تبیان، دستیار زندگی
تا حالا به این فکر کرده اید که چرا مثلا برای انجام کارهای سخت از کنایه ی فسفر سوزاندن استفاده می شود؟ چرا فسفر این قدر مهم است؟ منابع غذایی آن چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فسفر: یک ماده ی معدنی حیاتی


تا حالا به این فکر کرده اید که چرا مثلا برای انجام کارهای سخت از کنایه ی فسفر سوزاندن استفاده می شود؟ چرا فسفر این قدر مهم است؟ منابع غذایی آن چیست؟

بله فسفر یکی از مواد معدنی مهم برای بدن است که باید تامین شود. در این مطلب کوتاه نگاهی اجمالی به این ماده ی معدنی خواهیم داشت. لطفا با ما همراه باشید.

فسفر

نقش فسفر در بدن
فسفر نه تنها مهم بلکه برای بدن حیاتی است. واقعیت این است که این ماده ی معدنی در حفظ سلامت استخوان ها، ناخن ها (با همکاری منیزیم و کلسیم)، حفظ میزان نرمال اسیدیته ی (pH) خون، بروز واکنش های شیمیایی سلول ها و تولید و ذخیره سازی انرژی مورد نیاز بدن نقش دارد.


چه کسانی دچار کمبود فسفر می شوند؟
خوشبختانه به ندرت پیش می آید که کسی دچار کمبود این ماده ی معدنی شود. اما افرادی که دچار مشکلات جدی تغذیه ای هستند مانند افرادی که از آنورکسی(بی اشتهایی عصبی) رنج می برند در معرض کمبود فسفر قرار می گیرند.


علائم کمبود فسفر چیست؟
از علائم مهم کمبود این ماده ی معدنی می توان به خستگی عضلانی شدید و همچنین دمینراله شدن بافت‌های استخوانی اشاره کرد.


منابع غذایی فسفر
فسفر تقریبا در تمام مواد غذایی وجود دارد برای همین گفته می شود که کمبود آن به ندرت بروز می کند. این ماده ی معدنی به ویژه در گوشت‌های قرمز به خصوص جگر به وفور وجود دارد. از دیگر منابع فسفر می توان به ماهی، حبوبات، دانه ها و محصولات لبنی اشاره کرد.

از علائم مهم کمبود این ماده ی معدنی می توان به خستگی عضلانی شدید و همچنین دمینراله شدن بافت‌های استخوانی اشاره کرد

توجه داشته باشید که تخمه ی کدو نیز از قهرمانان تامین کننده ی فسفر است. یک چهارم فنجان تخمه ی کدو حاوی 676 میلی گرم فسفر است که تقریبا تمام نیاز روزانه ی یک فرد بزرگسال (700 میلی گرم) را تامین می کند.


ترجمه: فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: masantenaturelle

مطالب مرتبط:
نقش ریزمغذی فسفر در بدن

فسفر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.