"ورم ملتحمه" یا كونژنكتیویت (conjunctivitis)اصطلاحی است كه برای توصیف التهاب ملتحمه ی چشم استفاده می شود و شایع ترین علت قرمزی چشم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا چشم شما قرمز می شود؟ 

قرمز شدن چشم

"ورم ملتحمه" یا كونژنكتیویت (conjunctivitis)اصطلاحی است كه برای توصیف التهاب ملتحمه ی چشم استفاده می شود و شایع ترین علت قرمزی چشم است.

سفیدی چشم با پرده نازكی به نام ملتحمه پوشیده شده است كه ترشحات مخاطی را برای پوشاندن و نرم كردن سطح چشم تولید می كند. این پرده به طور طبیعی حاوی عروق ظریفی است كه با بررسی دقیق قابل مشاهده اند و در صورت تحریك یا التهاب ملتحمه، عروق خونی آن مشخص تر می‌شوند و چشم، قرمز به نظر می رسد.

عوامل گوناگونی می توانند سبب التهاب ملتحمه شوند كه شایع ترین آنها عبارتند از: عفونت ها و تحریكات محیطی.

از آنجا كه ملتحمه بافت ساده ای است به همه محرك ها به یك گونه پاسخ می دهد و قرمز می شود. ویروس ها شایع ترین علت ورم ملتحمه عفونی هستند. برخی ویروس ها كه سبب سرماخوردگی و علائمی مثل گلودرد و آب ریزش بینی می شوند نیز می توانند سبب ورم ملتحمه با علایم قرمزی و ترشح آبكی از هر دو چشم شوند. برخی دیگر ممكن است تنها یك چشم را عفونی كنند.

ورم ملتحمه ویروسی تنها با ترشحات آبكی همراه است و یك تا دو هفته طول می كشد تا بهبود یابد.

عفونت های باكتریایی هم مثل استرپتوكوك و استافیكوكوك، نیز سبب قرمزی چشم می شوند كه با میزان زیادی ترشح و چرك همراه است. در عفونت های حاد میزان ترشح چرك به حدی زیاد است كه مشاوره ی فوری با چشم  پزشك لازم می شود.

برخی از عفونت های باكتریایی مزمن ترند و ممكن است ترشح ناچیزی داشته باشند، در نتیجه هنگام صبح پوسته های خفیف و اندكی روی پلك ها ایجاد می شود.

نوعی ورم ملتحمه حاد و شدید در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود كه با احتمال درگیری سایر قسمت های بدن همراه است و در صورت بروز باید سریعاً به اورژانس چشم مراجعه شود.

ورم ملتحمه عفونی چشم اعم از باكتریایی یا ویروسی می تواند كاملاً واگیردار باشد. بنابراین باید از تماس با وسایلی كه با اشك بیمار آلوده شده اند اجتناب كرد.

یك نوع ورم ملتحمه كه باعث ترشح چشم می گردد، در اثر آلرژی ایجاد می شود. برخی از آلرژی ها مثل تب یونجه سبب خارش شدید چشم می شوند، در حالی كه برخی دیگر ممكن است تنها قرمزی ایجاد كنند.

حتی علت ورم ملتحمه می تواند محركات محیطی مثل دود یا گاز باشد.

چندین بیماری چشمی دیگر وجود دارند كه باعث قرمزی چشم می شوند و در صورت عدم شناخت و درمان به موقع، می توانند به نابینایی منجر شوند و افتراق آنها از ورم ملتحمه بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل ارزیابی و معاینه دقیق چشم توسط چشم پزشك الزامی است.

دكتر نسترن بغدادی

*مطالب مرتبط:

تماشای تلویزیون در اتاق تاریک چه ضرری دارد؟

معایب و مزایای لنز چشم

آیا نمایشگر رایانه براى چشم مضر است؟

آیا چشم های شما نفس می کشند؟!

مراقب چشمان خود باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.