آمبولانس از زیر پنجره ی اتاق اتان می گذرد و شما كه تحمل شنیدن صدا را ندارید، فورا پنجره را می بندید. اینكه شما می توانید از هر صدایی كه برایتان خوشایند نیست به راحتی دوری كنید، نعمت بزرگی است، چون بعضی ها متاسفانه نمی توانند از صداهایی كه در گوششان وجود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه طور گوش زنگ می ‌ز‌ند؟

آمبولانس از زیر پنجره ی اتاق اتان می گذرد و شما كه تحمل شنیدن صدا را ندارید، فورا پنجره را می بندید.

اینكه شما می توانید از هر صدایی كه برایتان خوشایند نیست به راحتی دوری كنید، نعمت بزرگی است، چون بعضی ها متاسفانه نمی توانند از صداهایی كه در گوششان وجود دارد دوری كنند، چون صداها از داخل مغزشان است. گرفتن گوش ها كمكی به آنها نمی كند و اعصابشان همواره خرد است.

وزوز گوش

این صداها كه از داخل مغز به گوش می رسند، می توانند به اشكال مختلفی ظاهر شوند و توصیف آنها تنها برای افرادی كه آن را تجربه كرده اند، امكان پذیر است.

این بیماری را به اسم "tinnitus" یا وزوز كردن یا زنگ زدن گوش می شناسیم و محققان سال هاست به دنبال آن هستند تا بفهمند به چه دلیل صداهای كوچكی که در دنیای اطراف ما وجود دارد، از لایه های ظریف گوش ما می گذرد و ما آنها را می شنویم؟

آنچه تحقیقات نشان می دهد، حاكی از آن است كه هزاران سلول مو که در گوش وجود دارند، گاهی اوقات صداهای خفیف محیط اطراف را دریافت كرده و به مغز انتقال می دهند و آنگاه است كه شما آنها را می شنوید.

گاهی اوقات این سلول ها چنان آسیب دیده اند كه شنیدن این صداها در تمام وقت یا بیشتر اوقات گسترش پیدا می كند و آن گاه است كه می تواند موجبات ناراحتی شدید شما را پدید آورد.

ادامه ی این اتفاق از سوی سلول های مو در سر باعث می شود تا مغز انسان این صداها را همیشگی فرض كند و صداها همیشه در گوش شما وجود داشته باشد.

در كنار عامل فوق که می تواند سبب شنیدن صداهایی در گوش شما شود، عوامل دیگری همچون حساسیت به صداهای بلند، بالا یا پایین بودن فشار خون، تومور، دیابت ، مشكلات غده ی تیروئید ، یا حتی جراحات سر و گردن هستند كه در این اتفاق موثرند.

وز وز كردن گوش همانطور كه اكثر ما می دانیم خطر جدی را برای سلامتی ما به وجود نمی آورد، اما میلیون ها نفر در سراسر دنیا به این مشكل دچارند و بعضی ها تحمل خود را در مقابل این صداها از دست می دهند.

وزوز گوش

برای قابل تحمل كردن این موضوع چند راه به شما پیشنهاد می كنیم كه می تواند موثر باشد:

- از صداها دوری كنید:

افراد عادی برای شركت در یك مسابقه ی پر صدا یا حتی كنسرت موسیقی مشكلی ندارند، اما شما كه از وزوز كردن گوشتان در عذاب هستید، از این كار دوری كنید.

گوش دادن به هر نوع صدایی از طریق واكمن ها، هدفون ها یا هر وسیله ای كه مستقیما وارد گوش شود، برایتان مضر است. این كار حتی برای آنان كه از این مشكل رنج نمی برند، نیز ممكن است سبب شود تا در آینده به مشكلات سنگین شدن گوش یا حتی وزوز كردن آن دچار شوند.

اكثر افرادی كه در كارخانه های پر سر و صدا کار می کنند، در معرض خطر مشكلات شنوایی هستند و ممكن است سلول ها و بافت های موی سر یا گوش آنان نیز آسیب های جدی ببیند. پس تا آنجا كه می توانید از صداهای بلند دوری كنید.

- فشار خونتان را كنترل كنید:

گاهی اوقات صدای وز وز گوش ممكن است به خاطر بالا بودن فشار خون باشد. پس در این حالت این صداها را به عنوان زنگ خطری برای بالا رفتن فشار خونتان بدانید و فورا به پزشك مراجعه كنید.

- نمك نخورید:

اگر از فشار خون بالا رنج می برید یا گوش هایتان زنگ می زند، خوردن نمك برایتان بسیار مضر است. هر چه می توانید كمتر نمک بخورید و از غذاهایی كه نمك زیادی دارند، مثل غذاهای حاضری، جدا دوری كنید.

- آسپرین نخورید:

گاهی اوقات آسپرین باعث می شود روز بعد از خوردن آن گوشتان وزوز كند یا زنگ بزند. اگر به صورت مداوم آسپرین می خورید، ممكن است در خطر ابتلا به این مشكل قرار بگیرید. خوردن آسپرین بچه برای افرادی كه جهت مشكلات قلبی از آن استفاده می كنند، خطر كمتری دارد. برای جایگزینی آسپرین با داروی دیگر، با پزشک خود مشورت كنید.

- ورزش كنید:

پیاده روی روزانه پس از مشورت با پزشك ممكن است برایتان مفید باشد.

- استراحت كنید:

خستگی بیش از حد، سرماخوردگی ها و آنفلوآنزا می توانند برایتان مشكل ساز شوند. خوب استراحت كنید تا وزوز گوشتان بیشتر نشود.

- آرام باشید:

استرس به خاطر صداهایی كه در گوش می شنوید، برایتان مضر است . پس آرام باشید.

- صداهای جانبی را در كنار خود داشته باشید:

همیشه رادیو یا ضبط خود را با صدای كم در کنار خود روشن بگذارید. این صداها حتما از آنچه در گوشتان ممكن است وجود داشته باشد، بهتر است.

المیرا صدیقی

*مطالب مرتبط:

گوش درد به دلیل عفونت گوش (اوتیت)

درمان عفونت و درد گوش

عوامل ایجاد وز وز گوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.