تبیان، دستیار زندگی
مایونز، سسی است که در گذشته خانم‌های خانه‌دار خودشان در منزل تهیه می‌کردند و ترکیبی است از تخم‌مرغ ، سرکه و روغن مایع، چیزی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایونز را با ماست رقیق کنید

سس مایونز

مایونز، سسی است که در گذشته خانم‌های خانه‌دار خودشان در منزل تهیه می‌کردند و ترکیبی است از تخم‌مرغ ، سرکه و روغن مایع ، چیزی مثل «امولسیون»، یعنی همه‌ چیز در حالت معلق و در تهیه انواع غذاهای سرد به خصوص سالاد الویه ، سالاد کلم و یا ماکارونی استفاده می‌شود.

اما ترکیب زرده تخم‌مرغ و روغن مایع در تهیه این نوع سس به علت بالا بردن چربی خون، باید به میزان محدودتری مورد مصرف قرار گیرد، زیرا هر فرد می‌تواند در روز حد مشخصی از این مواد غذایی را بخورد.

در ضمن سس ‌مایونز کالری زیادی دارد، یعنی یک قاشق غذاخوری‌اش نزدیک به 100 کیلو کالری تولید می‌کند و دارای 11 گرم چربی است که دو گرم آن چربی اشباع و بقیه از نوع غیراشباع هستند.

به علاوه، یک قاشق غذاخوری سس مایونز 70 تا 80 میلی‌گرم سدیم دارد و فشار خونی‌ها باید هنگام خوردن این سس مراقب باشند.

در ضمن، از آنجا که تخم‌مرغ خام ممکن است ناقل میکروب سالمونلا باشد که می‌تواند تولید مسمومیت کند (مثلا در تخم‌مرغ‌های شکسته، آلوده و غیر بهداشتی یا سوسیس و کالباس مانده) بنابراین بهتر است هنگام مصرف سس مایونز در تهیه انواع غذاهای سرد، دقت کافی به خرج دهید.

جالب است بدانید سس‌هایی که در کارخانه‌ها به صورت پاستوریزه تهیه می‌شوند، تخم‌مرغ‌شان حرارت لازم را می‌بیند. برای همین متخصصان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید سس آماده تهیه کنید، حتما محصولات کارخانه‌های معتبر و استاندارد را انتخاب کنید.

درباره سس‌های رژیمی نیز باید بگوییم یک قاشق غذاخوری از آنها 50 کیلوکالری انرژی در بدن تولید می‌کنند، برای همین افرادی که حتی کلسترول خون هم دارند، می‌توانند به میزان کم از این نوع سس‌ها بخورند.

 سس مایونز با ماست

برای تهیه انواع غذاهای سرد بهتر است از ترکیب ماست و سس استفاده شود، حتی به‌ صورت کارخانه‌ای، سس ماست در دسترس است و چون در رستوران‌ها و برخی خانواده‌ها، در تهیه انواع غذاهای سرد و فست‌فودها ، از سس استفاده می‌کنند، می‌توان سس ماست را جایگزین این سس‌های پرچربی کرد، در این صورت مصرف کم آنها اشکالی ندارد.

در ضمن اگر تمایل دارید مایونز را خودتان در خانه تهیه کنید، بهتر است از نمک کمتر، ادویه‌ی بیشتر و ترکیب آب لیموترش و روغن زیتون بهره ببرید.

فقط توجه داشته باشید به هیچ وجه از تخم‌مرغ‌های شکسته یا ترک‌ خورده، استفاده نکنید.

دكتر مسعود كیمیاگر- متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

*مطالب مرتبط:

چگونه چربی را در رژیم تان کاهش دهید؟

به مقدار کافی چربی بخورید

چربی های خوب و بد را بشناسید

چربی ترانس چیست؟

انواع چربی ها و منابع غذایی آنها

فرق کره گیاهی و حیوانی را می دانید؟

روش های صحیح سرخ کردن غذا چیست؟

لبنیات پرچرب یا كم‌چرب؟

چربی های مضر در غذاهای مضر

یك وجب روغن سالم

روغن هایی که قلب را به درد می آورند

بخش تغذیه وسلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.