تبیان، دستیار زندگی
بعد از ظهر یك روز گرم تابستانی مردی حدودا 30 ساله وارد مطب می‌شود كه حال و احوال خوبی ندارد و از درد زیر شكم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عفونتی شایع در مردان

پزشک و بیمار

بعد از ظهر یك روز گرم تابستانی مردی حدودا 30 ساله وارد مطب می‌شود كه حال و احوال خوبی ندارد و از درد زیر شكم به خود می‌پیچد.

بیمار به پزشك می‌گوید: مدت 2 روز است که دچار سوزش ادرار مختصر شده است، اما توجهی بدان نمی‌كرده و از حدود 4 ساعت پیش دچار درد شدیدی در ناحیه زیر شكم شده كه با تب همراه است.

سوالاتی كه پزشك را در تشخیص بیماری یاری می‌دهد:

1 ــ در چند روز گذشته ارتباط جنسی مشكوكی داشتید یا خیر؟

2 ــ آیا تغییری در رنگ ادرار خود احساس كرده‌اید؟

3 ــ آیا در هنگام دفع مدفوع نیز دچار درد می‌شوید یا خیر؟

4 ــ آیا در چند وقت گذشته دچار تب‌های شبانه می‌شدید؟

پزشك معاینه می‌كند

همان‌طور كه از صحبت‌های بیمار مشخص شد، همه داستان از یك سوزش ادرار آغاز شده است و در حال حاضر بیمار از درد در ناحیه زیر‌‌شكم شكایت دارد. پس حتما مشكل یك جایی حول و حوش سیستم ادراری است. از این‌رو پزشك ابتدا شكم بیمار را معاینه می‌كند.

با لمس شكم و پهلو‌ها، بیمار از درد زیر شكم شكایت دارد و در پهلو‌ها دردی را احساس نمی‌كند، اما مشكل اصلی بیمار در ناحیه زیر بیضه هاست. از این‌رو پزشك با معاینه پروستات بیمار متوجه مسبب اصلی درد بیمار می‌شود، زیرا در معاینه، بیمار درد بسیار شدیدی را در ناحیه پرینه خود احساس می‌كند. در ضمن آزمایش ادرار بیمار، عفونت شدیدی را در ادرار نشان می‌دهد كه البته منبع عفونت، پروستات بیمار است. كشت ادرار مثبت می‌شود و شك پزشك به یك عفونت شایع در مردان بیشتر می‌ گردد.

آیا پزشك به تشخیص رسیده است؟

اگر همه علائم بیمار را كنار هم بگذارید، یك سناریوی كامل از یك بیماری حاد ادراری تناسلی شـكـل مـی‌گـیـرد كـه پـیـكـان ایـن عـفونت حاد، پروستات را مورد هدف قرار می‌دهد.

پروستاتیت یا عفونت حاد پروستات نام بیماری‌ای است كه با علائمی همچون سوزش شدید ادرار، تكرر ادرار، تغییر رنگ ادرار به صورت قرمز شدن و از همه مهم تر احساس درد شدید در ناحیه پرینه خود را نشان می‌دهد. می‌بایست به همه این علائم تب شدید را نیز اضافه كرد.

همان‌طور كه گفتیم پزشك با انجام یك آزمایش ادرار كامل، به راحتی به تشخیص پروستاتیت می‌رسد.

نكات مهم از زبان پزشك

1 ــ این بیماری عفونی حاد، ارتباط مستقیمی با انجام روابط جنسی مشكوك و آلوده دارد. البته به این معنا نیست كه همه افراد مبتلا به این بیماری، حتما این نوع روابط را تجربه كرده‌اند. نخیر، بلكه به این معنا است كه این نوع روابط زمینه‌ساز این مشکل است.

2 ــ درمان هر چه سریع تر این بیماری، جزو اصول برخورد با این بیماری است، زیرا تاخیر در درمان، بـه وخـیم‌تر شدن این بیماری كمك می‌كند.

3 ــ درمان این بیماری شامل درمان كمكی و درمان تزریقی است. از این‌رو اگر این بیماری را داشـتـیـد و پـزشـك بـه شـمـا کرد در بیمارستان بستری شوید، تعجب نكنید، بلكه خود را برای یك بستری چند روزه آماده كنید.

4 ــ عقیم شدن فرد مشکلی اجتناب‌ناپذیر، به دنبال این بیماری ا‌ست، از این‌رو موضوع را جدی‌تر بگیرید.

دكتر كیوان رضوانی – جام جم

*مطالب مرتبط:

آقایان بالای 40 سال مراقب باشند

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

نانوسیم ها و درمان سرطان پروستات

علائمی که آقایان باید جدی بگیرند

روز ملی سلامت مردان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.