تبیان، دستیار زندگی
زمانی تصور می‌ شد، رژیم‌ های غذایی نقشی در مرگ‌ های ناشی از سرطان ندارند. اما امروزه محققان ثابت كرده‌اند كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش رژیم غذایی در سرطان ها

میوه و سبزی

زمانی تصور می‌ شد، رژیم‌ های غذایی نقشی در مرگ‌ های ناشی از سرطان ندارند. اما امروزه محققان ثابت كرده‌اند كه رژیم غذایی افراد، نقش مهمی در پیشگیری، بروز و درمان انواع سرطان ها ایفا می‌ كند.

با پذیرش این حقیقت كه انسان هر روزه ملزم به مصرف غذا است و به‌ دلیل تعداد و تنوع سرطان‌هایی كه به‌ طور بالقوه با رژیم غذایی در ارتباط هستند، می‌ توان گفت كه در حدود یك‌ سوم سرطان‌ هایی كه در نهایت منجر به مرگ می ‌شوند با آن چه می‌ خوریم در ارتباط هستند.

مصاحبه ی زیر با دكتر غلامرضا خاكپور، متخصص اورولوژی از دانشگاه مك مستر كانادا و محقق در زمینه بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها در رابطه با علل تغذیه ‌ای ابتلا به سرطان می باشد.

وی معتقد است سرطان یك بیماری وحشتناك نیست و با تشخیص به موقع می ‌توان هر نوع سرطان را در مراحل اولیه درمان كرد.

در بین غذاهای مصرفی كدام ‌یك در ابتلا به سرطان نقش بیشتری دارند؟

غذاهای ما دو دسته هستند، غذاهایی كه از حیوانات می‌ گیریم و سبزیجات. امروزه ثابت شده كسانی كه به مقدار زیاد از فراورده‌ های گوشتی استفاده می ‌كنند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ‌های قلبی، كلیوی و سرطان ‌ها می ‌شوند. به‌ علت وجود مقدار زیاد چربی در گوشت‌ های قرمز، این مواد در قسمت داخلی عروق می ‌نشیند و با كوچك ‌ترین زخمی در این ناحیه، كلسیم در آن رسوب می ‌كند و باعث ایجاد لخته و بعد انسداد در عروق قلب و انفاركتوس میوكارد می ‌شود.

توصیه ما به كسانی كه مستعد بیماری‌ های قلبی هستند عدم ‌استفاده از گوشت و به‌ خصوص گوشت قرمز است و حتی بهتر است گوشت سفید(مرغ) هم نخورند چون در گوشت سفید هم مقدار زیادی مواد چربی وجود دارد و از طرف دیگر چون امروزه تغذیه این حیوانات از طریق مواد مصنوعی و شیمیایی است، این مواد وارد گوشت شده و وقتی در كبد متابولیزه می ‌شود ایجاد مواد سمی می ‌كند كه علاوه بر افزایش چربی، سرطان را نیز سبب می ‌شود.

یك سوم سرطان‌ های مرگ ‌آور ناشی از رژیم غذایی نامناسب است.

در مورد مضرات احتمالی گوشت سفید هم توضیح می ‌دهید؟

در مرغ‌ ها به‌ علت این كه مقدار زیادی استروژن، تستوسترون و آنتی ‌بیوتیك به آن ها می ‌دهند، استفاده از آن ها به‌ خصوص در دختران باعث بلوغ زودرس می ‌شود. در قدیم سن بلوغ 16‌سال بود ولی امروزه به 13‌سال رسیده و هرچه سن بلوغ و یائسگی پایین ‌تر باشد میزان ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌ كند.

در آقایان نیز به‌ علت وجود تستوسترون در مواد تغذیه‌ ای حیوانات، بلوغ زودرس ایجاد می ‌شود و این تستوسترون خودش در مردان ایجاد سرطان پروستات می‌ كند به همین دلیل امروزه در همه جای دنیا سرطان سینه در خانم‌ ها و سرطان پروستات در آقایان شیوع زیادی پیدا كرده است.

آیا دادن آنتی ‌بیوتیك به این حیوانات برای سلامتی انسان مضر است؟

بله، دادن آنتی ‌بیوتیك به این حیوانات به این خاطر است كه مریض نشوند و این آنتی ‌بیوتیك ‌ها به‌ خصوص پنی‌سیلین از طریق روده وارد گوشت این حیوانات می‌ شود و به همین دلیل بدن انسان نسبت به پنی ‌سیلین به ‌تدریج مقاوم شده و موجب می شود  میزان تأثیرگذاری به پنی ‌سیلین از 100درصد به 18درصد برسد.

توصیه شما به كسانی كه سابقه فامیلی ابتلا به سرطان دارند، چیست؟

كسانی كه مستعد سرطان هستند و یا سابقه فامیلی دارند باید گوشت قرمز را از برنامه غذایی ‌شان حذف كنند. استفاده از سبزیجات و میوه‌ ها به‌ خصوص میوه‌ های حاوی رنگدانه بسیار مهم ‌ترند و خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارند.

ثابت شده است كه بیماری‌ های قلبی و بسته شدن عروق از سن 10‌سالگی شروع می‌ شود. به همین دلیل خوردن غذاهای چرب به كودكان نیز توصیه نمی ‌شود.

پزشك در مورد بیماری چه مواردی را باید به بیمار گوشزد كند؟

مراجعه به پزشک

پزشك باید در مورد بیماری اطلاعات كافی به بیمار بدهد و واقعیت را به او بگوید. مشكل ایرانی ‌ها ترس از واژه سرطان است و خانواده‌ ها این واژه را نمی‌ پذیرند ولی در كشورهای پیشرفته، پزشك، اطلاعات كافی در مورد بیماری به بیمار می ‌دهد و به او در امر درمان امیدواری می‌ دهد.

پزشك باید در تمام حیطه‌ ها از دادن اطلاعات تا درمان تخصص داشته باشد. خود افراد نیز باید یك سری از اطلاعات را داشته باشند مثل تشخیص سرطان سینه و لمس توده توسط خانم‌ها. خوب است بدانید كه تشخیص سرطان در مراحل اولیه با درمان 100درصد بیماری همراه است.

آیا مصرف آب سالم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در جلوگیری از سرطان مؤثر است؟

آب تصفیه شده و نوشیدن آن به میزان كافی بسیار مهم است. البته نوشیدن آب خیلی زیاد چون باعث ایجاد مسمومیت و ورم در اندام‌ ها می‌ شود، مضر است.

نوشیدن آب كافی از بروز بیماری‌ های كلیوی و انفاركتوس میوكارد جلوگیری می‌ كند و منجر به رقیق ‌شدن خون و شست‌ و شوی مثانه و جلوگیری از سرطان مثانه می ‌شود و كلیه‌ ها را فعال می ‌كند.

نور آفتاب نیز علاوه بر این كه میكروب‌ كش است به‌ علت ویتامین دی از پوكی استخوان جلوگیری می ‌كند.

الآن دانشمندان انگلیسی تحقیق كردند كه در مناطقی كه نور خورشید بیشتر است ابتلا به استئوآرتریت كمتر است ولی باید مواظب بود كه این نور منجر به سرطان پوست نشود.

روزی یك ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب این ویتامین را تامین می ‌كند. استفاده از ویتامین ‌های مصنوعی خاصیت ضدسرطان ندارند و تنها نور خورشید این خاصیت را دارد.

استراحت و ورزش تا چه حد در این امر مؤثرند؟

فاكتور استراحت باعث ساخته شدن سلول‌ های جدید در بدن می ‌شود. اگر به هر علتی خواب كسی كم شد باید با مراجعه به پزشك آن را تنظیم كند زیرا افراد كم‌ خواب و كسانی كه در روز كمتر از 8 ساعت می ‌خوابند در ابتلا به بیماری های قلبی شانس بیشتری دارند و به‌ خصوص كسانی كه شبكار هستند نسبت به افراد طبیعی 5 ‌سال طول عمرشان كمتر می ‌شود.

ورزش نیز همراه با تغذیه مناسب در حدود 20 ‌دقیقه تا نیم ساعت در روز به ‌خصوص در كسانی كه سابقه خانوادگی سرطان دارند بسیار مهم است.

تحقیقات نشان داده كه هنگام ورزش موادی در بدن ترشح می شود كه فرد را سرحال كرده و با اثر گذاشتن روی جداره عروق از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌ كند.

همشهری

*مطالب مرتبط:

درمان سرطان با رژیم غذایی

توصیه های تغذیه ای در سرطان کبد

رژیم غذایی مفید در سرطان سینه

تغذیه در سرطان غدد لنفاوی( لنفوم)

رژیمی سالم برای مبتلایان به لوسمی

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

تاثیر تغذیه بر سرطان معده

سئوالاتی درباره غذا و سرطان (1) و (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی ها مهم است؟

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

رژیم غذایی در سرطان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.