تبیان، دستیار زندگی
کرم‌های ضدآفتاب پوست شما را از پرتوهای ماورابنفش محافظت می‌کنند. این پرتوها باعث صدمه به پوست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زدن ضدآفتاب ضروری است، نه آرایش!


استفاده از کرم ضدآفتاب در سراسر سال و هر بار که به زیر آفتاب می روید، اهمیت دارد. کرم‌های ضدآفتاب پوست شما را از پرتوهای ماورابنفش محافظت می‌کنند. این پرتوها باعث صدمه به پوست شما می‌شوند و به سرطان پوست منجر می‌گردند.


زدن کرم ضدآفتاب
spf درج شده روی ضدآفتاب چه مفهومی دارد؟

spf مخفف sunburn protection factor است و بیانگر نسبت مدت زمان ایجاد قرمزی به دنبال مصرف ضدآفتاب و عدم مصرف آن است. این معیار فقط جهت اندازه‌گیری uvb (اشعه ماورای بنفش نوع b)است و به واسطه آن امکان بررسی حفاظت در برابر uva نیست. برای عمل به spf مندرج روی محصول، باید همه افراد 2 میلی‌گرم از این ماده در هر سانتی‌مترمربع مصرف كنند و جهت پوشش مناسب روی صورت و گردن باید دو و نیم بندانگشت از ضدآفتاب در هر بار استفاده شود.

با توجه به اینکه ضدآفتاب‌ها به واسطه تعریق و شست‌وشو پاک می‌شوند، یا در مواجهه با نور از بین می‌روند (خصوصا در انواع شیمیایی) و از طرفی نیمه عمر برخی تركیب‌های موجود در ضدآفتاب‌ها كمتر از 2 ساعت است، بنابراین توصیه می‌شود كه ضدآفتاب نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل استفاده شود تا هنگام خروج از منزل کارایی کافی را داشته باشد و هر 2 تا 3 ساعت تجدید شود.

چرا ضدآفتاب‌هایی با spf بالاتر از 30 تولید می شوند؟

ضدآفتاب‌های با spf 30 می‌توانند به مقدار کافی از پوست محافظت کنند، ولی با توجه به اینکه، اغلب مصرف‌كنندگان به مقدار لازم ضدآفتاب نمی زنند (2 میلی‌گرم در هر سانتی‌مترمربع) و میزانspf درج شده نیز در اثر عواملی مثل تعریق، شستشو و پاک کردن کم می شود و فیلترها به تدریج در برابر نورخورشید تخریب می‌شوند و از عیار حفاظتی ضدآفتاب کاسته می‌شود، بر همین اساس سازمان غذا و داروی آمریكا تولید ضدآفتاب‌هایی با spf بالاتر از 30 و حتی بالاتر از 50 را مد نظر قرار داده است.

ضدآفتاب‌ها آخرین خط دفاعی در برابر خورشید هستند. خط ‌مقدم دفاع، اجتناب از نور خورشید تا حدامکان است
انواع ضدآفتاب‌ کدام است؟

ضدآفتاب‌ها بر اساس محتویات خود به دو نوع فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. ضدآفتاب‌های فیزیکی عمدتا شامل فیلتر‌هایی هستند که توانایی بازگرداندن و منعکس کردن نورخورشید را دارند و با نورخورشید واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهند. این دسته عمدتا برای اطفال و بانوان باردار یا شیرده توصیه می‌شود.

ضد‌آفتاب‌های شیمیایی عمدتا شامل فیلتر‌هایی هستند که با نور خورشید، واکنش شیمیایی نشان می‌دهند و مانع از رسیدن نور آفتاب به سلول‌های پوست می‌شوند.

مصرف ضد‌آفتاب‌ مختص تابستان است؟

نه، ضدآفتاب را باید در تمامی فصول (حتی زمستان) و در تمامی شرایط آب‌وهوایی (هوای صاف و آفتابی و ابری) مصرف كرد. ولی آیا با مصرف ضدآفتاب می‌توان اطمینان داشت كه محافظت كاملی در برابر نور آفتاب حاصل شده است؟ نكته‌ای که در پاسخ به این سوال باید به آن اشاره كرد، این است كه استفاده از ضدآفتاب فقط به عنوان بخشی از دستورالعمل پیشگیری در برابر نورآفتاب است، چرا كه حتی در صورت استفاده كافی و با تواتر صحیح از ضدآفتاب، محافظت صددرصد حاصل نمی‌شود و ضرورت استفاده از پوشش مناسب و حتی‌الامکان قرار نگرفتن در معرض نور در ساعت‌های اوج شدت آفتاب وجود دارد.

ضدآفتاب را چگونه بزنیم؟

- کرم ضدآفتاب را حدود 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن استعمال کنید تا پوست زمان لازم برای جذب آن را داشته باشد.

- پس از شناکردن یا تعریق مفرط کرم را تجدید کنید.

- از مقدار زیادی کرم استفاده کنید و کاملا آن را روی پوست بمالید.

- کرم را روی همه نواحی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند به کار برید.

- محل ‌هایی مانند نوک گوش‌ها، بینی، پلک‌ها، لب‌ها و در موقع شنا، پشت، دست‌ها، پاها، شانه‌ها و پشت ران‌ها را فراموش نکنید.

- موقع مالیدن کرم در اطراف چشم احتیاط کنید.

کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی
غیر از زدن ضدآفتاب چه باید کرد؟

استفاده از عینک آفتابی: عینک‌های آفتابی همان‌طور که چشم‌ها را محافظت می‌کنند، پوست اطراف آن را نیز محافظت می‌کنند. شیشه‌های عینک باید به نوعی باشند که 100درصد اشعه‌های ماورای بنفش را فیلتر کنند. بهتر است که از عینک‌های آفتابی با شیشه‌های بزرگ و بیضی شکل، مشابه شکل چشم، یا شیشه‌هایی با محافظ جانبی پهن‌تر، جهت جلوگیری از اشعه‌هایی که از اطراف به چشم می‌رسند، استفاده شود.

استفاده از کلاه‌های لبه‌پهن: کلاه‌هایی که لبه‌پهن ندارند، قادر به محافظت موثر از پوست صورت در برابر آفتاب نیستند. حتی کلاه‌های لبه‌پهن نیز محافظت موثر در برابر اشعه‌های خورشید را (آنها تقریبا معادل‌اند با یک ضدآفتاب با spf 3) تامین نمی‌کنند. از این جهت در هر حالت حتی زمانی که کلاه لبه‌پهن پوشیده می‌شود، محافظت‌های تکمیلی مانند استفاده از یک ضدآفتاب برای صورت و پرهیز از قرارگیری غیرضروری در معرض آفتاب، باید انجام شود. برای سرهای بی‌مو، که در معرض خطر بالای ایجاد آسیب خورشیدی هستند، کلاه نقش بسیار موثرتری را در محافظت پوست ایفا می‌کند. آقایان بی‌مو و كم‌مو باید در طول فعالیت‌های خارج از خانه کلاه به سر کنند.

استفاده از لباس‌های پوشیده: لباس‌های پوشیده با بافت نخی و نازک (آستین بلند، شلواربلند یا دامن‌بلند) می‌توانند پوست را تا حدی در برابر نورآفتاب محافظت کنند.

انتخاب محل مناسب: هنگام بیرون رفتن، حتی‌الامكان در سایه باشید.

افراد باید محصولات آرایشی بهداشتی معتبر با تاییدیه وزارت بهداشت را از مراكز معتبر تهیه کنند تا از عوارض ناشی از انواع تقلبی آنها در امان بمانند
ضدآفتاب‌ها عارضه‌ای هم ‌‌دارند؟

سوزش چشم‌ها: این یک عارضه متداول در صورت استفاده از یک ضدآفتاب است. حس سوزش غالبا به دلیل تحریک چشم‌ها توسط بخار این محصول است. افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند، باید ضدآفتاب‌شان را عوض کنند (ترجیحا از ضدآفتاب فیزیکی که حاوی دی‌اکسیدتیتانیوم است، استفاده کنند) یا ضدآفتاب را با فاصله بیشتری نسبت به لبه پلك استفاده كنند. ضدآفتاب‌های مقاوم در برابر آب کمتر «رونده» هستند و برای مناطق اطراف چشم‌ها پیشنهاد می‌شوند.

حساسیت پوستی: این مشکل بیشتر با مصرف ضدآفتاب‌های شیمیایی به وجد می آید. ضدآفتاب‌های فیزیکی، عموما باعث واکنش‌های پوستی نمی‌شوند. حساسیت پوستی در افراد می‌تواند به شكل قرمزی، سوزش یا خارش ظاهر شود و حتی در مواردی پس از التهاب، لك ایجاد كند. با توجه به این موضوع كه ضدآفتاب‌های شیمیایی می‌توانند ایجاد حساسیت بكنند، مصرف‌كننده می‌تواند از ضدآفتاب فیزیكی استفاده كند.

متاسفانه ورود یا تولید محصول‌های آرایشی و پوستی فاقد نام و نشان معین، تقلبی و یا فاقد تاییدیه وزارت بهداشت نیز در ایجاد عوارض ناشی از مصرف آنها سهم عمده‌ای دارند و بنابراین ایجاب می‌كند تا مصرف‌كنندگان، محصول‌های معتبر با تاییدیه وزارت بهداشت را از مراكز معتبر تهیه کنند تا از این‌گونه مشكل‌ها به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای كاسته شود.

* هشدار:

بررسی‌های اخیر افزایش شیوع تومورهای پوستی را در میان مردم، با وجود تولید روزافزون ضدآفتاب‌ها نشان می‌دهد. دلیل اصلی این مشکل این است که مصرف‌کنندگان ضدآفتاب با تصور اشتباه از برخورداری از امنیت و حفاظت کامل، مدت طولانی در برابر آفتاب قرار می گیرند.

باید به خاطر سپرد که با ماندن طولانی مدت در برابر آفتاب ، حتی فردی که به شکل کامل و مناسب پوستش را با یک ضدآفتاب پوشانده است، باعث می شود مقدار مشخصی از تابش که باعث صدمه به پوست می‌شود،جذب بدنش گردد.

ضدآفتاب‌ها آخرین خط دفاعی در برابر خورشید هستند. آنها برای ایجاد مقداری محافظت در برابر بخش‌هایی از بدن، مثل صورت و دست‌ها، که به ناچار در معرض آفتاب هستند، طراحی شده‌اند. خط ‌مقدم دفاع، اجتناب از نور خورشید تا حدامکان است.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت

همشهری آنلاین

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

ضدآفتاب کافی نیست

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

روغن‌ گیاهی جای ضد آفتاب را نمی‌گیرد

اگر زیاد با کامپیوتر کار می ‌کنید ضدآفتاب بزنید

چگونه از ضد آفتاب استفاده کنیم

مسمومیت با آفتاب و آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی کودکان خطرناک است

تاثیرات نور خورشید بر پوست

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن

پوست لطیف کودکان ، پژمرده از برق نگاه آفتاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.