راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 18076
  • يکشنبه 19/5/1382
  • تاريخ :

مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را كاهش میدهد

مطالعات دانشگاه هاروارد نشان می دهد، رژیم غذایی كه حاوی مقادیر زیادی مواد گیاهی ولبنیات باشد، حتی بدون كم كردن وزن ، فشار خون بالا را كاهش می دهد. این رژیم غذایی *DASH ( روش های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) نام دارد.

این رژیم طی مدت دو هفته ، اثر می گذارد. بعد از هشت  هفته، 70 در صد افرادیكه رژیمDASH را دریافت كردند، دارای فشار خون عادی شدند، درحالیكه تنها 45 درصد افراد با مصرف رژیم میوه و سبزی و 23 درصد افراد با مصرف رژیم معمولی ، فشارخون نرمال پیدا كردند.

محققین دریافتند افزایش دریافت املاحی مثل پتاسیم ، منیزیم و كلسیم ، باعث كاهش فشار خون می شود. شاید این كاهش به دلیل جلوگیری ازجریان هورمون های كلسیمی كه باعث مسدود شدن رگ ها می شوند، باشد.

به نظر می رسد اثر این رژیم همانند داروهای مُدِر است كه بیشترین داروی تجویز شده جهت كنترل فشار خون می باشند و با آزاد سازی سدیم اضافی و دفع آن عمل می كنند.

در بیشتر افراد با محدود كردن مصرف نمك ، فشار خون كاهش می یابد. این مطالعات نشان داد كه برای كاهش فشار خون بالا باید  مقادیر زیادی میوه ، سبزی ، غلات سبوس دار ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراكی و لبنیات كم چرب مصرف كرد و دریافت مواد غذایی دیگر را محدود كرد.

رژیمDASH در یك روز حاوی مواد زیر است:

* 8 واحد غلات كامل

* 5 واحد سبزیجات

* 5 واحد میوه

* 3-2 واحد شیر، ماست وپنیر كم چرب یا بدون چربی

* 2-1 واحد گوشت قرمز، مرغ یا ماهی

* 5 واحد درهفته ، آجیل ، حبوبات ودانه های خوراكی

* مصرف شیرینی جات وچربی ها محدود شود.

( یك واحد ازاین مواد شامل : نصف لیوان غذاهای پخته شده ، 1 لیوان میوه و سبزیجات خام ، 2 قاشق غذا خوری آجیل و دانه هاست یعنی منظور از 5 واحد سبزیجات، 5 لیوان سبزیجات خام یا 5/2 لیوان سبزیجات پخته است.)

* تذكر:

رعایت این رژیم غذایی حداقل برای مدت 10 سال توصیه می شود تا بتواند مؤثر واقع شود.

* Dietary Approaches to Stop Hypertension

 

نیره ولدخانی- كارشناس تغذیه تبیان

آخرین نظرات کاربران
سید مصطفی حسینی
ممنون از شما مطالب جالب و خواندنی بود
پاسخ تبیان :
چهارشنبه 6/9/1387-12:21
هواي دوست
سلام . لطفا درباره روش کشف علت بروز فشار خون بالا نیز راهنمایی کنید . در این مورد تقریبا هیچ راه مناسبی پیشنهاد نشده است . حتی متخصصین هم از گفتن پاسخی برای درمان آن عاجزند .
پاسخ تبیان :
پنج شنبه 23/8/1387-0:5
ناشناس
لطفً در رابطه با گوشت قرمز و آجیل بررسی مجدد قرار گیرد . با تشکر
پاسخ تبیان :
شنبه 11/8/1387-12:35
یوسف بالدور
ممنون از مطلب خوبتون
پاسخ تبیان :
سه شنبه 30/7/1387-18:23
غلامرضا صادقی بهابادی
کمتر کسی بعداز فشار خون ده سال زنده است
اگر تحقیق مفید انجام داده اید اعلام نمایید راهی برای کاهش مصرف قرص وجود دارد زیرا همان خوردن قرص درروز 2ویا3 مرتبه در روز موجب استرس وافزایش فشار خون است
پاسخ تبیان :
دوشنبه 22/7/1387-18:12
سید محمد حسینی
خوب بود منم موافقم
پاسخ تبیان :
چهارشنبه 20/6/1387-1:26
پریسا
به مطالب خیلی مفیدی اشاره کردین امیدوارم با به کار بردن این مطالب حال مادرم بهتر شه این بیماری واقعا رنج آوره آدمو در روز1000 بار میکشه و زنده میکنه
پاسخ تبیان :
دوشنبه 21/5/1387-14:17
شکوه
ممنون از زحمات شما به من کمک کرد
پاسخ تبیان :
دوشنبه 7/5/1387-20:19
کوروش آریامنش
بسیار مختصر ومفید وقابل استفاده برای عموم بود.بسیار سپاسگذارم
پاسخ تبیان :
شنبه 24/1/1387-20:7
کاظم نجفیان
با سلام اگر مطالب شما آزمیش شده باشد خیلی خوب به نظر می رسد
پاسخ تبیان :
جمعه 10/12/1386-13:49
محمد شعبانی
بینهایت مفید/ممنون
پاسخ تبیان :
يکشنبه 28/11/1386-17:21
محمد جوان
عالی است/بیشترش کنی
پاسخ تبیان :
شنبه 27/11/1386-17:2
شبنم بامداد
بسیار عالی بود و به ما در درمان بیماری پدرم و کنترل آن کمک زیادی کرد
پاسخ تبیان :
چهارشنبه 24/11/1386-12:38
سعید سعیدی
سلام من این مطالب را برای مادربزرگم میخواستم و مورد ایشان قرار گرفت متشکرم.
پاسخ تبیان :
يکشنبه 21/11/1386-18:56
ناشناس
بسیار عالی بود.خسته نباشید
پاسخ تبیان :
دوشنبه 15/11/1386-22:54
نصرت
مفیداست
پاسخ تبیان :
يکشنبه 30/10/1386-12:2
حسنعلي لطفي
خوب بود مطالب بيشتري مي خواهيم.
متشكريم.
ارتباط ديابت و فشار خون را بيشتر توضيح دهيد و درمان فشار خوني كه از ديابت ناشي مي شود را بنويسيد.
با تشكر - لطفي
پاسخ تبیان :
سه شنبه 17/7/1386-1:56
محسن نعمتي
سلام من بيشتر ميخوام در مورد تركيب ميوه هاي موثر در كاهش فشار خون بدونم. همچنين در مورد گياهان موثر در كاهش فشار خون و قند خون
پاسخ تبیان :
چهارشنبه 27/4/1386-20:35
اكبر سيغاني
با توجه به تجربه بنده اين الي 60%موثر مي باشد.
پاسخ تبیان :
پنج شنبه 21/4/1386-13:26
ناشناس
مطالبي که راجع بع فشار خون بالا نوشته بوديد بسيار کارامد بودند متشکرم
پاسخ تبیان :
پنج شنبه 16/1/1386-10:30
ناشناس
اين مطلبفوق العاده مفيد بود
پاسخ تبیان :
پنج شنبه 16/1/1386-0:33
ناشناس
کاملا درست است .بنده نيز بصورت تجربي به اين موضوع رسيده ام
پاسخ تبیان :
جمعه 10/1/1386-6:52
صحرا كويري
سلام به شما. رژيم خوبي به نظر ميرسه فقط يه خورده زمان تاثيرش طولانيه.چون معمولا" افراد مسن مبتلا هستند و ده سال واقعا" نا اميد كننده است!
پاسخ تبیان :
چهارشنبه 20/10/1385-14:56