تبیان، دستیار زندگی
 هر گونه تغییر رنگ در زبان نشان دهنده وجود نوعی مشكل خاص است . سفیدی ، پریدگی رنگ ، قرمزی  زبان و ... همه و همه نمایانگر میزان سلامتی كودك است . بی جهت نیست كه پزشكان و متخصصین اطفال در معاینات خود اول زبان بیمار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ زبان نشانه سلامتی است

رنگ زبان نشانه سلامتی است

هر گونه تغییر رنگ در زبان نشان دهنده وجود نوعی مشكل خاص است .

سفیدی ، پریدگی رنگ ، قرمزی  زبان و ... همه و همه نمایانگر میزان سلامتی كودك است .

بی جهت نیست كه پزشكان و متخصصین اطفال در معاینات خود اول زبان بیمار را می بینند .

طب سنتی نیز همیشه یك زبان مرطوب ، صورتی رنگ و كمی زبر را از علایم سلامتی بدن می دانسته است .

دكتر ماسیمو آگوستی ، رئیس بخش اطفال و نوزادان بیمارستان « وارزه » ایتالیا در این باره می گوید : " امروزه ما نیز همین نظر را داریم"

علت تغییر رنگ زبان چیست و چه باید كرد ؟

پریدگی رنگ زبان می تواند از رنگ سفید تا خاكستری را شامل شود . معمولاً این تغییر رنگ در قسمت وسط زبان محسوس تر است و در طرفین آن به صورت شفاف در می آید . در این حالت زبان خشك است زیرا از میزان ترشح غدد بزاقی تا حد قابل توجهی كاسته می شود .

معمولاً این رنگ زبان بیشتر در اطفال بالای یك سال به چشم می خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و در پی آن ، هضمی كند و دشوار است . این بچه ها معمولاً روده تنبلی دارند و عمل بازدم را به راحتی انجام نمی دهند .

در رژیم غذایی آنها از فیبر غذایی ( كه در میوه ، سبزی  و غلات كامل موجود است ) به اندازه كافی استفاده نمی شود وعلت كم بودن ترشح غدد بزاقی آنها نیز ، كم بودن آب بدنشان است .

توصیه

فقط كافی است مراقب خورد و خوراك كودك باشید و عادات غذایی غلط را كنار بگذارید . رژیم غذایی او باید به طور متعادل از كربوهیدرات ها ( منابع اصلی آنها نان و ماكارونی است ) ، پروتئین ها ( در گوشت ، ماهی ، لبنیات و سایر فرآورده های حیوانی یافت می شود)، و چربی ها برخوردار باشد . این امر در صورتی ممكن است كه در رژیم غذایی او به تنوع غذایی اهمیت لازم داده شود .

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات ، كه سرشار از فیبر (برای تنظیم اعمال روده) و آب (جهت تنظیم آب بافت های بدن ) هستند در مورد چنین كودكانی بسیار مهم است و باعث رفع مشكل آنها می شود .

رنگ سرخ زبان نشانه چیست ؟

در این حالت ممكن است دانه های ریز روی زبان نیز متورم شده و آن را شبیه توت فرنگی كنند . البته عكس این وضعیت نیز پیش می آید، یعنی زبان به رنگ سفید در آمده و دانه های ریز قرمز رنگی روی آن ظاهر می شوند . معمولاً در چنین مواقعی تب كودك نیز بالاست و حتی ممكن است به 40 درجه برسد، علت آن چیست ؟

باكتری معروفی به نام استرپتوكوك عامل چنین تغییری در سطح زبان است . این میكروب عامل بیماری مخملك ( بعد از سن سه سالگی ) و عفونت های دیگری مانند ورم حنجره نیز می باشد كه در هر دو مورد نقاط سرخ رنگی بر روی زبان كودك ظاهر می شوند . در صورت ابتلا به مخملك ، رنگ قرمز زبان تنها زمانی به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت كه این بیماری درمان شود . در این صورت به علت تب ، باید غذاهای سبك و آب فراوان به كودك داده شود تا كمبود مایعاتی كه در اثر عرق كردن از بدن خارج می شوند ، جبران گردد. اگر طفل به ورم حنجره مبتلا شده باشد ، پزشك درمان ساده تری نسبت به مخملك تجویز خواهد كرد و مشكل به سادگی رفع می شود .

علت بروز لكه های رنگی روی زبان چیست ؟

گاه لكه های سفید رنگی كه بی شباهت به گلبرگ های كوچك نیستند ، تمام سطح زبان و حتی سایر قسمت های داخلی دهان كودك را می پوشانند .

در اغلب موارد مادر فكر می كند این لكه ها باقیمانده شیری است كه نوزاد برگردانده است . اما موفق به تمیز كردن آنـــــــان نمی شود . در واقع این لكه ها مربوط به برفك دهان است كه معمولاً در نخستین ماه های زندگی نوزاد بسیار رایج است.

علت آن نوعی قارچ است

برفك نوعی عفونت است كه عامل آن قارچی به نام كاندیدا ( CANDIDA) می باشد . این قارچ معمولاً بدون آنكه هیچ گونه آسیبی به بدن وارد كند ، بر روی مخاط داخل بدن زندگی می كند . اما در صورت عدم رعایت بهداشت توسط مادر و یا وجود عفونت رحمی ، به طور غیر طبیعی تكثیر یافته و به هنگام زایمان به نوزاد منتقل می شود .

پزشك متخصص با تجویز محلول های مناسب و كاملاً مؤثر، این مشكل نوزاد را رفع می كند .

با رعایت بهداشت می توان پیشگیری كرد

از آنجایی كه كودكان زیر سه سال همه چیز را به دهان می برند ، تمیزی اشیایی كه در دست می گیرند از اهمیت بسیاری برخوردار است ، چرا كه از طریق آنها میكروب ها وارد دهان كودك می شوند .

اسباب بازی های پلاستیكی را در محلول های ضد عفونی كننده مخصوص كه معمولاً جهت ضد عفونی كردن پستانك و شیشه شیر كودكان مورد استفاده قرار می گیرند ، ضد عفونی كنید .

اگر كودك از شیر مادر تغذیه می كند ، شستشوی مرتب نوك پستان ها را فراموش نكنید .

علت لكه قهوه ای رنگ روی زبان چیست ؟

در موارد بسیار نادری ، پس از مصرف آنتی بیوتیك لكه قهوه ای رنگ تیره ای كه گاه متمایل به سیاه نیز هست ، به فرم مثلث در نوك زبان كودك ظاهر می شود و هیچگونه دردی ندارد .

اغلب مادران با مشاهده چنین لكه هایی شدیداً نگران می شوند . اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و همانطور كه قبلاً اشاره شد این لكه ها ممكن است در پی مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیك ها ظاهر شوند و معمولاً تا چند هفته نیز باقی می مانند . درمان خاصی برای آن وجود ندارد و كافی است مصرف آنتی بیوتیك قطع شود . شستشوی مرتب دهان كودك به رفـع سریع تر آن كمك خواهد كرد .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.