تبیان، دستیار زندگی
تازه ترین تحقیقات نشان مى دهد، مصرف قهوه خطر ابتلا به سکته هاى مغزى را در زنان کاهش مى دهد. همچنین پزشکان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر قهوه بر سلامت زنان

شیر قهوه


تازه ترین تحقیقات نشان مى دهد، مصرف قهوه خطر ابتلا به سکته هاى مغزى را در زنان کاهش مى دهد. همچنین پزشکان اعلام کردند استفاده متعادل از مواد کافئین دار برای زنان باردار خطرساز نبوده و منجر به سقط جنین و زایمان زودرس نخواهد شد و نیز کافئین شانس ایجاد سرطان تخمدان و رحم در زنان را کاهش می دهد. 

پژوهشگران دانشگاه هاروارد اعلام کردند: تحقیقات روی 83 هزار زن نشان مى دهد، خطر ابتلا به سکته مغزى در زنانى که در هفته 5 تا 7 فنجان قهوه مى نوشند، در مقایسه با زنانى که تنها یک فنجان قهوه در ماه مى نوشند، حدود 12 درصد کاهش مى یابد.

کارشناسان مى گویند به نظر نمى رسد این مزیت ناشى از نوشیدن قهوه، ربطى به کافئین داشته باشد زیرا نتایج مشابه در کاهش خطر ابتلا به سکته هاى مغزى، در کسانى که چاى و دیگر نوشیدنی هاى حاوى کافئین مصرف مى کنند، مشاهده نشده است.

به گفته آن ها تصور مى رود پیامدهاى مثبت بهداشتى نوشیدن قهوه به ماده آنتى اکسیدان در این نوشیدنى مربوط باشد که موجب کاهش التهاب و بهبود عملکرد عروق مى شود.

با در نظر گرفتن عواملى همچون استعمال دخانیات پژوهشگران تاکید مى ورزند زنان سالمى که روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه کافئین دار مى نوشند، به طور میانگین 19 درصد کمتر از دیگر زنان مبتلا به سکته مغزى مى شوند.

نوشیدن چهار فنجان قهوه یا بیشتر در روز هم خطر سکته مغزى را تا 20 درصد کاهش مى دهد. نتایج مطالعات نشان داده است، این تاثیرات مثبت نوشیدن قهوه، تنها در افراد سالم بروز مى کند.

به عبارت دیگر کسانى که از عوارضى همچون بى خوابى، اضطراب، پرفشارى خون و نارسایى هاى عروقى رنج مى برند، باید هوشیار باشند که مصرف قهوه ممکن است شرایط آنان را وخیم تر کند.

نتایج تحقیقات جدید درباره مصرف قهوه برای زنان باردار

پزشکان اعلام کردند استفاده متعادل از مواد کافئین دار برای زنان باردار خطرساز نبوده و منجر به سقط جنین و زایمان زودرس نخواهد شد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط یکی از دانشگاه های آمریکا، استفاده متعادل از کافئین ریسک سقط جنین و یا زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش نخواهد داد.

به گفته‌ دکتر "بارات" از اساتید این دانشگاه، وقت آن است که به راحتی بگوییم هیچ مشکلی برای مصرف قهوه در دوران بارداری وجود ندارد.

به طور کلی مصرف روزانه 200 میلی گرم کافئین که در حدود 12 اونس آن در یک فنجان قهوه وجود دارد، باعث سقط جنین و یا زایمان زود رس نمی‌ شود. محققان اطمینان دادند مصرف 200 میلی گرم کافئین در روز ریسک بارداری را افزایش نخواهد داد.

کسانى که از عوارضى همچون بى خوابى، اضطراب، پرفشارى خون و نارسایى هاى عروقى رنج مى برند، باید هوشیار باشند که مصرف قهوه ممکن است شرایط آنان را وخیم تر کند.

مطالعات جدیدی که بر روی هزار زن باردار انجام شده به بررسی سقط جنین در بانوانی که از مقادیر کم و متعادل و یا مقدار زیادی از کافئین در مراحل مختلفی از دوران بارداری خود استفاده کرده اند پرداخته است.

طبق این بررسی خانم هایی که روزانه بیش از 200 میلی گرم کافئین مصرف می ‌کنند نسبت به آن هایی هستند که مقادیر کمتری از این ماده را مصرف می‌ کنند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

حدود 16 درصد بارداری ‌ها در ایالات متحده آمریکا به سقط جنین ختم شده و در حدود 12 درصد کودکان نیز با تاخیر متولد می شوند.

بر اساس گزارش ایندین اکسپرس، با این حال تحقیقات جدید نشان می دهند زنان باردار می ‌توانند با خیال راحت از کافئین استفاده کرده و نگران مشکلات زایمان و مسائل مربوط آن نباشند.

درست کردن قهوه

مصرف زیاد قهوه و افزایش بی اختیاری ادراری در زنان

مصرف زیاد قهوه، احتمال بی اختیاری ادرار را در زنان افزایش می دهد.

پژوهشگران دانشگاه آلاباما دریافتند، زنانی که مصرف کننده میزان زیادی کافئین هستند، 70 درصد بیشتر از دیگر زنان به بی اختیاری ادرار مبتلا می شوند.

بررسی این پژوهشگران نشان می دهد، مصرف روزانه سه فنجان قهوه یا بیشتر، مشکلاتی مانند اختلالات مثانه را زیاد تر می کند.

به گفته متخصصان بیش از 13 میلیون آمریکایی که بیشتر زنان هستند، از بی اختیاری ادرار رنج می برند و این مشکل در بارداری و هنگام زایمان، یائسگی، تغییرات هورمونی و سالمندی به علت ضعف عضلات لگن تشدید می شود.

منابع کافئین شامل قهوه، چای، نوشابه و برخی از داروها می باشد.

ارتباط مصرف قهوه با سرطان تخمدان

بنا بر گفته محققان آمریکایی به نظر می رسد که کافئین شانس ایجاد سرطان تخمدان در زنان را کاهش می دهد.

بنا بر گفته محققان آمریکایی به نظر می ‌رسد که کافئین شانس ایجاد سرطان تخمدان در زنان را کاهش می‌ دهد. اثر کافئین در زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری و یا داروهای هورمونی پس از یائسگی استفاده نمی‌ کنند بیشتر است. به گفته محققان با افزایش مصرف کافئین یا نوشیدنی های حاوی کافئین خطر سرطان تخمدان کاهش می ‌یابد. هر ساله در سرتاسر جهان190000 مورد جدید سرطان تخمدان روی می ‌دهد که در سنین بالای 50 سال شایع تر است.

حتی با پیشرفت بیماری ممکن است، بیماران علائم خفیفی داشته باشند و یا فاقد علامت باشند. مطالعات گذشته نشان داده بود که کافئین با کاهش خطر سرطان تخمدان ارتباط دارد اما محققان بیان کرده بودند که برای مشخص شدن دلایل زیست شناختی این ارتباط به مطالعات بیشتری نیاز است تا اثرات حفاظتی کافئین شناخته شود.

در این مطالعه 121000 زن 35-30 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. محققان ارتباط واضحی بین مصرف سیگار یا الکل با روی دادن سرطان تخمدان پیدا نکردند، اگرچه به نظر می‌ رسد که سیگار احتمال به وجود آمدن نوع نادری از این بیماری را افزایش می ‌دهد.

همچنین مشخص شد که هرچه میزان مصرف کافئین بیشتر باشد خطر ایجاد این بیماری کمتر می‌شود. مصرف قهوه فاقد کافئین تاثیر واضحی نداشت. احتمالا مصرف کافئین خطر سرطان تخمدان را کاهش می ‌دهد و این تاثیر در زنانی که قبلا داروهای هورمونی مصرف نکرده اند بیشتر است. برای مشخص شدن مکانیسم این تاثیر باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

نسکافه

نوشیدن قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم می ‌شود

پژوهشگران ژاپنی اعلام کردند: بر اساس دستاوردی که آن ها به دست آورده اند، نوشیدن روزانه قهوه توسط زنان موجب کاهش خطر ابتلای آنان به سرطان رحم می شود.

پژوهشگران ژاپنی گفتند، در جریان تحقیقات خود متوجه شده اند که خطر گسترش سرطان رحم در بین زنانی که روزانه دو فنجان و یا بیشتر قهوه می نوشند، در مقایسه با زنانی که یک تا دو فنجان قهوه در هفته می نوشند، به نصف می رسد.

پژوهشگران همچنین دریافته اند که نوشیدن قهوه با هورمون های جنسی زنان در ارتباط است و به طور آشکار بر یائسگی آنان تاثیر دارد.

پروفسور کیوشی ایتو یکی از اعضای تحقیقاتی دانشگاه توهوکو گفت: ترکیبات مختلف قهوه برای کاهش خطر ابتلای افراد به سرطان، با یکدیگر در ارتباط هستند.

ایتو افزود: اگر این تیم ژاپنی بتواند این موضوع را تعیین کند که کدام یکی از ترکیبات قهوه بزرگترین نقش را در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد، کمک بزرگی در پیشگیری از بروز سرطان و درمان این بیماری خواهد کرد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

پزشکان ایران

جام جم

مهر

شبکه خبر

دکتر سمیرا سرخوش- سیمرغ

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

قهوه، آلزایمر را کم می کند

قهوه

فواید مصرف قهوه

چطور قهوه ترك دم كنیم؟

حرص در خوردن قهوه‌

آیا نوشیدن قهوه مفید است؟

كافئین‌‌

آیا مصرف كافئین برای كودكان مضر است؟

قهوه می تواند مانع دیابت شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.