تبیان، دستیار زندگی
گلاب به روی تان تغییرات به وجود آمده در حجم و شکل مدفوع و همچنین افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج را اسهال می گویند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکل بیرون روی: از این ها بپرهیزید


گلاب به روی‌تان تغییرات به وجود آمده در حجم و شکل مدفوع و همچنین افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج را اسهال می‌گویند.

این مشکل امکان دارد بر اثر ورم معده و روده، مسافرت یا مسمومیت غذایی بروز کند. اما در هر حال برای مقابله با آن لازم است که چند روزی مصرف برخی مواد غذای را محدود کنید تا روده ها استراحتی بکنند. در این مطلب شما را با این مواد غذایی آشنا می کنیم. لطفا همراه ما باشید.

میوه و سبزی

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند که باعث سرعت بخشیدن به روند دفع می شود به خصوص زمانی که به صورت خام مصرف می شوند. بنابراین بهتر است از مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات خام بپرهیزید. در صورتی که اسهال شدیدتر باشد بهتر است تا حد ممکن از مصرف سبزیجات پخته شده نیز خودداری کنید. این پرهیزهای غذایی به شدت علائم بستگی دارد و بدون شک چند روز بیشتر طول نمی‌کشد. به محض اینکه مشکل برطرف شود می‌توانید دوباره مصرف میوه و سبزیجات را از سر بگیرید.

توصیه

بهتر است به مدت چند روز غذاهایتان را بدون سبزیجات میل کنید. مواد غذایی نشاسته ای کم فیبر مانند سیب زمینی کاملا پخته شده، سیب زمینی شیرین و برنج سفید به صورت کته می‌تواند موثر باشد. زمانی که علائم بیماری بهبود پیدا می‌کند می‌توانید برنامه ی غذایی تان را دوباره گسترده کنید و میوه ها و سبزیجات خام و پخته شده را به برنامه ی غذایی تان برگردانید.

گوشت‌های قرمز

گوشت‌های قرمز، چرب و همچنین حاوی عضلات، عصب ها و مواد دیگری هستند که به سختی هضم می شوند. علاوه بر این زمانیکه مشکل بیرون روی بروز می‌کند بدن زمان کافی برای هضم کامل و درست چربی ها پیدا نمی‌کند. در حالت کلی بهتر است در این دوره از مصرف مواد غذایی خیلی چرب به ویژه محصولات غذایی فراوری شده که باعث تحریک روده ها می شوند بپرهیزید.

توصیه

گوشت‌های کم چرب از نوع گوشت‌های سفید و گوشت پرندگان را دریابید. چون حاوی پروتئین بوده و در عین حال چربی کمتری دارند. می‌توانید از ماهی به غیر از ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و دودی استفاده کنید. ماهی ها در حین گوارش ضایعات کمی از خود به جا می گذارند.

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند که باعث سرعت بخشیدن به روند دفع

می شود به خصوص زمانی که به صورت خام مصرف می شوند. بنابراین بهتر است

از مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات خام بپرهیزید

غلات و حبوبات سرشار از فیبر

مصرف جودوسر، دانه ی کینوا، گندم سیاه، نان سبوس دار و همچنین عدس، نخود و غیره در حین بیرون روی توصیه نمی شود. در واقع لازم است به دلیل فیبر زیاد موجود در این مواد غذایی از مصرف آن ها پرهیز شود. چون در غیر این صورت باعث تشدید مشکل خواهند شد. فیبرهای موجود در غلات و حبوبات در مواجهه با آب حجیم می شوند و کار دفع را راحت تر می سازند.

توصیه

مواد غذایی نشاسته ای از نوع پاستا و برنج سفید را دریابید. سس پاستاها را چرب نکرده و روغن زیادی به برنج تان نزنید. در عوض به میزان قابل توجهی ادویه به غذاهایتان اضافه کنید.

لاکتوز

مواد غذایی سرشار از لاکتوز

لاکتوز زیاد به طور طبیعی باعث ایجاد اسهال می شود. علاوه بر این آنزیم هایی از نوع لاکتاز که مسئولیت هضم لاکتوز را بر عهده دارند معمولا در صورت بروز مشکل به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند؛ در نتیجه لازم است که از مصرف محصولات لبنی به دلیل دارا بودن لاکتوز زیاد بپرهیزید. توصیه می کنیم در صورت بیرون روی مصرف شیر، پنیر، خامه، بستنی و غیره را محدود کرده و در صورت شدت مشکل از مصرف آن ها خودداری کنید.

توصیه

البته لازم نیست تمام محصولات لبنی را از برنامه ی غذایی به طور کامل حذف کنید. می‌توانید از محصولاتی که لاکتوز کمی دارند و به میزان کم، استفاده کنید؛ مانند ماست یا پنیر سفید یا پنیرهایی مانند پارمزان یا پنیر گوسفند.

قهوه، چای، الکل و آب میوه ها

چای، قهوه و الکل به طور طبیعی باعث تحریک کار روده ها می شود. آب میوه ها حاوی فیبر هستند که باید مصرف آن ها را کاهش داد. علاوه بر این ها لازم است که مصرف سوپ ها و آب سبزیجات را به دلیل دارا بودن فیبر محدود کرد.

توصیه

به جای این نوشیدنی ها از مایعاتی که باعث هیدراته شدن بدن می شوند و حاوی املاح معدنی هستند استفاده کنید. آب معدنی های حاوی کمی سدیم به شرطی که حاوی منیزیم زیادی نباشند مفید است. کولاهای بدون گاز و البته غیر رژیمی نیز برای کاهش اسهال مفید هستند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بیرون‌روی و روش‌های درمان آن

4 ماده‌ی غذایی مفید برای زمانی که دچار بیرون‌روی شده‌اید

وقتی دستگاه گوارش کلافه می‌شود چه بخوریم!؟

دشمنان سیستم گوارش بدن!

غذاهای مفید در زمان اسهال و یبوست

کاهش ناراحتی های معده و گوارشی

تغذیه کودک مبتلا به اسهال

با تغذیه صحیح از ابتلا به بیماری عفونی جلوگیری كنید

ماست برای اسهال نوزادان مفید است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.