تبیان، دستیار زندگی
درد لگن به دردهای زیر شکم و ناف گفته می شود که می تواند با دامنه ی بسیار وسیعی همراه باشد. این درد ممکن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت دردهای زیر شکمی چیست؟

دردهای شکمی

درد لگن به دردهای زیر شکم و ناف گفته می شود که می تواند با دامنه ی بسیار وسیعی همراه باشد. این درد ممکن است یکی از علائم بارداری و یا اختلالات گوارشی همانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.

در زیر به مواردی که ممکن است منجر به این نوع درد شود اشاره می کنیم:

1- یکی از این موارد می تواند درد آپاندیس باشد که در سمت راست اتفاق می افتد و بسیار شدید است. با پاره شدن آن و گسترش عفونت در داخل شکم می تواند حیات فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

2- سندرم روده ی تحریک پذیر که اختلال مزمن دستگاه گوارش است و باعث بروز مکرر درد شکم، گرفتگی، نفخ، اسهال و یبوست می شود.

پزشکان دلیل اصلی بروز این مشکل را هنوز درنیافته اند اما برای کنترل آن پیشنهادهایی نظیر تغییرات در رژیم غذایی، مدیریت استرس و درمان برای اسهال و یبوست داده اند.

3- ممکن است در دوره ی تخمک گذاری خود، قرار گرفته باشید که گاهی به دلیل تحریک دیواره ی شکم در اواسط چرخه، این  درد به وجود می آید که البته مُضر نیست و طی چند ساعت از بین می رود.

4- گاهی سندرم قبل از قاعدگی می تواند باعث انقباض در عضلات شکم، کمر درد و سر درد، حساسیت در پستان ها و آکنه در پوست و تغییرات هورمونی شود. عدم ورزش و کمبود ویتامین، این علایم را بدتر می کند.

در صورت بروز دردهای شدید با مشورت یک پزشک، دارو مصرف کنید.

5- هر ماه رحم یک پوشش اندومتر می سازد؛ جایی که جنین بتواند رشد کند. در دوره ی قاعدگی، تخریب این بافت منجر به بروز دردهایی در پایین شکم و پشت می شود.

6- یک مورد اورژانسی که بسیار سریع باید درمان شود بارداری خارج از رحم است که با علایمی نظیر درد شدید لگن، خونریزی واژینال، تهوع، سرگیجه و گرفتگی عضلات همراه است.

7- یکی دیگر از دلایل جدی، بیماری التهاب لگن است که می تواند صدمه ی جدی به رحم و تخمدان بزند و علایم شایع آن، تب، درد شکم و ترشحات غیر طبیعی واژن و درد در هنگام رابطه ی جنسی است و البته با مشورت پزشک و مصرف آنتی بیوتیک، درمان می شود.

8- کیست تخمدان از دیگر عوامل بروز درد در ناحیه ی پایین ناف و لگن می باشد. کیست های بزرگ ممکن است درد لگن را افزایش دهند و شما را به تکرر ادرار مبتلا کنند.

9- فیبروئیدهایی که در دیواره ی رحم رشد می کنند و گاهی با نام تومور لیفی نامیده می شوند هم باعث بروز این گونه دردها هستند که البته سرطانی نیستند.

برخی از زنان ممکن است در شکم خود احساس فشار کنند، برخی ممکن است کمر درد داشته باشند و یا رابطه های جنسی دردناک را تجربه کنند.

10- آندومتریوز؛ در برخی از زنان بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می کند و زمانی که به حداکثر رسید به دلیل این که راه خروجی نمی یابد باعث درد می شود.

11- عفونت ادرار؛ مشکل شایعی است که در بسیاری از زنان رخ می دهد و البته تا جایی که به کلیه ها گسترش نیافته است مورد خطرناکی نیست. نشانه های عفونت کلیه ها، تب، تهوع، استفراغ و درد در قسمت پایینی کمر است.

12- سنگ کلیه؛ سنگ کلیه از دانه های نمک و مواد معدنی موجود در ادرار تولید می شود. می تواند به اندازه ی یک دانه ی شنی و یا بزرگ تر باشد و باعث بروز درد در شکم و خونی شدن ادرار می شود.

13- یکی دیگر از دردهای مزمن، مربوط به التهاب مثانه است که منجر به فشار زیادی در ناحیه ی تناسلی، دفع دردناک ادرار و درد در هنگام رابطه ی جنسی می شود.

14- درد لگن نشانه ی هشدار دهنده ای برای بیماری های مقاربتی است که موجب خون ریزی میان دوره ای، دفع دردناک ادرار و درد در لگن می شود.

15- اگر قبلا جراحی نظیر برداشتن آپاندیس و یا سزارین داشته اید احتمال بروز این درد در شما افزایش می یابد.

منبع: سلامت نیوز

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

آلودگی هوا و دردهای شكمی به ویژه در زنان

آنچه خانم‌ها باید بدانند

دردهایی که زنان به زبان نمی‌آورند

فیبروم، بیماری شایع در خانم ها

درمان بیماری اِندومتریوز در زنان

بیماری اِندومتریوز در زنان

بیماری های خاص زنان

زنان برای مقابله با PMS چه باید بكنند؟

خانم ها باید مراقب باشند

آیا نوع غذا در ابتلا به عفونت مجاری ادرار...

آپاندیس برای بدن مفید است

علایم و علل سندرم روده تحریک پذیر

عفونت ادراری منجر به نارسایی کلیه می شود

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.