تبیان، دستیار زندگی
وجود تمام ویتامین‌ها برای زیبایی پوست ما لازم است. امروزه ویتامین‌ها وارد دنیای لوازم آرایشی نیز شده‌اند چرا که باعث می‌شوند پوست خوش آب و رنگ شود و جوانی خود را حفظ کند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر هر ویتامین بر پوست ما چگونه است؟


وجود تمام ویتامین‌ها برای زیبایی پوست ما لازم است. امروزه ویتامین‌ها وارد دنیای لوازم آرایشی  نیز شده‌اند چرا که باعث می‌شوند پوست خوش آب و رنگ شود و جوانی خود را حفظ کند.

ویتامین‌ها به موادی گفته می‌شود که وجودشان برای عملکرد بدن ما ضروری است. این مواد ضروری را با عنوان‌های ویتامین A B C D E :  و ... می‌شناسیم. در بین ویتامین‌های مختلف فقط ویتامین D توسط بدن سنتز نمی‌شود و باید روزانه جذب بدن شود. داشتن یک تغذیه‌ی مناسب، کافی است تا از کمبود ویتامین جلوگیری شود.

در این مقاله سعی داریم تأثیر ویتامین‌ها را روی پوست نشان دهیم و شما را تشویق کنیم به جای استفاده از لوازم آرایشی مختلف، ویتامین بدن‌تان را بالا ببرید تا هم پوست زیبایی داشته باشید و هم سلامتی بدن‌تان تضمین شود.

منابع ویتامین آ، منابع ویتامین a

ویتامین A

ویتامین A را همچنین بتاکاروتن یا رتینول نیز می‌نامند. این رنگدانه‌ی نارنجی رنگ در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. این ویتامین برای تقویت بینایی و زیبایی پوست لازم است.

ویتامین A کیفیت پوست را بالا می‌برد، سنتز کلاژن پوست را تحریک و پوست را ضخیم‌تر می‌کند. این ویتامین التیام‌بخش است و باعث احیای سلول‌های مرده می‌شود. ویتامین A در جگر، کره، لبنیات، زرده‌ی تخم مرغ، خیار، سبزیجات سبز رنگ، انواع ماهی‌ها و.... وجود دارد.

منابع غذایی ویتامین b2

ویتامین B2

ویتامین B2 کیفیت بافت‌های پوستی را حفظ می‌کند و برای وجودش برای تبدیل چربی‌ها و پروتئین به انرژی ضروری است.

اگر بدن با کمبود این ویتامین مواجه باشد، پوست به ویژه در ناحیه لب‌ها ترک می‌خورد یا کشیده می‌شود. این ویتامین به ویژه در جگر و مواد غذایی دیگری از قبیل تخم مرغ، میوه‌های خشک، قارچ، لبنیات، اسفناج و نخودفرنگی وجود دارد. علاوه بر این ویتامین B2 در گوشت، آووکادو، نان کامل و موز نیز وجود دارد.

منابع غذایی b5

ویتامین B5

ویتامین B5 با پیری پوست مقابله می‌کند و باعث احیای بافت‌های پوستی می‌شود.

برای افرادی که پوست حساس یا خشک دارند این ویتامین یک نوازش پوستی دل‌پذیر محسوب می‌شود. ویتامین B5 علاوه بر این که برای پوست مفید است، برای مو و ناخن‌ها نیز بسیار مفید است. این ویتامین در زرده‌ی تخم مرغ، دانه‌های کامل، گوشت، ماهی‌ها، محصولات لبنی و .... وجود دارد.

ویتامین b3

ویتامین B3

این ویتامین از پدید آمدن لکه‌های رنگی روی پوست جلوگیری می‌کند و مرطوب کننده‌ی خوبی به حساب می‌آید.

منابع غذایی ویتامین ث

ویتامین C

فواید بی‌شمار ویتامین C بر همه روشن است. این ویتامین معجزه‌گر در بیشتر مکانیسم‌های بدن شرکت دارد و باعث جذب آهن موجود در مواد غذایی می‌شود و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد یعنی این که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند.

ویتامین C را می‌توان ویتامین زیبایی هم نامید زیرا باعث می‌شود رنگ چهره روشن‌تر شود.  ویتامین C خاصیت ضدپیری دارد و پوست را تمیز می‌سازد. این ویتامین از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش حفاظت کرده و خال‌های قهوه‌ای را کم رنگ‌تر می‌کند. ویتامین C در سبزیجات و میوه‌هایی مثل کیوی، اسفناج، انبه، کلم بروکسل، سیب‌زمینی، پرتقال، لیموترش، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی و هلو وجود دارد. برای خوش آب و رنگ شدن پوستتان از هر فرصتی برای جذب این ویتامین استفاده کنید.

منابع غذایی ویتامین e

ویتامین E

ویتامین E آنتی اکسیدان، ضدالتهاب و مرطوب کننده است. این ویتامین همچنین در سنتز گلبول‌های قرمز شرکت دارد. ویتامین E به دلیل دارا بودن خواص ضدرادیکالی، ویتامین ضدپیری فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. این ویتامین، پوست را برای قرار گرفتن در معرض آفتاب آماده می‌کند و در عین حال مقاومت پوست را بالا می‌برد.

ویتامین E در گردو، سبزیجات سبزرنگ، عسل، کره، روغن جوانه گندم، مارگارین، ذرت و سویا به وفور وجود دارد.

ویتامین F

این ویتامین باعث می‌شود که پوست جوان بماند. افرادی که با کمبود ویتامین F (اسید لینولئیک) مواجه هستند پوست خشکی دارند، و بیشتر در معرض ابتلا به اگزما قرار می‌گیرند.

ویتامین E به دلیل دارا بودن خواص ضدرادیکالی، ویتامین ضدپیری فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. این ویتامین، پوست را برای قرار گرفتن در معرض آفتاب آماده می‌کند و در عین حال مقاومت پوست را بالا می‌برد

کمبود این ویتامین باعث می‌شود زخم‌ها دیرتر التیام یابد و بافت‌های پوست به سختی احیا شوند. این ویتامین در ماهی‌های چربی مثل ماهی آزاد، روغن‌های گیاهی، روغن گل مغربی، ذرت و ... وجود دارد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

به خاطر پوستتان، سیب را با پوست بخورید

11 دوست پوست

پوستى بدون چروک با ده ماده غذایی

تأثیر ویتامین‌ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1)

تأثیر ویتامین‌ها و املاح در حفظ جوانی پوست (2)

چی بخوریم تا پوستمان راضی باشد؟

غذاهای خوب برای پوست‌های بد

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

این ها را بخورید تا جوش نزنید

به خاطر پوستتان آب بنوشید

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو

نقش ویتامین‌ها در بهداشت پوست (1)

نقش ویتامین‌ها در بهداشت پوست (2)

بهبود جوش و مقدار مجاز مکمل‌ها

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟

تغذیه مناسب برای برخی مشکلات پوستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.