تبیان، دستیار زندگی
آیا خوردن زردچوبه و پیاز از سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) جلوگیری می کند؟ تحقیقات بر روی این مورد در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا انجام شد و به این نتیجه رسیدند که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از سرطان روده با زردچوبه و پیاز

جلوگیری از سرطان روده با زردچوبه و پیاز

آیا خوردن زردچوبه و پیاز از سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) جلوگیری می کند؟

تحقیقات بر روی این مورد در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا انجام شد و به این نتیجه رسیدند که دو ترکیب موجود در زردچوبه و پیاز (کورکومین و کوئرستین) موجب کاهش اندازه( به میزان50%) و تعداد (به اندازه 60 %) پولیپ های روده می شود.

کوئرستین (quercetin) که در پیاز وجود دارد، یک آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان در سیب، چای ، انگور قرمز، پرتقال، لیمو ، آلبالو و سبزیجات سبز رنگ نیز یافت می شود.

کوئرستین نه تنها در کوچک کردن سلول های سرطانی اثر دارد، بلکه در جلوگیری از آلرژی و ورود بعضی میکروب ها به بدن نقش بسزایی دارد.

کورکومین (curcumin) که در زردچوبه وجود دارد، در بدن به دو صورت ظاهر می شود: آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال (از ورود باکتری به بدن جلوگیری می کند).

گذشته از این ها، زردچوبه در سلامتی کبد، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از فعالیت سلول های سرطانی به خصوص در سرطان های سینه، خون و روده بزرگ نقش بسزایی دارد.

علایم وجود سرطان کولون

نشانه هایی وجود دارد که با آنها می توان سرطان کولون را تشخیص داد. این علایم عبارتند از: حرکت درون روده، کرامپ یا گرفتگی معده، مدفوع خونی، کاهش قابل ملاحظه ی وزن و احساس خستگی.

یبوست، دفع مدفوع کمتر از 3 بار در هفته یکی از نشانه های سرطان روده بزرگ می باشد.

یکی دیگر از علایم، احساس سنگینی و پُری می باشد به علت اینکه تومور در انتهای روده رشد می کند.

تهوع و استفراغ به چند دلیل به وجود می آید: کاهش جریان خون، درد و یبوست.

گاز معده و نفخ نیز یکی از مواردی است که می تواند به تشخیص سرطان روده بزرگ کمک نماید.

احساس سنگینی و رخوت نیز از دیگر نشانه ها می باشد. سرطان، باعث کمبود خون و به دنبال آن، کم خونی ناشی از کمبود آهن می شود. به همین دلیل احساس تنبلی، سستی و ... ایجاد می شود.

اما این علایم بعد از به وجود آمدن و رشد کردن سلول های سرطانی به وجود می آید. پس بهتر است از تمام نعمات خداوندی استفاده کنیم تا دچار امراض نشویم.

عوامل خطر سرطان کولون

عوامل خطر سرطان کولون، دو نوع است:

- عوامل خطری که می توان آنها را تغییر داد.

- عوامل خطری که غیر قابل تغییر هستند.

عوامل خطری که نمی توان آنها را تغییر داد:

  • سن: با افزایش سن، احتمال خطر بروز سرطان بیشتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که تعداد بسیار کمی از افراد پایین 50 سال، به این بیماری دچار شده اند.
  • تاریخچه خانوادگی: اگر یکی از اقوام درجه یک (پدر، مادر، خواهر یا برادر) قبل از 60 سالگی دچار سرطان شده باشند، شما هم در معرض خطر قرار دارید.
  • تاریخچه فردی: اگر شما سرطان کولون گرفته اید و بهبود یافته اید، باز هم در معرض خطر هستید.
  • سابقه بیماری: تحقیقات نشان داده است در افرادی که دچار ورم روده و دیابت هستند، احتمال خطر سرطان زیاد است.

عوامل خطری که می توان آنها را تغییر داد:

  • رژیم غذایی: رژیم های پرچرب باعث افزایش سرطان می گردد. برای جلوگیری از سرطان می توان بیشتر سبزیجات و میو جات را مصرف کرد.
  • ورزش کردن: کسانی که ورزش نمی کنند، باید منتظر سرطان باشند. 20 دقیقه در روز ورزش کنید تا بیمار نشوید.

چاقی: چاقی از بزرگ ترین عوامل مرگ ناشی از سرطان است، در نتیجه برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که وزنتان متعادل بماند.

  • سیگار کشیدن: سیگار نه تنها به ریه آسیب می رساند، بلکه باعث مرگ 12 درصد از بیماران سرطانی می شود.سیگار موجب تورم رگ می شود و مواد مضر آن جذب خون می گردند، به همین سبب افزایش دهنده سرطان شناخته شده است.
  • نوشیدن مشروبات الکلی: مشروبات الکلی نیز موجب بروز سرطان و انواع بیماری ها می شوند.

پس بیایید از همین امروز با تغییر برنامه غذایی، ورزش کردن، حفظ وزن متعادل بدن و کنار گذاشتن سیگار و مشروبات الکلی گامی بلند به سوی سلامتی برداریم.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

* مطالب مرتبط:

مطالبی در باره انواع سرطان

ادویه ، چاشنی سلامتی

خواص درمانی و غذایی پیاز (قسمت اول) 

چرا پیاز اشک آور است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.