تبیان، دستیار زندگی
دردهای مزمن و طولانی، ولو خیلی هم شدید نباشند، گاه آزاردهنده‌تر از دردهای شدید و گذرا هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمردرد و كمبود ویتامین

دردهای مزمن و طولانی، ولو خیلی هم شدید نباشند، گاه آزاردهنده‌تر از دردهای شدید و گذرا هستند. ناشناخته بودن علت اصلی این دردها هم خود مزید بر علت است و آزار آنها را بیشتر می‌كند.

کمردرد

به تازگی مطالعه‌ای انجام شده كه رابطه كمبود ویتامین D را با برخی انواع این دردها مشخص كرده كه منشا عضلانی اسكلتی دارند.

این مطالعه جدید نشان داده كه حداقل در زنان مسن، كمردرد می‌تواند ناشی از كمبود این ویتامین باشد. خبرگزاری رویترز این مطالعه محققان دانشگاه دل‌آور را چنین گزارش كرده است كه آنها سطح خونی ویتامین D را در گروهی از مردان و زنان با حداقل سن 6 سال اندازه‌گیری كردند.

این ها افرادی بودند كه هر كدام حداقل در یك نقطه از بدن‌شان، دردی با شدت متوسط و بیشتر حس می‌كردند. در 58 درصد زنان مورد مطالعه و در 27 درصد مردان مورد مطالعه، كمبود ویتامین مشاهده شد.

وقتی نتایج به لحاظ آماری تحلیل شد، در گروه مردان رابطه معنی‌داری بین كمبود ویتامین و درد مزمن یافت نشد، اما مشخص شد كمبود ویتامین باعث 2 برابر شدن احتمال بروز درد در زنان می‌شود.

محققان می‌گویند نرمی استخوان ناشی از كمبود ویتامین، احتمالا باعث انعطاف‌پذیری و كشش نامناسب ستون فقرات و در نهایت درد آن می‌شود.

پیش از این نیز البته در مطالعات گوناگون، از رابطه انواع دردهای عضلانی و اسكلتی با كمبود ویتامین D سرنخ‌هایی به دست آمده بود، اما هنوز نتایج قطعی و قابل‌استنادی در این باره به دست نیامده است.

اما این دردها، تنها مواردی از تاثیر كمبود ویتامین D در بروز بیماری‌ها نیستند. كمبود این ویتامین، علاوه بر اختلال در ساختار استخوان‌ها، نشان‌دهنده مشكل جدی‌تری در بدن هم می‌تواند باشد.

چنان‌كه از جمع‌بندی برخی مطالعات می‌توان نتیجه گرفت كه احتمالا بتوان كمبود ویتامین D را نوعی شاخص برای تعیین وضعیت التهابی بدن در نظر گرفت. این وضعیت، در واقع پاسخ نابجای سیستم ایمنی بدن است كه می‌تواند منشا بروز طیف وسیعی از بیماری‌ها باشد.

سرطان‌ها، گروهی از این بیماری‌ها هستند كه به ویژه در مورد رابطه سرطان سینه و كمبود ویتامین D مطالعاتی انجام شده و نتایج اولیه‌ای هم به دست آمده است.

بیماری دیگری كه رابطه كلی آن با كمبود این ویتامین تا حدی روشن شده، بیماری MS (مولتیپل اسكلروزیس) است كه البته هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

منبع: همشهری

* مطالب مرتبط:

نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد

شروع كمر درد از30 سالگی

بلند كردن اشیاء هنگام کمردرد

مروروی بر درمان کمردرد

شاغلینی كه كمردرد می گیرند...

تاثیر تغذیه بر کمردرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.