تبیان، دستیار زندگی
دکتر نسیم یونسی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در مصاحبه ای که با سایت تبیان داشتند، مطالب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالاتی درباره جراحی زیبایی

دکتر نسیم یونسی، فوق تخصص جراحی پلاستیک

دکتر نسیم یونسی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در مصاحبه ای که با سایت تبیان داشتند، مطالب زیر را بیان کردند.

سئوالات عمومی:

- لطفا خودتان را معرفی کنید.

اینجانب نسیم یونسی، 38 سال سن دارم و دارای یک فرزند دختر 8 ساله هستم. همسرم هم جراح عمومی است.

خواهرم پزشک و پدر و مادرم آموزگار بازنشسته هستند.

- سوابق و تجارب تحصیلی تان چیست؟

در سال 1368 در رشته پزشکی قبول شدم. در سال 1375با استفاده از سهمیه شاگرد اول، در امتحان دستیاری رشته جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران قبول شدم و در سال 1380فارغ التحصیل شدم. در سال 1384 در رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شدم و در سال 1387 موفق به اخذ رتبه اول کشوری در رشته جراحی پلاستیک شدم. و به همین سبب موفق به دریافت لوح تقدیر از  وزیر بهداشت ، انجمن جامعه پزشکان و همچنین از رییس دانشگاه شهید بهشتی شدم.

- با توجه به مشغله شما، کارهای منزل را چه کسی انجام می‏دهد؟ آشپزی هم می‏کنید؟

خودم با همکاری مادر و پدر و همسرم کارهای منزل را انجام می دهیم. گاهی آشپزی هم می‏کنم، اما پختن انواع غذاها را نمی دانم و خوردن غذاهای ساده‏تر مثل کباب و جوجه‏کباب را ترجیح می‏دهم.

- آیا  تا به حال برای کسی از نزدیکان خودتان هم حراجی انجام داده‏اید؟

بله، اکثر اعمال جراحی من در مورد آشنایان بوده است.

- اوقات بیکاری دارید؟ سرگرمی و تفریح مورد علاقه شما چیست؟ سریال های تلویزیونی هم می‏بینید؟ چه سریالی؟

با داشتن این شغل و داشتن فرزند 8 ساله اوقات بیکاری کمی برایم می‏ماند که آن را با مطالعه کتاب‏ها و دیدن سریال‏ها تلویزیونی پُر می‏کنم، سریال‏هایی مثل حضرت یوسف، جومونگ و ... .

سئوالات پزشکی:

- آیا جراحی‏های زیبایی مثل کشیدن پوست صورت، بزرگ یا کوچک کردن لب‏ها و سینه‏ها عوارضی در آینده برای فرد ندارند؟ یعنی می‏توان با خیال راحت آنها را انجام داد؟

هیچ‏گونه عمل جراحی، حتی کوچک‏ترین عمل، عاری از عارضه نمی‏باشد و همه آنها در کنار زیبا کردن افراد، یک سری عوارض نیز دارند که در بعضی موارد ایجاد می‏شوند؛ به عنوان مثال از عوارض خطرناک کشش پوست صورت، فلج عصب فاسیال می‏باشد، البته در بیشتر موارد برگشت پذیر است. از عوارض عمل جراحی لب عفونت ناحیه عمل، اسکار قابل دید و ... می‏باشد. از عوارض عمل جراحی سینه، نکروز نوک سینه، اسکار و کنتراکچر اطراف پروتز، پس از عمل جراحی گذاشتن پروتز می‏باشد.

- تزریق آمپول بوتاکس برای زیبایی، خطرات سم بوتولینوم را ندارد؟

خیر. عوارض موضعی مثل افتادگی پلک‏ها، دو بینی و... در تزریق پیشانی دارد که موقت است.

- استفاده از ژل ها و کرم‏های مخصوص حجم دهنده، رفع چروک و... برای صورت و لب‏ها از نظر شما مجاز است، حتی اگر مارک معروفی داشته باشند و استاندارد باشند؟

تنها ماده ای که از نظرFDA  (اداره غذا و دارو) قابل قبول است، اسید هیالورونیک است که برای از بین بردن چین و چروک ناشی از خنده، حجم دادن لب و .... به کار می‏رود و اثر آن هم موقت و حدود 8 تا 9 ماه است.

- کارهای زیبایی مثل تاتو کردن که در آرایشگاه‏ها انجام می‏شود، آیا عوارضی برای سلامتی افراد دارد، یا می‏توان بدون نگرانی آن ها را انجام داد؟

این گونه کارها بهتر است توسط متخصص پوست انجام شود تا آرایشگاه.

- اگر هر فردی که خواهان جراحی زیبایی بینی باشد، آیا از نظر شما می‏تواند این جراحی را انجام دهد یا بستگی به شرایط خاص دارد؟ یعنی هر فردی با هر نوع بینی و پوست و شرایط بدنی می‏تواند بدون هیچ عارضه‏ای این عمل را انجام دهد؟

هر فردی می‏تواند عمل جراحی بینی را انجام دهد، اما در همه، نتیجه ی کار مطلوب و ایده‏آل نیست. عمل بینی‏ های استخوانی نتیجه بهتری نسبت به بینی های گوشتی دارد و هرچه سن فرد کمتر باشد، بهتر است.

- آیا جراحی‏های زیبایی پوست و بدن را هر متخصص پوستی می‏تواند انجام دهد، یا باید فوق تخصص جراحی پلاستیک داشته باشد؟

جراحی‏های زیبایی پوست بهتر است تنها توسط جراح پلاستیک انجام شود و نباید مردم برای انجام چینین‏ جراحی ‏هایی، به هر پزشک با هر تخصصی مراجعه کنند.

- بعد از عمل لیپوساکشن شکم، آیا شکم مجددا بزرگ می‏شود یا به همان شکل باقی می‏ماند؟

اگر بیمار پُرخوری کند ممکن است دوباره دچار بزرگی شکم شود. اما افتادگی شکم که با عمل جراحی "ابدومینوپلاستی" برطرف می‏شود، دیرتر برگشت پذیر است.

- اگر وسایل پزشک متخصص برای انجام اعمال زیبایی، پیشرفته‏تر و گران‏قیمت‏تر باشد، نتیجه‏ی کار بهتر خواهد شد؟ یعنی ارزش دارد که افراد به دلیل امکانات و تخصص بهتر پزشک، پول بیشتر‏ی به او بپردازند؟

عمل جراحی گران تر صرفا به معنای بهتر بودن عمل جراحی نیست و افراد بایستی بیشتر در مورد چگونگی عمل جراحی پزشک مورد نظر، تحقیق کنند تا این که فقط به قیمت آن توجه داشته باشند.

- استفاده از وسایلی که تبلیغ می‏شوند، مثل وسیله کوچک کننده بینی واقعا موثر است یا فریبی بیش نیست؟

این وسایل اثری ندارند و فقط جنبه تبلیغاتی دارند ؛ مثلا تنها کاری که وسیله کوچک کننده بینی انجام می‏دهد کاهش حجم بافت نرم بینی می‏باشد که احتمالاً برگشت پذیر می‏باشد و هیچ گونه اثری روی اسکلت استخوانی و غضروفی بینی ندارد.

- به نظر شما انجام عمل جراحی زیبایی که ضرورت نداشته باشد و صرف به نظر بهتر شدن چهره یا هیکل فرد باشد صحیح است یا خیر؟ چه توصیه‏هایی به افرادی که این طور اعمال جراحی را انجام می‏دهند، دارید؟

عمل جراحی زیبایی باید برای رفع نقایص انجام شود، نه برای بهتر شدن چهره یا ... و افرادی که فقط جهت زیباتر شدن به پزشک مراجعه می‏کنند نه برای رفع عیوب واقعی خود، باید ابتدا به روانپزشک ارجاع شوند.

سایت تبیان

*مطالب مرتبط:

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

چه کسانی نباید جراحی‌ زیبایی کنند؟

آشفته بازار جراحی پلاستیك

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

جراحی زیبایی؛ منحنی رو به بالا

مرد است و چهره‌اش؟!

وضعیت جراحی زیبایی در ایران

زنان 3 برابر مردان جراحی بینی می کنند

رتبه اول دنیا در جراحی بینی

چه کسانی نیاز به جراحی بینی دارند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.