تبیان، دستیار زندگی
جرم به صورت فیزیکی، بین لثه و دندان شما فاصله می‌اندازد و چسبندگی لثه به دندان را از بین می‌برد، بنابراین لثه‌ها شل شده و تحلیل می‌روند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جرم گیری برای دندان مضر است؟

جرم گیری دندان

جرم به صورت فیزیکی، بین لثه و دندان شما فاصله می‌اندازد و چسبندگی لثه به دندان را از بین می‌برد، بنابراین لثه‌ها شل شده و تحلیل می‌روند. به همین علت است که خیلی اوقات پس از جرم‌گیری تصور می‌کنید از بلندی لثه‌هایتان کاسته شده و بین دندان‌ها فاصله افتاده است، اما حقیقت این است که این فاصله تا به حال توسط جرم پُر شده بود و قابل رویت نبود.

وقتی جر‌م‌ها را بر می‌دارید، تازه متوجه می‌شوید که لثه‌های شما بر اثر وجود جرم تا چه ‌اندازه تحلیل رفته‌اند.

جرم ، کانونی برای رشد و فعالیت میکروب‌های بیماری‌زاست که محصولات سمی ‌این میکروب‌ها لثه‌ها را بیمار می‌کند.

یک لثه سالم، صورتی رنگ و براق بوده و محکم به سطح دندان می چسبد، اما ‌ترشحات و مواد‌ زاید ناشی از فعالیت این میکروب‌ها، موجب التهاب و عفونت لثه می‌شود و به همین دلیل است که لثه در مجاورت جر‌م‌ها، قرمز، شل و اسفنجی است.

اثرات مضر جرم به همین جا ختم نمی‌شود. به دنبال التهاب لثه، استخوان اطراف دندان نیز تحلیل رفته و دندان با از دست دادن بافت‌های نگه دارنده خود به مرور زمان لق خواهد شد.

جالب است بدانید نتایج مطالعات جدید نشان داده‌اند، بیماری‌های لثه باعث تشدید بیماری‌های سایر اعضای بدن می‌شوند. سموم باکتری‌های موجود در جرم با انتشار در رگ‌های خونی لثه، وارد سیستم گردش خون می‌شود و می‌تواند موجب بالا رفتن قند خون در افراد دیابتی، تشدید بیماری‌های قلب و عروق و حتی ‌زایمان زودرس شود.

چند وقت به چند وقت باید جرم‌گیری کنیم؟

مینای دندان با داشتن بیش از 96 درصد مواد معدنی، یکی از سخت‌ترین مواد موجود در جهان است که تنها الماس آن را ‌تراش می‌دهد. ابزارهای جرم‌گیری از آلیاژهایی ساخته شده‌اند که به سختی الماس نیستند و نمی‌توانند مینای دندان را برداشته و به آن آسیب برسانند.

در عین حال هنگام جرم‌گیری، نوک وسیله فقط با جر‌م‌ها در تماس است و با رعایت اصول صحیح جرم‌گیری توسط دندانپزشک، هیچ خطری دندان و مینای آن را تهدید نمی‌کند.

فواصل جرم‌گیری برای افراد مختلف، متفاوت است. اگر بهداشت دهانی شما مناسب باشد، بیماری‌های لثه نداشته باشید و میزان مواد معدنی بزاقتان کم باشد، احتمالاً در فواصل زمانی بیشتری نیاز به جرم‌گیری خواهید داشت.

هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه کنید تا نیاز شما به جرم‌گیری را با توجه به شرایط تان پیش بینی کند.

دکتر شکوفه شجاعی

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

چگونه بفهمیم لثه مان بیمار شده؟

بیماری های لثه، خاموشند

پیشگیری از بیماری های لثه

چاقی، لثه را خراب می‌کند

جرم دندان می تواند باعث مرگ افراد...

جرم ‌گیری دندان، دوستی به ظاهر دشمن

اگر جرم‌گیری نکنید، دندانتان لق می‌شود

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

شناخت علل پوسیدگی دندان

علت دندان درد

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.