تبیان، دستیار زندگی
تصور کنید همین الان در یک مطب دندانپزشکی نشسته‌اید و می‌توانید هر مشکلی که با دندان‌ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان خانگی 5 مشکل دندانی

تصور کنید همین الان در یک مطب دندانپزشکی نشسته‌اید و می‌توانید هر مشکلی که با دندان‌ها و لثه‌های‌تان دارید با دندانپزشک‌تان در میان بگذارید. برای خیلی‌ها ویزیت منظم دندانپزشکی کار شاقی است و آن را هر روز به آینده موکول می‌کنند. اگر شما هم از همین گروه‌ هستید، بد نیست با این مطلب همراه شوید؛ چون قرار است مطب دندانپزشکی را با این مطلب به منزل شما بیاوریم. شایع‌ترین مشکلاتی که بیماران با دندان‌پزشکان در میان می‌گذارند و آنها برایش راه‌حل ارائه می‌دهند، به قرار زیر است:

دندان های زرد فرد سیگاری

دندان‌های‌تان بدرنگ شده اند؟

معمولا دندان‌ها به وسیله مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در آن مواد رنگی وجود دارد، رنگ می‌گیرند. نوشابه، چای، قهوه، زعفران، ادویه‌ها و... همه و همه می‌توانند دندان‌های شما را رنگی کنند. اگر هم سیگاری هستید، باید سیگار را یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ دندان‌های‌تان بدانید. بهترین پیشنهاد دندانپزشکان برای پیشگیری از رنگ گرفتن دندان‌هایتان این است که به‌طور منظم و روزانه دندان‌هایتان را مسواک بزنید و نخ بکشید ، به ویژه پس از خوردن مواد غذایی رنگی و یا حتی سیگار کشیدن.

شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز می‌توانند دندان‌های شما را بدرنگ کنند. داروهای ضد مالاریا، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد آکنه و آرتریت روماتویید می‌توانند ردپای رنگی روی دندان‌هایتان به جا بگذارند. در صورتی که احتمال می‌دهید داروهایی که مصرف می‌کنید رنگ دندان‌هایتان را عوض کرده‌اند از پزشک‌تان بخواهید داروهایی جایگزین این داروهای رنگ‌زا را به شما معرفی کنند.

اگر به داروخانه سری بزنید، می‌توانید انواع ژل‌ها، خمیردندان‌ها ، چسب‌ها و نوارهایی را پیدا کنید که می‌توان از آنها برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرد. با وجود این گاهی لازم است برای سفید کردن دندان‌هایتان حتما به مطب دندانپزشکی بروید.

توصیه می کنیم پیش از استفاده از این مواد سفید کننده ، به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا یک معاینه کامل از دندان‌ها و لثه‌هایتان انجام دهد. پیش از استفاده از محصولات سفیدکننده لازم است تمام پوسیدگی دندان‌هایتان ترمیم شوند، ولی تصور نکنید سفیدکردن دندان‌ها کاملا بی‌خطر است. بسیاری از افراد پس از این عمل، دندان‌هایشان حساس می‌شود و با خوردن یا نوشیدن هر غذای سرد و گرم دندان‌هایشان تیر می‌کشد. گاهی این محصولات به لثه‌ها آسیب می‌رسانند، به ویژه مواد سفیدکننده‌ای که حاوی اسید هستند می‌توانند پا را از این فراتر گذاشته و مینا که لایه محافظ دندان است را از بین ببرند.

بنابراین پیش از آنکه هر یک از محصولات سفیدکننده خانگی دندان‌ها را خریداری کرده و در منزل استفاده کنید، حتما با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

سیم‌های ارتودنسی، دهان‌تان را زخم کرده است؟

سیم‌های ارتودنسی به خودی خود ایجاد درد و ناراحتی می‌کنند، زیرا این سیم‌ها باید به مرور زمان به دندان‌هایتان فشار آورند و آنها را حرکت دهند و وارد آمدن همین فشار، ایجاد درد خفیفی می‌کند. تماس سیم‌ها با لب، گونه و زبان‌تان می‌تواند آنها را زخمی کند.

اگر دهان‌تان زخم شده است و غذا خوردن برایتان دشوار است، از یک آب نمک ولرم و رقیق (نصف قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب ولرم) استفاده کنید و دهان‌تان را با آن شستشو دهید. غذاهای نرم مانند سوپ یا آش میل کنید. در صورتی که زخم دهان‌تان بسیار وسیع است و دایما سیم ارتودنسی با آن تماس پیدا می‌کند، سعی کنید بخش آزاردهنده سیم را با یک قطعه موم ارتودنسی بپوشانید. شما می‌توانید از یک محلول بی‌حسی موضعی (اسپری لیدوکایین) روی زخم استفاده کنید تا به صورت موقتی بی‌حس شده و درد و ناراحتی آن را حس نکنید. گاز زدن سیب و جویدن آب‌نبات سفت می‌تواند سیم‌های اردتودنسی شما را شل و جدا کند. لذا سیب را قطعه‌قطعه‌ کرده و نوش جان کنید.

با دندان‌ مصنوعی‌تان مشکل دارید؟

حفظ بهداشت دندان مصنوعی باعث می‌شود پای بسیاری از میکروب‌ها و قارچ‌ها را از دهان‌تان کوتاه کنید، در حالی که اگر آن را مرتب تمیز نکنید، یک دنیا میکروب را هر روز در دهان‌تان باقی می‌گذارید. شما باید حداقل یک بار در طول روز دندان مصنوعی ‌ را با محلول شستشودهنده رنچر بشویید. برای تمیز کردن دندان مصنوعی یک مسواک نرم بخرید، چون انواع دیگر مسواک‌ها می‌توانند موجب سایش و خط انداختن دست‌دندان‌تان شوند. شما می‌توانید از خمیردندان‌های معمولی برای مسواک زدن دندان مصنوعی تان استفاده کنید، ولی پیش از آن لازم است آن را زیر آب روان نگه دارید. فقط دقت کنید دندان مصنوعی تان از دست‌تان در رو‌شویی نیفتد، زیرا به آسانی می شکند.

بهتر است هنگام خواب شب، دندان مصنوعی ‌تان را از دهان‌ خارج کنید تا التهاب مخاط دهان‌تان کاهش یابد و آن را درون آب نگه دارید تا خشک نشود و ترک برندارد.

از ‌بوی بد دهان‌تان شکایت دارید؟

شاید از بوی بد دهان‌تان به ستوه آمده باشید. اولین قدم این است که پس از صرف هر غذا دندان‌هایتان را مسواک بزنید و از یک دهان‌شویه نعنایی استفاده کنید. دهان‌شویه را 20 ثانیه در دهان‌تان بچرخانید و به بیرون تف کنید. هر شب قبل از مسواک زدن، دندان‌هایتان را نخ بکشید. در هنگام مسواک زدن حتما سطح زبان‌تان را مسواک بزنید. در طول روز مقدار کافی آب بخورید تا دهان‌تان خشک نشود. اگر دهان‌تان خشک شود، بقایای سلول‌های مرده پوست از دهان‌تان پاک نمی‌شود. برای افزایش بزاق‌تان می‌توانید آدامس بدون قند بجوید. غذاهای حاوی سیر و پیاز را کمتر مصرف کنید. این مواد حتی پس از هضم و جذب نیز می‌توانند باعث تراوش و تبخیر مواد بودار از ریه شما شوند و نفس‌تان را بدبو کنند. اگر این راهکارها مفید نبود، به پزشک یا دندانپزشک‌تان مراجعه کنید.

بوی بد دایمی دهان می‌تواند نشانه آبسه دندان‌ها ، بیماری‌های لثه‌ای ، عفونت‌های سینوسی و سینوزیت مزمن، برونشیت مزمن و یا حتی مشکلات گوارشی باشد.

دندان‌های کودک‌تان درد دارد؟

بین 6 ماهگی تا 2 سالگی دندان‌های شیری کوچولوی شما جوانه می‌زنند و در دهان‌اش پشت سر هم ردیف می‌شوند. بچه‌ها در این سنین دردی را در دهان‌شان حس می‌کنند که چون نمی‌توانند آن را بیان کنند، بی‌قراری کنند. برای اینکه درد و ناراحتی کوچولوی‌تان را کاهش دهید، یک شی خنک و نرم به او بدهید تا بجود، ولی دقت کنید این شیء به اندازه کافی بزرگ باشد تا کودک آن را نبلعد. شما می‌توانید برای خنک کردن آن را 30 دقیقه در یخچال بگذارید.

دندان‌ها و لثه‌های کودک را با یک مسواک انگشتی ماساژ دهید و تمیز کنید. مصرف شربت استامینوفن با مشورت پزشک می‌تواند درد و ناراحتی فرزندتان را کاهش دهد. وقتی دندان‌ها جوانه می‌زنند آب دهان‌ کودک جاری می‌شود، بنابراین هنگام خواب یک دستمال زیر سر او بیندازید تا آب دهانش باعث ایجاد جوش و خارش روی پوست صورت او نشود.

دکتر گلرخ ثریا - دندانپزشک

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

رنگ های مختلف دندان

با زردی دندان ها چه کنیم؟

خطاهای سفید كردن دندان

استفاده از سفیدکننده‌های دندان در خانه

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی سریع خوب نیست

آنچه باید از دندان مصنوعی بدانید

آیا دهان یا بدنتان بو می دهد؟

بوی بد دهان، مشکلی اجتماعی

سلامت دهان و دندان کودک

نیش زدن مرواریدهای نوزادی

دندان های كوچك، اما مهم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.