تبیان، دستیار زندگی
در قسمت های قبلی این مطلب به چرا استخوان های مان پوک می شوند؟، پوکی استخوان با شما چه می کند؟ و نگذارید استخوان های تان پوک شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

پوکی استخوان

در قسمت های قبلی این مطلب به " چرا استخوان های مان پوک می شوند؟"، " پوکی استخوان با شما چه می کند؟" و "نگذارید استخوان های تان پوک شود" پرداخته شد، حالا تصمیم داریم در رابطه با آزمایشات تشخیصی این بیماری و درمان آن صحبت کنیم.

آزمایشات  تشخیصی

به طور معمول، پزشکان استئوپروز را به وسیله اندازه گیری چگالی استخوان، تشخیص می دهند.

اندازه گیری جذب اشعه x

بهترین تست برای شناسایی، تست اندازه گیری جذب اشعه ایکس(DXAE)، می باشد. این یک روش سریع و ساده و با نتایج دقیق است که چگالی استخوان را در ستون فقرات، لگن و کمر(ناحیه هایی از بدن که بیشتر تحت تاثیر استئوپروز هستند)، اندازه گیری می کند و برای پیگیری دقیق تغییرات استخوانی در طول زمان استفاده می شود.

آزمایشات دیگری که می توانند چگالی استخوان را به طور دقیق اندازه گیری کنند شامل موارد زیر است:

* اولتراسوند

* سی تی اسکن

* و اندازه گیری جذب فوتون های تک

درمان

دارودرمانی

برخی از درمان های دارویی به منظور کمک به کند کردن از دست دهی بافت استخوان و حفظ توده استخوانی وجود دارند که شامل موارد زیر است:

* بیس فسفونات ها

مشابه استروژن، این گروه از داروها از شکستن استخوان جلوگیری کرده، نگهدارنده توده استخوانی هستند و حتی چگالی استخوان در ستون فقرات و لگن را افزایش داده و خطر شکستگی ها را کاهش می دهند. برخی ازداروهای این گروه شامل آلندرونات(fosamax)، ایباندرونات(boniva)، ریزدرونات(actonel) و اسید زولدرونیک(reclast) است.

بیس فسفونات ها به ویژه برای مردان، بزرگسالان جوان و افراد دارای استئوپروز ناشی ازاستروئید مفید هستند. هم چنین به منظور پیشگیری از استئوپروز در افرادی که نیاز به دوره طولانی درمان های استروئیدی برای بیماری های مثل آسم و آرتریت دارند، استفاده می شوند.

عوارض جانبی که می تواند شدید باشد شامل حالت تهوع، درد شکمی، سختی بلع و خطر التهاب مری یا سرطان های مری می باشند. بیس فسفونات هایی که یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف می شوند مشکلات معدی کمتری ایجاد می کنند. چنان چه قادر به تحمل بیس فسفونات خوراکی نباشید، پزشک می تواند تزریق دوره ای وریدی بیس فسفونات را به شما توصیه کند.

هم چنین عوارض جانبی جدی با مصرف بیس فسفونات ها مثل تحلیل بافت استخوانی فک، ضربان قلب نامنظم و اختلالات بینایی گزارش شده است. در مورد عوارض و فواید این دارو با پزشک خود مشورت کرده و برای جراحی دندان، دندان پزشک تان را در مورد داروهایی که قبلا استفاده می کردید مطلع کنید.

* رالوکسیفن(evista)

این دارو به گروهی از داروها که تعدیل کننده های انتخابی رسپتور استروژن(SERMs) نامیده می شوند تعلق دارند. Raloxifene همان تاثیرات مفید استروژن بر چگالی استخوان در زنان بعد از یائسگی را بدون برخی خطرات مرتبط با استروژن  مثل افزایش خطر سرطان رحم و احتمالا سرطان پستان دارد.

سرخی صورت یکی از عوارض جانبی این دارو است و چنان چه شما سابقه لختگی خون داشته باشید باید از مصرف این دارو اجتناب کنید.

این دارو به طور معمول در مردان توصیه نمی شود، تنها یک مطالعه کوچک نشان داده است که این دارو ممکن است برای حفظ چگالی استخوانی در مردان نیز مفید باشد.

* کلسیتونین

کلسیتونین هورمونی که به وسیله غده تیروئید ساخته می شود، بازجذب استخوان را کاهش داده و از دست دهی بافت استخوانی را کند می کند.

هم چنین از شکستگی های ستون فقرات جلوگیری کرده و حتی ممکن است باعث تسکین دردهای ناشی از تراکم شکستگی ها گردد.

این دارو معمولا به شکل اسپری بینی استفاده می شود و ممکن است در برخی افراد باعث سوزش و ناراحتی بینی گردد، اما هم چنین به فرم داروی تزریقی نیز موجود است.

از آن جا که کلسیتونین به اندازه بیس فسفونات ها قوی نیست، معمولا برای افرادی که قادر به مصرف داروی دیگری نیستند کنار گذاشته می شود.

تری پاراتید (forteo )

* تری پاراتید (forteo )

این داروی قوی یک آنالوگ پاراتیروئید هورمون است که برای درمان استئوپروز در زنان بعد از یائسگی و مردان با خطر بالای شکستگی استفاده می شود.

این دارو با تحریک رشد بافت استخوانی نو عمل می کند، در حالی که دیگر داروها از طریق ممانعت از از دست دهی بافت استخوان اثرگذار هستند.

تری پاراتید به صورت یک بار تزریق زیر جلدی در روز در ناحیه شکم یا ران تجویز می شود. اثرات طولانی مدت آن باید مطالعه شود، بنابراین این دارو برای کمتر از 2 سال توصیه شده است.

هورمون درمانی

اگر چه هورمون درمانی می تواند خطر لخته شدن خون، سرطان رحم، سرطان پستان و احتمال ناراحتی های قلبی را افزایش دهد با این حال استروژن به خصوص اگر بلافاصله بعد از یائسگی شروع شود، می تواند به حفظ دانسیته استخوانی کمک کند.

به علت نگرانی های موجود در مورد بی خطر بودن این روش و نیز به علت در دسترس بودن درمان های دیگر، معمولا هورمون درمانی اولین انتخاب برای درمان نمی باشد.

درمان فیزیکی

علاوه بر درمان های دارویی و هورمونی، برنامه درمانی فیزیکی به استحکام استخوان ها کمک کرده و با بهبود بخشیدن به وضعیت اندامی، تعادل و قدرت ماهیچه ها، احتمال رخ دادن شکستگی را کاهش می دهد.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

آیا مصرف بیش از حد پروتئین باعث پوكی استخوان می شود؟

استخوان‌ها به چه نیاز دارند؟

افسردگی احتمال پوكی استخوان را زیاد می کند

درمان‌ دارویی پوکی استخوان

پوکی استخوان زن و مرد نمی‌شناسد

نرم و آهسته تهی می ‌شود

چگونه می توان از پوكی استخوان جلوگیری كرد؟

ارتباط موی خاكستری و دندان شل با پوكی استخوان

پوکی استخوان در مردان

راهنمای پیشگیری و درمان استئوپروز ( قسمت اول) و ( قسمت دوم )

کمبود اسیدیته معده موجب پوکی استخوان می شود

روشی جدید برای درمان پوكی استخوان

مقابله با پوكی استخوان از زبان متخصصان

استخوان ایرانی‌ها زودتر پوک می‌شود

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.