تبیان، دستیار زندگی
بزاق دهان، یك نوشیدنی سالم برای سلامت دندان و دهان است. سه پیمانه مایعی كه توسط غده های بزاقی، هرروزه تولید می شود، حاوی مواد آنتی باكتریالی است كه از دندان ها در مقابل پوسیدگی مراقبت می كند. مانند همه مایعات بدن، بزاق نیز ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع خشكی دهان


رفع خشكی دهان

بزاق دهان، یك نوشیدنی سالم برای سلامت دندان و دهان است. سه پیمانه مایعی كه توسط غده های بزاقی، هرروزه تولید می شود، حاوی مواد آنتی باكتریالی است كه از دندان ها در مقابل پوسیدگی مراقبت می كند. مانند همه مایعات بدن، بزاق نیز به خون نزدیك بوده و با آن نسبت خانوادگی دارد . بنابراین حاوی كلسیم و فسفر است كه دندان ها آن را جذب می كنند. بزاق، هم چنین به عنوان لیزكننده دهان عمل كرده و از چسبیدن غذا به دندان ها و لثه جلوگیری می كند.فقدان جدی بزاق، كه نام پزشكی آن گزروستومی است ممكن است به چند دلیل روی دهد. ممكن است عوارض جانبی یك دارو باشد یا ممكن است بیماری های خودایمن مانند سل جلدی، عامل این مسئله باشند. بیماران مبتلا به سرطان گردن و سر نیز پس از رادیوتراپی، با خشكی دهان مواجه خواهند شد. درمان نیز بستگی به عامل خشكی دهان و شدت آن دارد .

امروزه پزشكان و دندانپزشكان، این نظریه را كه سن بالا به تنهایی می تواند عامل مهمی در خشكی دهان باشد، قبول ندارند .

در اینجا به چند مورد برای كنارآمدن با خشكی دهان اشاره می شود:

1 - آدامس بدون قند بجوید: جویدن آدامس باعث تحریك غده های بزاقی در تولید بزاق می شود. آدامس باید بدون قند باشد زیرا قند و شیرینی، باعث فساد دندان می شوند.

2 - غذاهای حاوی فیبر مصرف كنید: اینجا دلیل دیگری برای خوردن حداقل یك سیب در روز مشخص می شود. میوه ها و سبزیجات فیبردار مثل سیب، هویج و كرفس كه زیر دندان ها خرد می شوند، نسبتاً پاك كننده هستند و به دلیل همین خاصیت، باكتری ها و جرم را از دندان ها پاك می كنند.

3 - تا می توانید آب بنوشید: آب، بسیاری از فواید سالم بزاق را ندارد اما نوشیدن مرتب آن، دهان شما را مرطوب نگه می دارد. برعكس آب آشامیدنی شهر كه از طریق شیر آب در اختیار شما قرار دارد، بیشتر بطری های آب، فاقد فلوراید هستند، بنابراین اگر از آب بطری استفاده می كنید، حتماً باید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده كنید؛ چه دچار خشكی دهان باشید، چه نباشید.

4 - از نخ دندان و دهان شویه استفاده كنید: در صورتی كه دهان شما خشك است، نخ كشیدن و مسواك كردن، اهمیت بیشتری پیدا می كند زیرا بزاق دهان كه از دندان ها مراقبت می كند، در اینجا وجود ندارد و باید مراقبت بیشتری از دندان بشود.

5 - از دارو برای تحریك غده های بزاقی استفاده كنید: البته استفاده از داروها برای موارد بسیار جدی تر خشكی دهان توصیه می شود.

منبع : همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.