تبیان، دستیار زندگی
زنانی که از رژیم‌ های سخت لاغری پیروی می ‌کنند در سن پایین ‌تری یائسه می ‌شوند. محمود اطروشی، متخصص تغذیه در گفت و‌ ‌گو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش سن یائسگی با رژیم های سخت لاغری

رژیم‌ های سخت

زنانی که از رژیم‌ های سخت لاغری پیروی می ‌کنند در سن پایین ‌تری یائسه می ‌شوند. محمود اطروشی، متخصص تغذیه در گفت و‌ ‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: کاهش تولید هورمون‌ های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) موجب کاهش عملکرد فولیکول‌ ها (سلول‌ هایی که تخمک ‌ها را می ‌سازند) می ‌شود که در نهایت منجر به پایان قاعدگی می‌ شود.

سن بروز یائسگی ممکن است ارثی باشد، اما عواملی نیز بر زمان رخ دادن آن دخیل هستند. از علائم و نشانه‌ های دوران یائسگی خون ریزی و قاعدگی کم‌ و توقف آن، گر گرفتگی صورت و بالا تنه همراه با تپش قلب، افسردگی و احساس خستگی، گیجی و سردرد، تغییرات میل جنسی، پوکی استخوان و بیماری‌ های عروق کرونر قلب است.

زنانی که عادات غذایی صحیح ‌تر و سالم‌ تری دارند در سنین بالاتر یائسه می‌ شوند و کشیدن سیگار می ‌تواند سن یائسگی را جلوتر بیندازد.

زنانی که از رژیم‌ های غذایی سخت پیروی می‌ کنند در سن پایین‌ تری یائسه می ‌شوند و بیماری ‌هایی نظیر دیابت، موجب تأخیر در یائسگی می‌ شوند.

این متخصص تغذیه درباره مشکلات رایج در دوران یائسگی و درمان آن گفت: از آن جایی که کاهش هورمون ‌های ترشح شده از تخمدان موجب ذخیره ی بافت چربی در بدن و در نتیجه چاقی می ‌شود، بروز چاقی در این سنین افزایش می‌ یابد که خود عاملی مهم برای بروز بیماری‌ های قلبی - عروقی، افزایش فشار خون و کاهش عملکرد بدن، است. به این ترتیب، پیروی از رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی کافی و ورزش در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

تشخیص و درمان دارویی در یائسگی

بهبود علائم یائسگی با تغییر شیوه زندگی

مراحل و عوارض دوران یائسگی

آشنایی با دوران یائسگی یا منوپوز

برنامه غذایی دوران یائسگی

گیاه پنج انگشت جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و یائسگی

تغذیه لازم برای گر گرفتگی خانم ها

تاثیر ویتامین E در کاهش دردهای قاعدگی‌

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

یائسگی در مردان و زنان

یائسگی

تغییرات پوست در یائسگى

قطع قاعدگی به هزار و یک علت

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.