تبیان، دستیار زندگی
بیمار) دختر 27ساله‌ای هستم از 16 سالگی دچار جوش‌های چرکی در صورت، پشت کتف‌ها و کمر هستم. تاکنون بارها به پزشک مراجعه کرده‌ام و دارو گرفته‌ام، ولی بعد از مدتی کوتاه از درمان، مجدداً جوش‌هایم عود می‌کند. گفته بودند تا 22- 21 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه هایی برای افراد مبتلا به جوش



بیمار)

دختر 27ساله‌ای هستم از 16 سالگی دچار جوش‌های چرکی در صورت، پشت کتف‌ها و کمر هستم. تاکنون بارها به پزشک مراجعه کرده‌ام و دارو گرفته‌ام، ولی بعد از مدتی کوتاه از درمان، مجدداً جوش‌هایم عود می‌کند. گفته بودند تا 22- 21 سالگی بهتر می‌شوم، ولی متاسفانه هنوز که هنوزه، جوش‌های بزرگ و دردناک و پر از چرکی می‌‌زنم که شدیداً مرا آزار می‌‌دهد. لطفاً مرا راهنمایی کنید؟ تا چه زمانی جوش‌های من ادامه دارد و بهترین درمان با توجه به درمان‌های زیادی که انجام داده‌ام، کدام است؟


پرسش و پاسخ از پزشک متخصص:


*آیا ایجاد جوش به نوع مواد غذایی مصرف بستگی دارد؟

بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند مصرف تنقلات و شکلات و غذاهای شیرین باعث ایجاد جوش می‌شود باید ذکر کنم که تاکنون این فرضیه از نظر علمی ثابت نشده است. ولی جاهایی مانند آشپزخانه و جاهای گرم و محیط‌های مشابه می‌توانند عامل ایجاد جوش باشند و تغذیه به تنهایی نمی‌تواند عامل ایجاد جوش باشد.


*آیا احتمال عود پس از هر بار بهبودی و از بین رفتن جوش‌ها وجود دارد؟

هر چه دوره درمان کامل‌تر و طولانی‌تر باشد و قطع نشود، نتیجه بهبودی مطلوب‌تر می‌باشد. ولی اگر درمان کوتاه مدت باشد و یا مصرف داروهای تجویز شده به طور کامل انجام نگیرد، امکان عود مجدد بیماری وجود دارد.


*آکنه به چند شکل دیده می‌شود؟

تقسیم‌بندی آکنه معمولاً یک تقسیم‌ بندی ساده می‌باشد که بر اساس شدت بالینی انجام می‌گیرد. به عبارتی بر اساس شدت جوش آن را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می‌کنند. این تقسیم بندی براساس شدت ضایعات التهابی می‌باشد. تقسیم بندی دیگری نیز برای آکنه وجود دارد که براساس علایم سیستمیک و عمومی است. به یاد داشته باشید اگر این علایم همراه با تب و لرز و دردهای مفصلی باشد، باعث ایجاد جوشگاه‌های بد شکل می‌شود و درمان در آن موارد نیاز به بررسی بیشتری دارد.

هر چه دوره درمان کامل‌تر و طولانی‌تر باشد و قطع نشود، نتیجه بهبودی مطلوب‌تر می‌باشد.


*آیا احتمال حساسیت به داروهای مصرفی هست و در این چه کار باید انجام داد؟

بله، احتمال حساسیت به داروهای مصرفی در مواردی وجود دارد. البته ممکن است دارو واکنش تحریک داشته باشد. در این صورت نباید خود سرانه دارو را قطع کرد و لازم است به پزشک مراجعه شود. در این شرایط ممکن است پزشک مقدار مصرف دارو را تغییر دهد یا داروی مناسب دیگری را جایگزین آن نماید.


*درمان در موارد مقاوم چیست؟

با مصرف گروهی از داروها ممکن است فرد دچار خشکی لب، سردرد، خشکی عمومی پوست، درد مفصلی شود که در صورت مشاهده چنین علایمی مراجعه هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص ضروری است. دارویی به نام " آکوتان" که به نوعی از مشتقات گروه ویتامین A (رتینوئیدها) است، از داروهای اختصاصی و مؤثر در درمان آکنه می‌باشد که معمولاً در موارد مقاوم استفاده می‌شود. توجه به این نکته حایز اهمیت است که این دارو نباید در دوره بارداری مصرف شود و حتی بعد از قطع این دارو نبایستی فردی که از این دارو استفاده می‌کند تا حدود سه ماه باردار شود.

دارویی به نام " آکوتان" که به نوعی از مشتقات گروه ویتامین A (رتینوئیدها) است، از داروهای اختصاصی و مؤثر در درمان آکنه می‌باشد.


*توصیه شما به افراد مبتلا به آکنه کدام است؟

چون ضایعات آکنه (خصوصاً در نواحی صورت) ممکن است بد شکل باشند و بعد از درمان نیز جوشگاه‌های بدشکلی در صورت بیمار به جا بگذارند، باید بیماران تحت نظر پزشک باشند و حتماً دارو را کامل مصرف کنند و خودسرانه قطع نکنند و متوجه باشند که درمان این بیماران طولانی مدت است. از کرم‌های چرب کمتر استفاده کنند. از صابون‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد استفاده نکنند و در صورت ایجاد علایمی مانند پرمویی، رشد موهای زاید و اختلال در دوره قاعدگی آزمایشات لازم را انجام دهند. این افراد باید به پذیرش طولانی مدت درمان معتقد باشند.


*توصیه شما به این دختر 27 ساله کدام است؟

این دختر 27 ساله که دارای جوش‌های بزرگ و دردناک و پر از چرک است باید توجه کند که نکته مهم در درمان جوش‌های صورت، کتف و کمروی که به جوش غرور نیز معروف است، ادامه روند درمانی می‌باشد، به علت اینکه در درمان‌های کوتاه مدت، بهبودی مناسب و خوبی حاصل نمی‌شود. اگر هم بهبودی ظاهری ایجاد گردد، با قطع درمان، سریعاً بیماری برگشت می‌کند. ایشان باید به طور مرتب تحت نظر پزشک باشند و دوره درمان را به صورت کامل طی کنند. حوصله به خرج دهند و تا زمانی که پزشک تشخیص می دهد درمان همچنان ادامه داشته باشد. این خانم احتمالاً درمان را به صورت کوتاه مدت انجام داده است، البته ضایعات در تنه و اندام‌ها معمولاً دیرتر از ضایعات صورت بهبود می‌یابند و ایشان اطمینان داشته باشند با مصرف مداوم دارو و تحت نظر پزشک می توانند بهبود یابند.

دکتر رضا محمدرباطی- متخصص بیماری‌های پوست و مو


* مطالب مرتبط در این سایت :

- جوش صورت و بدن

- آکنه و تغذیه

- روش های نوین برای درمان جوش صورت (1)

- روش های نوین برای درمان جوش صورت (2)

- جوش های صورت را چگونه درمان كنیم؟

- راه درمان جوش و چین و چروك پوست چیست؟

- آکنه و راه های درمان آن

- راه درمان جوش های صورت چیست ؟

- بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

- پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

- حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.