تبیان، دستیار زندگی
یبوست یکی از همراهان مسافرت است. مسافت‌های طولانی در ماشین، هواپیما و غیره باعث بی تحرکی طولانی مدت می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلی به نام یبوست در سفر


یبوست یکی از همراهان مسافرت است. مسافت‌های طولانی در ماشین، هواپیما و غیره باعث بی تحرکی طولانی مدت می‌شود.

wc

خیلی‌ها که به این مشکل دچار می‌شوند به اصطلاح رویشان نمی‌شود در خصوص آن حرف بزنند؛ اما اکثر مردم در مسافرت با این مشکل روبه رو می‌شوند. مسافت‌های طولانی، تغییر در عادات بهداشتی سلامتی و مواد غذایی باعث تنبلی روده‌ها می‌شود. اگر شما هم برای تعطیلات عید بار سفر بسته‌اید و پیش بینی می‌کنید این مشکل به سراغتان می‌آید لطفا مطلب ما را مطالعه کنید.

شما تنها نیستید

یبوست یکی از همراهان مسافرت است. مسافت‌های طولانی در ماشین، هواپیما و غیره باعث بی تحرکی طولانی مدت می‌شود. خوردن غذای بیرون و تغییراتی که سفر در عادت‌های روزمره‌تان ایجاد می‌کند در روند گوارش تاثیر گذاشته شما را دچار یبوست می‌کند؛ اما بدانید که شما تنها نیستید و خیلی‌ها دچار این مشکل می‌شوند.

بار سفر با رعایت چند نکته

از همان شروع سفر به فکر پیشگیری باشید. در هواپیما یا قطار و اتوبوس و غیره به طور مرتب از جایتان بلند شوید و راه بروید. در محل اقامتتان ورزش (پیاده روی، شنا) کنید. با این کار روده‌هایتان تنبل نمی‌شوند.

مواد غذایی خوب

روی تغذیه‌تان دقت کافی را داشته باشید. مصرف فیبرها را افزایش دهید؛ یعنی اینکه میوه‌های تازه و خشک، سبزیجات سبز رنگ و غلات کامل میل کنید. با خودتان سبوس داشته باشید. آن را داخل سوپ یا ماست بریزید و میل کنید. از خوردن غذاهای محلی خیلی چرب یا تند بپرهیزید. بدانید که مواد غذایی نشاسته ای مانند پاستاها و برنج باعث یبوست می‌شوند. روزانه حداقل 1.5 لیتر آب بنوشید. بدون نوشیدن آب مدفوع سفت شده و دفع آن سخت تر می‌شود.

از خوردن غذاهای محلی خیلی چرب یا تند بپرهیزید. بدانید که مواد غذایی نشاسته ای مانند پاستاها و برنج باعث یبوست می‌شوند. روزانه حداقل 1.5 لیتر آب بنوشید. بدون نوشیدن آب مدفوع سفت شده و دفع آن سخت تر می‌شود

ملین‌ها: توجه توجه

احتمالا از روی احتیاط ملین با خودتان بر می‌دارید؛ اما حواستان باشد زمانی باید از ملین استفاده کنید که با روش‌های طبیعی (مواد غذایی فیبردار، تحرک) نتوانید مشکل را حل کنید. روده‌ها تمایل زیادی دارند که به این داروها عادت کنند و در نتیجه خیلی زود تنبل می‌شوند. توصیه می‌کنیم موقع خرید از داروساز بخواهید تا ملینی به شما بدهد که ملایم باشد و باعث تحریک روده‌ها نشود. حواستان باشد که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید چون همین مسئله می‌تواند مشکل را بدتر کند و حتی به سلامتی‌تان آسیب بزند.

چه زمانی باید نگران شد؟

بر خلاف باور رایج دفع روزانه برای همه یک ضرورت نیست. زمانی که به مدت 3 روز روده‌هایتان تخلیه نشده باشد می‌توان گفت که دچار یبوست شده‌اید. بعد از پنجاه سالگی بخصوص در خانم‌ها این مدت به 7 روز نیز می‌رسد. در واقع زمانی که احساس درد، نفخ و سنگینی کردید و یا در مدفوعتان خون دیده شد هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این موارد اگر بعد از 3 روز مراقبت، اصلاح تغذیه و تحرک موفق به دفع نشدید نیز بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:medisite

مطالب مرتبط:

مواد غذایی موثر در بروز یبوست

مواد غذایی مفید برای آن‌هایی که یبوست دارند

نقش تغذیه در درمان یبوست

اگر نفخ می‌کنید این‌ها را نخورید

چند توصیه برای هضم بهتر غذا

غذاهای مفید در زمان اسهال و یبوست

رفع یبوست مهم است

رژیم غذایی در پیشگیری و درمان یبوست

یبوست هنگام روزه داری شایع است

درمان یبوست با برگ سنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.