تبیان، دستیار زندگی
انجام هرگونه فعالیت تخصصی زیبایی از جمله تاتو، پیلینگ كردن، خالكوبی، سوزاندن موهای زائد و كاشت ناخن، بدون حضور یا نظارت پزشك متخصص پوست در آرایشگاه ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ممنوعیت انجام فعالیت تخصصی زیبایی در آرایشگاه ها

انجام هرگونه فعالیت تخصصی زیبایی از جمله تاتو، پیلینگ كردن، خالكوبی، سوزاندن موهای زائد و كاشت ناخن، بدون حضور یا نظارت پزشك متخصص پوست در آرایشگاه ها ممنوع شد.

آرایشگاه

به علت امكان انتقال بیماری های قارچی، هپاتیت B و C و ایدز از طریق آرایشگری، رعایت دستورالعمل بهداشتی آرایشگران در دستور كار بازرسان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور قرار گرفت.

در این دستورالعمل به ممنوعیت انجام هرگونه فعالیت تخصصی زیبایی از جمله تاتو، پیلینگ كردن، خالكوبی، سوزاندن موهای زائد،كاشت ناخن بدون حضور یا نظارت پزشك متخصص پوست در آرایشگاه ها اشاره شده است. در این دستور العمل همچنین آمده است: كاركنان آرایشگاه ها نباید در هنگام كار، بریدگی، خراشیدگی و یا زخم باز داشته باشند و در صورت بریدگی یا خراش در دست شاغلان این حرفه یا بدن مشتری، فوراً محل زخم را باید با گاز استریل و بتادین و یا هر نوع مواد مجاز دیگر تمیز كرد و با یك باند یا چسب، محل موردنظر را كاملاً محافظت كرد. همچنین از به كار بردن تیغ برای بیش از یك نفر در آرایشگاه ها باید خودداری شود.

علاوه بر آن دو نوع سطل زباله با توجه به حجم فعالیت و به تعداد كافی باید در محل آرایشگاه موجود باشد که یک نوع سطل به منظور جمع‌آوری زباله‌های عادی از قبیل موهای اصلاح شده و حوله‌های یك بار مصرف و مشابه و نوع دوم مثل جعبه ایمنی (safety Box) جهت جمع‌آوری تیغ های یك بار مصرف و وسایل نوك تیز دیگر و همچنین گاز یا پنبه آغشته به خون است.

وزارت بهداشت اعلام كرد:استریل نمودن تجهیزات چند بار مصرف با استفاده از اتوكلاو و قرار دادن در داخل پارچه‌های مخصوص به صورت بسته‌های مورد استفاده برای هر مشتری ضروری است. در ضمن در صورت درخواست مشتری عمل استریل در حضور مشتری باید انجام شود.

در این دستور العمل آمده است: تحت هیچ شرایطی، تجهیزات چند بار مصرف نباید به صورت عادی روی پیشخوان یا میز كار قرار داده شوند، كاملاً‌ تمیز باشند و در صورت نیاز استریل شوند و داخل بسته‌های مخصوص قرار داشته تا از انتقال آلودگی محیطی نیز مصون باشند.

استفاده از تجهیزات شخصی از قبیل شانه، برس، حوله، پیش‌بند و حتی قیچی (در صورت موافقت مشتری) برای هر فرد به صورت جداگانه صورت پذیرد در غیر این صورت از حوله و پیش‌بند یك بار مصرف استفاده شود. همچنین از مواد گندزدا از قبیل الكل، ساولن و غیره در مواردی كه نیاز به استریل كردن تجهیزات نباشد، می‌توان استفاده كرد.

بر اساس دستور العمل وزارت بهداشت پوشیدن روپوش كار، استفاده از ماسك در هنگام بیماری‌ تنفسی یا برخورد با مشتری‌ای كه مبتلا به بیماری مذكور باشد، ضروری است.

رعایت بهداشت فردی از جمله استفاده از دستكش یك بار مصرف مناسب، و شست و شوی دست ها به عنوان مهم ترین و ابتدایی‌ترین روش پیشگیری از گسترش عفونت است.

وزارت بهداشت همچنین از هموطنان خواست تا نسبت به رعایت نكات فوق در آرایشگاه های مورد مراجعه توجه لازم را مبذول دارند و در صورت مشاهده تخلف موضوع را به مراكز بهداشتی منطقه اطلاع دهند.

* مطالب مرتبط:

از محصولات آرایشی مجوزدار استفاده كنید

آشفته بازار جراحی پلاستیك

موهاى زائد و علل آن

مضرات ناخن هاى مصنوعى

تاتو و عوارض ناشی از آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.