تبیان، دستیار زندگی
بیماری‌ های پوستی در بین سایر رشته‌ های پزشکی از موارد اورژانسی کمتری برخوردار است ولی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اورژانس‌ های پوست و مو

اورژانس های پوست و مو

بیماری‌ های پوستی در بین سایر رشته‌ های پزشکی از موارد اورژانسی کمتری برخوردار است ولی مواردی وجود دارد که هوشیاری بیمار و پزشک می ‌تواند باعث نجات جان فرد شود.

از شایع ‌ترین این حالات واکنش ‌های دارویی است که طی سال ‌های اخیر با توجه به مصرف گسترده ی انواع داروها، این واکنش‌ های پوستی نیز از شیوع بیشتری برخوردار شده ‌اند.

بسیاری از داروهایی که امروزه به طور شایع در منازل مشاهده می ‌شود، از جمله انواع آنتی ‌بیوتیک ‌های رایج، مُسکن‌ ها، به ویژه ضد التهاب ‌ها، داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی و... همگی می ‌توانند به آسانی واکنش‌ های پوستی شدیدی را تولید نمایند که دخالت سریع پزشکی را می‌ طلبد.

طیف این واکنش ‌های پوستی بسیار گسترده بوده و از یک حساسیت و خارش مختصر گرفته تا واکنش‌ های عمومی، کهیرهای گسترده، واکنش‌ های عروقی شدید، سرخ شدن تمام بدن و خروج گسترده ی آب میان بافتی را می ‌تواند شامل شود ولی اهمیت این واکنش ‌ها موقعی آشکار می ‌شود که بدانیم یک واکنش ساده و بی ‌‌اهمیت می ‌تواند با ادامه ی درمان یا با مصرف دوباره ی همان دارو واکنش‌ های عمومی و شدیدی را ایجاد کند که کنترل آن مشکل یا حتی امکان ‌‌ناپذیر شود.

توصیه می‌ شود هر نوع واکنش پوستی در اثر مصرف دارو را جدی گرفته و در مورد قطع یا ادامه ی مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید

علاوه بر این، بیماران پوستی که به علت بیماری ‌های مزمن مانند پسوریازیس یا پمفیگوس تحت درمان‌های مداوم قرار می‌گیرند، هم باید متوجه عوارض خود بیماری و هم متوجه عوارض حاصل از درمان بوده و اطلاعات لازم را از طرف پزشک خود دریافت نمایند.

از دیگر واکنش ‌هایی که در زمینه ی پوست دخالت سریع پزشک را می‌ طلبد انواع سوختگی‌ ها است که باید بلافاصله وسعت و شدت سوختگی و مشخصات ماده ی سوزاننده مشخص گردد و بیمار تحت مراقبت ‌های ویژه ی سوختگی قرار گیرد.

در ضمن برخی از عفونت ‌ها و آبسه های پوستی و زیر جلدی می ‌تواند بسیار مهم بوده و در صورت بی ‌توجهی، زندگی بیمار را تهدید کرده و یا به عوارض غیر قابل برگشت منجر شود.

تزریق مواد مخدر

از جمله ی این عفونت‌ ها می ‌توان به عفونت‌ ها و آبسه‌ های ناشی از تزریق در معتادان اشاره کرد که می‌ تواند عفونت ‌های خونی، آندکارویت، عفونت‌ استخوانی و ... به دنبال آن حادث شود.

گاهی نیز ترومبوز و انسداد وریدی به دنبال تزریق وریدی کوکایین دیده می ‌شود.

توجه داشته باشید که کراک نیز در واقع از ترکیبات کوکایین بوده و حتی عوارض شدیدتری را نسبت به ماده ی اصلی خود ایجاد می ‌نماید.

زخم‌ های شدید و نکروزه در اثر مصرف هروئین نیز شایع است که تمام این عفونت‌ ها و زخم ‌ها در صورت عدم مداخلات پزشکی می ‌تواند باعث تهدید زندگی بیمار شود.

دکتر فریده مهتی ‌پور - متخصص پوست و مو

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

مراقبت از پوست و بیماری های پوستی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.