تبیان، دستیار زندگی
* پرسش اول:آیا بلافاصله بعد از شروع حمله قلبی، بهتر است یک نفر شانه‌ های بیمار را ماساژ بدهد؟....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 پرسش شایع درباره حمله قلبی‌

بیماری قلبی

* پرسش اول:

آیا بلافاصله بعد از شروع حمله قلبی، بهتر است یک نفر شانه‌ های بیمار را ماساژ بدهد؟

به هیچ وجه. ماساژ دادن در بیشتر مواقع درد قلبی را بدتر و شرایط را وخیم ‌تر می ‌کند. بهترین توصیه به بیمارانی که دچار حمله قلبی شده ‌اند این است که بلافاصله دست از کار بکشند و آرام بنشینند. استراحت، اولین قدمی است که باید برای تسکین درد قلبی برداشت.

قدم بعدی، این است که از قرص زیر زبانی(نیتروگلیسیرین)‌ استفاده کنند.

اگر پس از 5 دقیقه، درد تسکین پیدا نکرد، مجددا باید یک قرص زیرزبانی گذاشت. این کار را تا 3 بار می‌ شود تکرار کرد اما اگر پس از به کار بردن 3 قرص زیرزبانی در فواصل مناسب، باز هم درد از بین نرفت، باید بلافاصله با اورژانس تماس گرفت یا به یکی از مراکز اورژانس مراجعه کرد.

* پرسش دوم:

آیا حمله قلبی گاهی فقط یکی دو ثانیه طول می‌ کشد؛ به ‌طوری که قلب مان ناگهان تیر می‌ کشد و بلافاصله درد تمام می ‌شود؟

خیر؛ دردهایی که فقط یکی دو ثانیه طول می‌ کشند و به قول خود بیمار: "قلبم فقط یک لحظه تیر می‌ کشد و بلافاصله درد تمام می ‌شود" معمولا قلبی نیستند.

درد ناشی از حمله قلبی معمولا چند دقیقه طول می ‌کشد. این حمله معمولا با احساس سنگینی در قفسه سینه، درد و فشار در این ناحیه و گه گاه با احساس سوزش در قفسه سینه همراه است.

درد ناشی از حمله قلبی ممکن است به نواحی دیگری از بدن هم انتشار پیدا کند: کمر، گردن، چانه،‌ شانه‌، بازو و خصوصا دست و بازوی چپ.

البته علایم دیگری هم هستند که تشخیص حمله قلبی را در ذهن پزشک تایید می‌ کنند: تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سرگیجه و عرق سرد.

حمله قلبی معمولا به دنبال یک فعالیت سنگین یا یک استرس شدید اتفاق می ‌افتد و در اغلب موارد، پس از چند دقیقه استراحت و استفاده از قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین از بین می ‌رود.

* پرسش سوم:

آیا از حمله قلبی حداکثر 2 بار می ‌شود جان سالم به در برد و سکته قلبی سوم مساوی است با مرگ؟

پزشک و بیمار

این باور عامیانه، ریشه علمی ندارد. ریشه حمله قلبی این است که رسوبات چربی یا لخته ‌های خونی، جلوی خون رسانی به قلب را می ‌گیرند و اجازه نمی دهند غذا و اکسیژن کافی به عضله قلب برسد و این، منجر به بروز درد قلبی می ‌شود.

اگر چنین دردی یک حد و مرز قابل پیش ‌بینی داشته باشد، به آن می‌ گویند آنژین پایدار. به بیان دیگر، آنژین پایدار به این معنا است که شما خودتان بدانید که وقتی میزان فعالیت روزانه‌ تان از یک حد مشخصی بیشتر بشود، به درد قفسه سینه مبتلا می ‌شوید و این درد ممکن است بارها و بارها تکرار شود.

اما وقتی که دردتان غیرقابل پیش ‌بینی بشود یا این که در حال استراحت نیز به چنین دردی دچار شوید، آن‌ وقت به آن می ‌گویند آنژین ناپایدار؛ و شخصی که به آنژین ناپایدار دچار می ‌شود، باید خیلی زود در بخش اورژانس، مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد. بررسی وضعیت قلبی بیمار نیز اغلب با آنژیوگرافی و مطالعه میزان گرفتگی عروق کرونری صورت می ‌گیرد، نه با تعداد حملات قلبی.

دکتر محمد کیاسالا‌ر - جام جم

*مطالب مرتبط:

چهار راه پیشگیری از حمله قلبی

مواقعی که قلب در خطر است

سكته قلبی، طبلی كه صدایش فردا در می ‌آید

عملکرد ضعیف قلب

برخورد با اولین سکته قلبی

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی

ارزیابی خطر بیماری قلبی

اندكی درباره قلب نازك شكننده

درد قفسه سینه یا سکته قلبی؟

 چگونه تپش قلبتان را كاهش دهید؟

مراقب قلب خود باشید

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) و (2)

با 19 روش از قلب خود محافظت کنید

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

به قلبتان ورزش هدیه دهید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.