تبیان، دستیار زندگی
سرطان معده را مصرف بی‌رویه «فست فود»ها عنوان كرد و گفت: سرطان معده بار زیاد اقتصادی را بر مبتلایان و نظام سلامت كشور تحمیل می‌كند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فست‌فودها عامل مهم بروز سرطان معده است

فست فود

عضو كمیته راهبردی رادیوتراپی و انكولوژی وزارت بهداشت نسبت به مصرف بی‌رویه فست فود و ارتباط نزدیك آن با سرطان معده هشدار و داد گفت: سرطان معده كشنده‌ترین سرطان در ایران است كه علتی جز خورد و خوراك ندارد.

دكتر پیام آزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، مهم‌ترین علت بروز سرطان معده را مصرف بی‌رویه فست فودها عنوان كرد و گفت: سرطان معده بار زیاد اقتصادی را بر مبتلایان و نظام سلامت كشور تحمیل می‌كند. این در حالیست كه دنیا با كنترل تغذیه و غربالگری، موارد بروز این بیماری و به دنبال آن بار اقتصادی ناشی از آن را كاهش داده است.

وی مدرنیزه شدن سبك زندگی، كاهش فعالیت بدنی مردم و استفاده بی‌رویه از فست فودها را از دلایل عمده افزایش بروز سرطان ‌ها عنوان كرد و گفت: آلاینده‌های زیاد بویژه در كودهای شیمیایی بروز انواع سرطان‌ها از جمله دستگاه گوارش را سبب شده است.

پیشگیری از بروز حدود 60 درصد سرطان‌ها با تغییر شیوه زندگی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به نقش كودهای شیمیایی در بروز انواع سرطان‌ها، افزود: كودهای شیمیایی افزایش نیترات در مواد غذایی را به دنبال دارند. در مجموع با كنترل مصرف كودهای شیمیایی، تغییر سبك زندگی، تغذیه مناسب، عدم استعمال دخانیات و .... می‌توان تا 60 درصد از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری كرد.

دكتر آزاده با ابراز نارضایتی از تبلیغات بی‌رویه و بدون كنترل فست فودها، ادامه داد: علاوه بر آنكه مصرف فست فود در كشور بالاست، این مواد غذایی بسیار نامناسب و در درجه حرارت بالا تهیه می‌شوند.

سیستم بیمه‌ای كشور در حمایت از بیماران سرطانی ناكارآمد است

وی با بیان این كه سرطان‌های دستگاه گوارش اغلب علامت‌دار نیستند و معمولا با بروز علایم نیز قابلیت درمان ندارند، افزود: متاسفانه درمان سرطان‌های دستگاه گوارش بسیار هزینه ‌بر است. این در حالی است كه سیستم بیمه‌ای كشور بسیار ناكارآمد است و حمایت كاملی از بیماران سرطانی ندارد. به این ترتیب مشكل عمده بیماران سرطانی مساله اقتصاد درمان است.

دكتر آزاده بر لزوم غربالگری و پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش تاكید كرد و گفت: بر خلاف سیاستگذاری تمام شركت‌های بیمه در دنیا، سیستم بیمه‌ای ایران در پیشگیری و غربالگری فعالیتی ندارد.

حدود 26 درصد بیماران سرطانی كشور از هیچ حمایت بیمه‌ای برخوردار نیستند

به گفته وی، حدود 25 تا 26 درصد بیماران سرطانی از حمایت هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند و عملا با بروز سرطان یا درمان نمی‌شوند و یا در همان مراحل اولیه به دلیل مسایل اقتصادی از درمان سر باز می‌زنند. این در حالی است كه در اغلب كشورهای دنیا، بیمه پوشش كامل حمایتی از بیماری سرطان دارد.

دكتر آزاده سرطان را دومین علت مرگ و میر در دنیا و سومین علت مرگ در ایران عنوان كرد و گفت: از آنجا كه سرطان بیماری دوران پیری است و هرم سنی جمعیت كشور به سمت پیر شدن در حركت است، بی‌تردید طی یك تا دو دهه آینده سرطان عامل مهم مرگ و میر و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

وی بهداشت سرطان را مهم‌ترین اولویت نظام سلامت كشور عنوان كرد و گفت: سالانه حدود 80 هزار نفر در كشور به سرطان مبتلا می‌شوند. بر این اساس پیشگیری، غربالگری و درمان اولیه سرطان باید از مهم ‌ترین اولویت‌های نظام سلامت كشور باشد.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

فست فود خوب هم داریم

تاریخچه پیدایش فست ‌فود

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (Fast Foods)

چربی های مضر در غذاهای مضر

تاثیر تغذیه بر سرطان معده

سرطان معده و علائم آن

نصف سرطان‌های معده دنیا در چین

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.