تبیان، دستیار زندگی
زنجبیل، ماهی قزل آلا، قهوه، مریم گلی، بومادران، کرفس، نعناع و مرزه از مواد غذایی ای هستند که موجب کاهش درد می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی ضد درد هستند!


زنجبیل، ماهی قزل آلا، قهوه، مریم گلی، بومادران، کرفس، نعناع و مرزه از مواد غذایی ای هستند که موجب کاهش درد می شوند.


با استفاده از گیاهان دارویی و مواد غذایی طبیعی، بدون عوارض، با بیماری ‌ها مبارزه کنید. گیاهان دارویی و مواد غذایی بسیاری در طبیعت وجود دارند که می ‌توانند بدون هیچ گونه عارضه‌ ای درمانگر خوبی برای انواع دردها و بیماری ‌ها باشند.

در این جا چند نمونه از این گیاهان و مواد غذایی را به شما معرفی می ‌کنیم:

زنجبیل

1- زنجبیل

برای درمان دردهای عضلانی و مفاصل مفید است. از این ماده ی غذایی نه‌ تنها برای درمان سرماخوردگی و دردهای شکمی استفاده می ‌شود، بلکه به خاطر داشتن ترکیبات فراوان ضد التهاب مانند "جینجرول ‌ها"، دردهای عضلانی و مفاصل را نیز کاهش می ‌دهد.

در یک بررسی، به گروهی از افرادی که دچار دردهای عضلانی و مفاصل بودند طی یازده روز، کپسول ‌های زنجبیل و به گروهی دیگر کپسول‌ های دارونما داده شد. در این بررسی مشخص شد افرادی که کپسول زنجبیل مصرف کرده بودند با کاهش 25 درصدی درد در این نواحی مواجه بودند در حالی که گروه مقابل چنین احساسی نداشتند.

طی تحقیقی دیگر،‌ مشخص شد تزریق عصاره زنجبیل نیز راهی مناسب برای کاهش درد زانو است.

ماهی

2- ماهی آزاد یا قزل‌ آلا

برای درمان التهاب مفاصل و دردهای شدید شکمی مفید است. تحقیقات نشان داده، امگا 3 می ‌تواند برای درمان دردهای ناشی از التهاب مفاصل مفید باشد. امگا 3 دارای خواص بسیاری است که درمان دردهای شدید شکمی به خصوص آن که ناشی از استرس باشند، از جمله آن ‌‌ها است.

قهوه

3- قهوه

برای درمان سردرد مفید است. تحقیقات نشان داده مصرف 200 میلی ‌گرم کافئین - دو فنجان قهوه - سردردهای مختلف از جمله میگرن را تسکین می ‌دهد. مراقب باشید به مدت طولانی از این نوشیدنی استفاده نکنید چرا که ممکن است نتیجه عکس از این کار بگیرید.

کسانی که خوردن قهوه جزو عادت روزانه شان شده، ترک این عادت و نرسیدن کافئین به بدن شان، معمولا موجب سردردهای شدید در آن ‌ها می‌ شود.

مریم گلی

4 - مریم گلی

برای درمان گلو درد مفید است. اگر در ناحیه گلوی تان احساس خارش و حساسیت می‌ کنید طبق نظر کارشناسان گیاه دارویی می‌ توانید از دم‌ کرده مریم گلی برای درمان آن استفاده کنید.

کرفس

5- کرفس

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد گیاه کرفس به دلیل وجود روغن های فرار، رزین ها و فلاونوییدها خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد.  این پژوهش با هدف بررسی اثر ضد التهابی و ضد دردی عصاره هیدروالکلی میوه کرفس توسط سیما نصری، استادیار گروه زیست شناسی دانشگاه پیام نور تهران و جمعی از همکارانش انجام شده است.

در این مطالعه تجربی از 84 سر موش نر استفاده شد. در تست التهاب، حیوانات به یک گروه شاهد، یک گروه کنترل مثبت(دریافت کننده دگزامتازون) و پنج گروه دریافت کننده عصاره هیدرو الکلی میوه کرفس تقسیم و جهت ایجاد التهاب از گزیلن استفاده شد.

یافته های حاکی از این بررسی نشان می دهد عصاره هیدروالکلی میوه ی کرفس باعث کاهش معنی دار التهاب در دوزهای 300 شد و باعث کاهش درد در هر دو فاز اول و دوم شد. بیشترین اثر ضد دردی در فاز اول و فاز دوم تست فرمالین مربوط به دوز 300 بود.

نتایج این تحقیق مشخص کرد که عصاره میوه کرفس دارای اثرات ضد التهابی و ضد دردی بود که به نظر می ‌رسد مربوط به روغن های فرار، رزین ها و فلاونوییدها باشد.

بو مادران

6- بومادران

محمد صالحی سورمقی می گوید: گیاه دارویی بومادران به شکل خوراکی استفاده می ‌شود و اثرات ضد نفخ، ضد درد، ضد التهاب و ضد تحریکات معده دارد.

نعناع

7- نعناع

کارشناسان بهداشت عمومی در استرالیا تاکید کردند که نعناع واکنش ضد درد را در روده فعال می کند.

این کارشناسان می گویند نعناع در فعال کردن یک کانال ضد درد در روده و کاهش دردهای التهابی در مجاری روده و معده نقش مفید موثری دارد.

دکتر استوارت برییرلی از کارشناسان بهداشت عمومی در دانشگاه آدلاید در این باره می گوید نعناع سال های مدیدی است که به دلیل خواص پزشکی قابل توجهی که دارد مورد استفاده قرار گرفته است اما تاکنون هیچ مدرک پزشکی بالینی وجود نداشته که نشان دهد چرا این گیاه تا این اندازه در تسکین درد موثر است.

وی افزود: این بار آزمایشات ما معلوم کرد که نعناع ازطریق فعال سازی یک کانال خاص ضد درد موسوم به "TRPM8" رشته های عصبی احساس درد را کاهش می دهد به ویژه رشته هایی که با مصرف فلفل و خردل فعال می شوند.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی، به گفته کارشناسان این اولین گام برای شناسایی نوع جدیدی از روند درمان های بالینی برای سندرم روده تحریک پذیر است. این سندرم موجب بروز دردهای شکمی، نفخ، اسهال و یا یبوست می شود و درمانی برای آن وجود ندارد.

مرزه

8- مرزه

نشریه پزشکی مستند مکمل و جایگزین در جدیدترین شماره ماه مارس خود نتایج تحقیقات یک گروه 4 نفره از پژوهشگران از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را به چاپ رسانده که نشان می دهد 4 ترکیب شیمیایی ضد درد قبلا شناخته شده در گیاه مرزه وجود دارد.

گیاهی که در این تحقیق استفاده شده با نام علمی ساتوریا خوزستانیکا شناخته می شود که محل رویش طبیعی آن در استان های خوزستان و لرستان در ایران است و در گویش محلی به نام مرزه خوزستانی شناخته می شود.

رویش مرزه خوزستانی نه تنها در این استان بلکه در سایر استان های جنوبی و تا میانه ایران نیز گسترش دارد.

تاکنون گزارش های مختلفی درباره وجود انواعی از روغن های ضروری در این گیاه به چاپ رسیده است. آن چه در تحقیق جدید به آن اشاره شده وجود ترکیبات شیمیایی با خواص ضد التهابی در نمونه هایی از گیاه است که نه به شکل وحشی بلکه به صورت دستی کاشته شده اند.

انواع وحشی گیاه مرزه که به عنوان گیاه گلدار چند ساله شناخته می شود در غرب آسیا و نیز شرق مدیترانه رشد می کنند و استفاده از خواص آن در بسیاری از مناطق جهان مرسوم است.

در بین مصارف بومی از گیاه مرزه در ایران می توان به استفاده از آن برای

تسکین دندان درد اشاره کرد

پیش از این و از جنبه آزمایشگاهی به خواص دو ترکیب از ترکیب شیمیایی موجود در قسمت برگ و ساقه مرزه اشاره شده است. این دو ترکیب عبارتند از بتا سیتروزول و اسید اورسولیک.

گزارش های متعددی مبنی بر اثر ضد التهابی اسید اورسولیک برای درمان سوختگی ها و نیز اثر بازدارندگی آن بر رشد تومورها منتشر شده است. خواص ضد التهابی اسید اورسولیک منجر به استفاده وسیع از این ترکیب در صنایع آرایشی شده است.

گزارش جدید حاکی از وجود مقادیر زیادی اسید اورسولیک در گل، ساقه و برگ گیاه مرزه است.

در بین مصارف بومی از گیاه مرزه در ایران می توان به استفاده از آن برای تسکین دندان درد اشاره کرد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان


منابع:

همشهری آنلاین - شهره فرجی

خبرآنلاین

سلامت نیوز

ایسنا

مطالب مرتبط:

درمان سردرد و دل درد با نعنا

پنیرک؛ ضددرد، ضدالتهاب و ضدعفونی کننده

کدام گیاه برای کدام بیماری؟

تاثیر تغذیه بر درد زانو

اثر عصاره گشنیز در کاهش درد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.