تبیان، دستیار زندگی
همه مردان و زنان، تنها به یك دلیل عمده - پاكیزه بودن - به دنبال راه‌هایی هستند تا از شر موهای زاید خود خلاص شوند. تیغ، موم، نخ، كرم‌های موبر، دستگاه‌های اپیلاتور و در نهایت، لیزر به شما كمك می ‌كند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع موهای زائد (1)

همه مردان و زنان، تنها به یك دلیل عمده - پاكیزه بودن - به دنبال راه‌هایی هستند تا از شر موهای زاید خود خلاص شوند. تیغ، موم، نخ، كرم‌های موبر، دستگاه‌های اپیلاتور و در نهایت، لیزر به شما كمك می ‌كند تا بر این موها كه رشد شان تمامی ندارد، فائق آیید.

پیش از هر چیز لازم است به این نكته اشاره كنیم كه عوام مردم و بسیاری از آرایشگران از اصطلاح اپیلاسیون برای برداشتن موهای زائد بدن (چه به صورت دائمی و چه به ‌صورت موقتی) استفاده می ‌كنند، که اشتباه است.

"اپیلاسیون" به معنی "برطرف كردن همیشگی رشد موهای زائد بدن تنها به‌ وسیله الكترولیز یا لیزر" است و به "برطرف ‌كردن موقت موهای زاید بدن به‌ وسیله مواد شیمیایی یا وسایل متفرقه"، "دپیلاسیون" گفته می ‌شود.
تیغ برای رفع موی زائد

دپیلاسیون به ‌وسیله تیغ: آسان و سریع

تیغ بهترین وسیله پاك‌ كردن سریع بدن از موهای زائد است، به ‌ویژه برای افرادی مفید است كه پوستی حساس دارند.

در صورتی كه تیغ را برای دپیلاسیون انتخاب می ‌كنید، تنها كافی است هر دو روز یك ‌بار، یك دوش10 دقیقه‌ای بگیرید تا پوست شما نرم شود. سپس با مقداری آب صابون پوست را لیز كنید تا تیغ به راحتی روی آن حركت كند. تیغ را از مچ پا به سمت زانو بكشید. تیغ ساقه مو را درست هم‌ سطح لایه اپیدرم پوست(لایه سطحی پوست) قطع می‌ كند.

در حال حاضر، تیغ‌هایی وارد بازار شده است كه لایه نازكی ژل نرم ‌كننده دارد تا به پوست آسیب نرساند. با این حال پیشنهاد می‌ شود در كنار آن، از صابون یا ژل‌های نرم‌ كننده هم استفاده كنید.

توجه داشته باشید گرچه تیغ وسیله‌ای سریع و آسان است، ولی رشد و ضخامت موها پس از مدتی كمی افزایش می ‌‌یابد، بنابراین برای دست و ‌صورت توصیه نمی ‌شود.

پس از دپیلاسوین با تیغ، هرگز از دئودورانت‌ها روی پوست استفاده نكنید.

دستگاه اپیلاتور

دپیلاسیون با دستگا‌ه‌های اپیلاتور: اقتصادی

دستگاه‌های اپیلاتور، از جمله اقتصادی ‌ترین وسایل برای رفع موهای زائد بدن است.

این دستگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

گروهی كه تنها ساقه مو را كوتاه می ‌كنند و گروهی كه مو را از ریشه درمی‌ آورند.

وقتی از دستگاه‌های اپیلاتوری كه مو را از ریشه درمی ‌آورند، استفاده می‌ كنید، رویش موها دو تا سه هفته عقب می ‌افتد. از این دستگاه‌ها‌ روی تمامی قسمت‌های بدن می‌ توانید استفاده كنید.

تنها عیب این دستگاه‌ها این است كه باعث به وجود آمدن جوش‌های ریز روی پوست‌های حساس می ‌شود و اگر چه موهای بسیار ریز را می گیرند، ولی به مرور زمان باعث رویش موهای زیر پوستی می ‌شوند.

نکات مهم:

* توجه داشته باشید پیش از اپیلاسیون با دستگاه‌های اپیلاتور یك دوش آب گرم بگیرید تا پوست نرم شود.

* بهترین زمان برای دپیلاسیون، بعد از ظهر است تا التهابات احتمالی پوست در طول شب فروكش كند.

* قبل از دپیلاسیون با دستگاه‌های اپیلاتور، مطمئن شوید چربی كرم یا بقایای آرایشی از روی نقاطی كه می‌ خواهید دپیلاسیون كنید، كاملاً تمیز و برداشته شود.

* بعضی مواقع، موهای نازكی كه به سمت عقب رشد می‌ كنند، به سطح پوست نمی ‌رسند و زیر پوست رشد می ‌كنند. برای پیشگیری از چنین مواردی می ‌توانید از دستكش ماساژ (كیسه مخصوص حمام) یا پیلینگ بدن استفاده كنید. این كار سلول‌‌های مرده پوست را از بین می‌ برد، به ‌طوری كه موهای نازك به راحتی می ‌توانند به سطح پوست بیایند و به‌ وسیله اپیلاتور برداشته شوند.

* بر خلاف تیغ كه پس از استفاده از آن موها ضخیم و رشد آنها سریع‌تر می‌ شود،‌آزمایش‌های پوست‌ شناسی نشان داده است كه استفاده از اپیلاتور این مشكل را به وجود نخواهد آورد. چیزی كه سبب شد، این عقیده در میان مردم جا بیفتد این است كه بسیاری از خانم‌ها در تابستان دپیلاسیون می‌ كنند. طبیعتاً دمای بالای هوا روی رشد موهای بدن تاثیر می ‌گذارد. در تابستان گردش خون سریع‌تر است. این موضوع به تغذیه ریشه‌ها و در نتیجه رشد سریع‌تر موهای بدن كمك می ‌كند.

دپیلاسیون به ‌وسیله موچین

موهای ابرو و موهای زبر و كوتاه را می ‌توان به‌وسیله موچین دپیلاسیون كرد. رشد موها بعد از انجام این نوع دپیلاسیون، طبیعی خواهد بود.

سمیه مقصودعلی

* مطالب مرتبط:

مزایای لیزر نسبت به الکترولیز مو

پُر مویی، مشکلی شایع در زیبایی

درمان موهای زائد

موهاى زائد و علل آن 

روش هایی برای از بین بردن موهای زائد صورت 

لیزر و کاربرد آن در بیماری های پوستی

بهداشت مو 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.