تبیان، دستیار زندگی
یكی از مهم‌ترین فاكتورهای زیبایی، پوست است، چرا كه با پوستی سالم، چهره ی انسان‌ زیبا، مهربان‌تر، جوان‌تر و سرزنده‌تر به نظر می‌رسد. در واقع حفظ سلامت پوست، موضوعی است كه سالانه جمعیت زیادی را مجبور به صرف هزینه هنگفتی می‌كن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست‌های شكننده، مشكل زمستانی


یكی از مهم‌ترین فاكتورهای زیبایی، پوست است، چرا كه با پوستی سالم، چهره ی انسان‌ زیبا، مهربان‌تر، جوان‌تر و سرزنده‌تر به نظر می‌رسد. در واقع حفظ سلامت پوست، موضوعی است كه سالانه جمعیت زیادی را مجبور به صرف هزینه هنگفتی می‌كند.

خشكی پوست كه در فصل زمستان شایع است، شاید خطرناك نباشد، اما عوارض ناشی از آن مثل چین ‌و‌ چروك‌های زود هنگام و پیری زودرس می‌تواند ناراحت‌كننده و ناخوشایند باشد.

خوشبختانه بیشتر خشكی‌های پوست در اثر عوامل محیطی ایجاد می‌شود.

قرار گرفتن در معرض باد، آب و هوای گرم یا سرد با رطوبت بسیار كم، استفاده طولانی‌مدت از تهویه هوا و گرمای مركزی، حمام‌كردن مفرط به‌ ویژه استفاده از حمام فرنگی (وان) و استفاده از صابون‌ها یا پاك‌كننده‌های قوی از عوامل ایجاد خشکی در پوست هستند.

در این میان، تغییرات متابولیك مرتبط با سن یا شرایط پزشكی خاص نیز می‌تواند بر میزان رطوبت پوست تأثیرگذار باشد.

مشكلات مزمن یا شدید پوست خشك ممكن است نیاز به مشاوره با متخصصین پوست داشته باشد، اما راهكارهایی مثل دوش‌ گرفتن كمتر و مرطوب ‌كردن پوست می‌تواند بسیار مؤثر باشد.


پوست‌هایی كه می‌شكنند

مشكل خشكی پوست می‌تواند موقتی و زودگذر (مثل خشكی پوست در زمستان) یا مسأله‌ای برای تمام عمر باشد. البته پوست در قسمت بازوها، قسمت‌های پایینی پا و كناره‌های شكم، خشك‌تر از دیگر قسمت‌های بدن است، اما این نسبت در افراد مختلف متفاوت است.

علائم و نشانه‌های پوست خشك به سن، وضعیت سلامت، منطقه سكونت و زمانی كه بیرون از خانه به سر می‌برید، بستگی دارد.

اگر پوست شما به علت عوامل محیطی یا سن طبیعی خشك است، احتمالاً یك یا چند مورد زیر را تجربه كرده‌اید:

- احساس سفت‌شدن پوست، به‌ویژه بعد از دوش‌گرفتن، حمام‌کردن یا شناکردن

- پوست شما به جای صاف‌بودن، منقبض و چروک‌دار و بدون آب به نظر می‌رسد‌.

- خارشی که ممکن است گاهی اوقات شدید شود.

- پوسته‌ پوسته ‌شدن شدید

- شیارها و ترک‌های ریز

- قرمزی شدید

- ترك‌های عمیقی که ممکن است از آنها خون بیاید.


شما ماهی می‌شوید

خشكی پوست ممكن است مشكلات مختلفی را برای شما به وجود آورد؛ مثلا گاهی اوقات پوست فرد، فلس‌مانند می‌شود كه به آن بیماری پوست‌ ماهی هم می‌گویند.

این بیماری زمانی پیشرفت می‌کند که سلول‌های پوست به شكل طبیعی پراکنده نشده و ضخیم‌تر شوند. این پوسته‌ها کوچک بوده و از لحاظ شکل، چند ضلعی هستند.

این بیماری بیشتر قسمت‌های تحتانی پاها را درگیر می‌كند و ممکن است باعث تیرگی پوست شما شود. البته در برخی موارد این بیماری ممکن است باعث پوسته‌پوسته‌شدن عمیق پوست و شکاف‌های دردناک روی کف دست‌ها و کف پاها شود.

کودکان مبتلا به اختلالات وراثتی، معمولاً در زمان تولد پوست طبیعی دارند، اما بعد از چند سال، پوسته ‌پوسته ‌شدن و زمختی(خشنی) پوست آنها پیشرفت می‌کند كه با بالارفتن سن، ممکن است ناپدید شود و در زمان پیری مجدداً برگردد.

اگزما، التهاب ساده و غیرمسری پوست است و در آن جوش‌هایی خشک یا آبدار ،همراه با خارش، سطح پوست را می‌پوشانند. این بیماری باعث خشکی، پوسته‌پوسته‌شدن و شکاف‌های عمیق، التهاب و خارش پوست شده و ممکن است در مواردی منجر به خونریزی شود. این بیماری بیشتر در بزرگسالان ایجاد می‌شود و بیشتر ساق پاها، روی ران و دست‌ها را درگیر می‌كند.


كمی‌ احتیاط كنید

مواردی كه پیش از این مطرح شد، به انواعی از بیماری‌های پوستی اختصاص داشت؛ حال آن‌كه بیشتر موارد خشكی پوست، به علت عوامل محیطی رخ می‌دهد.


آب و هوا:

معمولا پوست شما در زمستان یا زمانی که میزان دما و رطوبت کاهش می‌یابد خشک می‌شود، اما عکس این موضوع نیز درست است یعنی وقتی که شما در نواحی بیابانی زندگی می‌کنید نیز خشكی پوست اتفاق می‌افتد.

گرمای مرکزی و تهویه هوا:

اینها ممکن است از شگفتی‌های تکنولوژیک باشند، اما بدبختی‌های امراض پوستی نیز هستند. در حقیقت گرمای مرکزی، بخاری‌های چوب‌سوز، بخاری‌های مخصوص گرم‌کردن فضای آزاد و شومینه‌ها، همگی رطوبت هوا و رطوبت پوست شما را می‌گیرند.

تمیزی و پاکیزگی بیش از حد:

آبی که به پوست شما می‌رسد مانند یک شمشیر یا تیغ دولبه است؛ از یك سو چربی و رطوبت سلول‌ها را حفظ می‌کند. اما زمانی که شما در آن غوطه‌ور می‌شوید، تاثیر عکس دارد.

دوش‌گرفتن و حمام‌کردن مداوم – به‌ویژه زمانی که شما دوست دارید آب دوش داغ باشد و حمام‌کردن‌تان طولانی شود- چربی موجود در پوست را تجزیه می‌کند؛ بنابراین اگر به طور مداوم در استخر‌هایی كه از كلر زیاد استفاده می‌كنند شنا کنید یا هر روز از صابون‌ها و پاک کننده‌های قوی استفاده كنید، پوست شما خشك می‌شود.

داروها: داروهایی مثل داروهای مدر و آنتی‌هیستامین‌ها نیز تأثیر خشک‌کنندگی دارند.


کمبودهای غذایی:

استفاده طولانی‌مدت از رژیم‌های غذایی كم‌چربی، به خصوص کمبود چربی‌های اُمگا-3 (روغن ماهی)، كمبود روی  و ویتامین «A»  نیز سبب خشكی پوست می‌شود.

کم‌شدن آب بدن:

اسهال و استفراغ شدید، تب بالا، عرق‌کردن زیاد در طول ورزش و ننوشیدن مایعات کافی می‌تواند باعث شود که بدن شما به جای دریافت مایعات، آنها را از دست بدهد. یکی از اولین علائم کم‌شدن آب بدن، ازدست‌رفتن خاصیت ارتجاعی پوست است.

مترجم: مریم عسگری


* مطالب مرتبط در این سایت :

مراقبت از پوست در فصل زمستان

خشكی و خارش پوست در زمستان

سرما و خشکی دست ها

خشکی پوست و درمان آن(1)

خشکی پوست و درمان آن(2)

اگزما و درمان آن

حفاظت از پوست

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(1)

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(2)

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

«پیر پوستی» چرا؟

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.