تبیان، دستیار زندگی
انسان ها شاید بتوانند گاهی اوقات حتی با چشمان خود نیز دروغ بگویند و شاید همه ی ما گاهی در دریافت عدم صداقت برخی افراد دچار اشتباه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشخیص بیماری ها از دریچه ی چشم ها

چشم

انسان ها شاید بتوانند گاهی اوقات حتی با چشمان خود نیز دروغ بگویند و شاید همه ی ما گاهی در دریافت عدم صداقت برخی افراد دچار اشتباه شویم ولی چشم ها در نشان دادن سلامت یا عدم سلامت، هرگز به ما دروغ نمی گویند.

کلسترول بالا، دیابت، بیماری های کبدی و ... را به راحتی می توان از طریق نشانه هایی در چشم ها و ابروها تشخیص داد. در واقع چشم ها دریچه سلامت فیزیکی افراد هستند. چشم ها تنها عضو بدن هستند که بدون شکافتن پوست و هیچ گونه عمل جراحی می توان سرخرگ ها و سایر رگ ها و رشته های کوچک را در آن ها مشاهده کرد.

ناپدید یا کم شدن ابروها

شاید تراشیدن ابروها و کوتاه کردن آن ها این روزها بسیار در میان زنان متداول و شایع شده باشد؛ اما اگر ابروها به خودی خود شروع به کوتاه شدن و ریزش از نواحی نزدیک به گوش ها کنند، می توان آن را علامت بیماری تیروئید(پُرکاری یا کم کاری) دانست. تیروئید یک غده بسیار کوچک ولی مهم در بدن است که به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کند. هورمون های تیروئید برای تولید مو عامل بسیار مهمی هستند.

البته موهای ابرو با افزایش سن و پیری، نازک تر و کم پشت تر می شوند؛ اما در بیماری تیروئید(کم کاری و پُر کاری) فقط قسمت های انتهای ابروها شروع به ریزش و ناپدید شدن می کنند. سفید شدن زودرس ابروها نیز از دیگر علایم بیماری تیروئید است.

گل مژه ای که ناپدید نمی شود

یک برآمدگی کوچک و قرمز در کنار پلک چشم به وجود می آید و هیچ ضرری ندارد. اما اگر این برآمدگی کوچک(گل مژه) بعد از سه ماه از گوشه ی پلک شما ناپدید نشد، نشان دهنده ی نوعی سرطان بسیار کمیاب است(سرطان غده چربی). معمولا گل مژه پس از یک ماه ناپدید می شود؛ اما در سرطان غده چربی این برآمدگی ناپدید نمی شود و یا بعد از ناپدید شدن دوباره در همان نقطه ی قبلی به وجود می آید.

گزانتلاسما

برجستگی های زرد رنگ روی پلک چشم

این برجستگی های ریز زرد رنگ روی پلک چشم، نشان دهنده ی کلسترول بالا هستند که به آن ها برآمدگی های کلسترولی نیز گفته می شود.

گاهی اوقات این برآمدگی ها با گل مژه اشتباه گرفته می شوند؛ اما در گزانتلاسما تعداد این برآمدگی ها بیش از یک عدد است و کوچک تر از گل مژه هستند.

سوزش چشم

سوزش چشم و قرمزی آن هنگام کار با کامپیوتر به یک نوع سندرم بینایی کامپیوتر مربوط است(CVS). بخشی از خستگی چشم به دلیل عدم وجود کنتراست در صفحه ی کامپیوتر(در مقایسه با جوهر روی کاغذ) و دلیل دیگر آن ناشی از تمرکز روی پیکسل های نور است. این مشکل، بعد از ظهرها تشدید می شود؛ زیرا چشم ها خشک تر می شوند.

افرادی که عینک می زنند و یا از لنزهای تماسی استفاده می کنند، در اثر CVS بیشتر اذیت می شوند.

در این حالت بهتر است از روشنایی صفحه ی مانیتور کم کنید.

مدل های جدیدتر LCD ها و لپ تاپ ها در مقایسه با مدل های قدیمی تر مانیتور ها، کمتر این مشکل را ایجاد می کنند.

افزایش مواد زائد چشم

آماس و التهاب پلک ها(بلفریتیس) خصوصاً در کنارهای چشم، دلایل زیادی دارد که دو دلیل عمده ی آن شوره پوست سر و آکنه است.

در این حالت چشم ها سوزش و خارش خواهند داشت و ممکن است داخل چشم ها خال یا لکه هایی نیز ایجاد شود با افزایش مواد زائد چشم، کم کم سخت تر می شوند و در میان مژه ها تجمع می کنند.

دست های خود را تمیز بشویید و با مقداری آب و لرم، مژه های خود را مرطوب کنید و این کار را به مدت پنج دقیقه انجام دهید. در صورت عدم بهبودی به پزشک خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم آنتی بیوتیک مناسب برای شما تجویز شود.

نقاط تاریک در دید(میگرن چشمی)

نابینایی نقطه ای که با تاریک و روشن شدن دید و خطوط موج دار و سر درد نیز همراه است، می تواند به دلیل خونریزی مغزی باشد. این مشکل بینایی اغلب در مرکز چشم ایجاد می شود و بینایی فرد را مختل می کند. این عارضه بدون درد است.

قرمزی چشم ها

قرمزی و خارش چشم

دلایل بسیاری می توانند موجب قرمزی و سوزش چشم شوند. اما خارش همراه با عطسه و سرفه کردن، گرفتگی سینوس ها و آبریزش بینی، ناشی از آلرژی(حساسیت) است.

وقتی که سفیدی چشم ها به زردی بزند

دو گروه از افراد به این حالت دچار می شوند که به آن زردی گفته می شود:

نوزادانی که عملکرد کبد آن ها هنوز کامل نشده است و بزرگسالانی که مشکلات مربوط به کبد، کیسه صفرا و یا مجرای صفرا دارند(افراد مبتلا به بیماری هپاتیت).

زرد شدن قسمت سفید چشم(صلبیه) به این دلیل است که فرآیند تولید گلبول های قرمز خون در کبد انجام نمی شود.

برآمدگی یا نقاط برجسته ریز قهوه ای رنگ در پلک چشم

حتی افرادی که مراقب حفظ سلامت پوست خود هستند نیز ممکن است گاهی اوقات از سلامت پلک های خود غافل شوند. اغلب تومورهای بدخیم پلک چشم، جزء سلول های اصلی سرطانی هستند. این نقاط اگر قهوه ای رنگ باشند، اغلب نشان دهنده تومور بدخیم سرطانی هستند. افراد مُسن و آن هایی که پوست های نازک و ظریف دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. ممکن است روی سطح این برآمدگی رگ های بسیار کوچک خون دیده شود. اگر روی مژه ها باشند، قسمتی از مژه ها نیز می ریزند.

برآمدگی و تورم چشم ها

مهم ترین دلیل برآمدگی چشم ها پُرکاری تیروئید است. این افراد اغلب چشم های خود را جمع می کنند و گاهی اوقات به فرد مقابل شان زل می زنند.

دوبینی، تاربینی و یا نابینایی

بی حسی و ضعف یک بازو، پا، صورت و یا یک طرف بدن به طور کامل، اختلال در راه رفتن، سرگیجه، دوبینی، تاربینی و عدم تعادل و هماهنگی بدن و سردردهای شدید از علائم سکته هستند. این علایم یک باره ظاهر می شوند.

سندروم اسچوگرین

خشکی چشم ها و حساسیت در برابر نور

" سندرم اسچوگرین " نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است(اختلال در غده های مرطوب کننده ی چشم و دهان). این عارضه در زنان چهل سال به بالا بیشتر بروز می کند.

معمولا چشم ها و دهان تأثیر مستقیمی روی یکدیگر دارند، خشکی سینوس ها، خشکی پوست و خشکی چشم در اثر کم آبی بدن و عدم وجود بزاق یا آب دهان، ایجاد می شود و بلعیدن و جویدن فرد را مختل می سازد.

عدم  توانایی جهت کنترل اشک و یا بستن یکی از چشم ها

یکی از اختلالات عصبی است که کنترل ماهیچه های صورت(عصب هفتم جمجمه ای) را مختل کرده و موجب فلجی نیمی از صورت می شود. این مشکل اغلب در اثر عفونت ویروسی(مثل ویروس شینگلس و HIV) و یا در اثر عفونت باکتری(مثل بیماری لیمه) به وجود می آید.

دیابتی ها و زنان باردار بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. در این حالت نیمی از صورت به صورت کامل فلج می شود. البته اثرات آن در افراد به صورت مختلف بروز می کند؛ اما به طور کلی موجب پژمردگی و ضعف چهره می شود. ممکن است از چشم ها بیش از حد اشک جاری شود و یا چشم ها خشک شوند و اصلاً اشکی تولید نکنند.

تیره گی و تاری دید در اثر دیابت

افراد مبتلا به دیابت همواره با خطرات جدی در مورد چشم های شان مواجه هستند(مثل کوری تدریجی و یا آب مروارید). اما بیشترین تهدید، تأثیری است که دیابت روی گردش خون در چشم ها می گذارد و باعث کوری می شود.

ماهنامه ی دنیای سلامت - 61

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

پف‌ کردن چشم ‌ها، هشدار یک بیماری!

چرا معاینه ی چشم اهمیت دارد؟

سیاهی دور چشم با کبد مرتبط است؟

از چشم ها مراقبت كنیم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.