب است و برای مواد غذایی داغ مثل چای و قهوه مناسب نمی باشد.

گیتی بهدادی پور- کارشناس تغذیه


*مطالب مرتبط در این سایت:

تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا

تاثیر انواع روش های پخت بر روی خاصیت مواد غذایی (1)

تاثیر انواع روش های پخت بر روی خاصیت مواد غذایی (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.