تبیان، دستیار زندگی
ترش کردن و سوزش گلو از علایم مشهود رفلکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) است و می‌تواند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترش کردن معده، بیماری های دیگری را در پی دارد

ترش کردن معده یا سوزش سر دل

دکتر امیرحسین فقیهی، متخصص گوارش و کبد، و دانشیار مرکز آموزش درمانی رسول اکرم (ص) گفت:

«ترش کردن و سوزش گلو از علایم مشهود رفلکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) است و می‌تواند زنگ خطری برای سایر بیماری‌ها باشد.

غذا خوردن، خواب و بوی مواد غذایی باعث ایجاد حرکات دودی شکل و ترشح اسید در معده می گردند و دریچه‌ای که حد فاصل معده و مری قرار دارد، مانع بازگشت و رفلکس اسید به مری می‌شود.

این دریچه در طول شبانه روز چندین مرتبه باز و بسته می‌شود و در صورتی که دریچه حایل به دلایلی پایداری خود را از دست بدهد، اسید به مری باز می‌گردد.

با رفلکس اسید معده به مری، ترشحات بزاق به منظور کاهش و خنثی کردن خاصیت اسید افزایش می‌یابد. همچنین حرکات دودی مری، اسید را به معده باز می گرداند تا به بافت مری آسیب نرساند.

آلرژی، سینوزیت، گلودرد، سرفه مزمن، تنگی نفس و حتی آسم می‌توانند در اثر رفلاکس اسید معده به وجود آیند که در مرحله اول باید ترش کردن معده درمان شود تا بدن به داروها جواب دهد.

در صورت عدم درمان این بیماری، مری ملتهب و متورم می شود و لقمه غذا در گلو گیر می‌کند و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

کاهش وزن ، خوردن غذاهای کم حجم، اجتناب از مصرف غذاهای چرب و فست فودها و قهوه از جمله عوامل پیشگیرانه از بروز رفلکس اسید معده (ترش کردن غذا) هستند.»

دکتر بابک رضایی ، متخصص گوارش نیز بیان می کند:

ریفلاکس معده

«ترش کردن معده یا سوزش سر‌ دل به تنهایی عامل خطرناک و نگران کننده‌ای نیست. افزایش اسید معده و ورود آن به مری موجب تحریک و در نهایت ایجاد زخم در دیواره مری می‌شود که در صورت تکرار، زمینه بروز سرطان را تقویت می‌کند.

البته افراد باید توجه داشته باشند که سوزش سر‌دل یا همان ترش کردن معده می‌تواند عوارض بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های قلبی باشد که در صورت بروز، باید به سرمنشا آن توجه شود.

زمینه بروز این حالت در افرادی که دارای ناراحتی‌های معده هستند، بیشتر مشاهده می‌شود. استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی ، نوشابه‌ها، آجیل، شکلات و آب نبات ، ادویه‌جات، مرکبات، فست‌فودها (سوسیس و کالباسآب‌غوره و آب‌ نارنج، خیار، کاهو و سبزی خام از جمله مواردی ست که موجب تحریک و افزایش اسید معده می‌شود.

پوشیدن لباس‌های تنگ به ویژه گن در زنان با وارد کردن فشار بر اندام‌های داخلی مانند معده، موجب تحریک معده و ورود اسید معده به مری می‌شود که در این حالت ترش کردن یا سوزش سر دل اتفاق می‌افتد.

استفاده از برخی داروها در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و نیز مصرف سیگار و الکل از دیگر عوامل بروز سوزش سر معده هستند. مصرف چای در حالت گرسنگی و بعد از غذا میزان اسید معده را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن، کاهش حجم غذای معده و شیب تختخواب (طوری که سر در قسمت بالا قرار بگیرد) از جمله راهکارهای موثر در درمان این حالت هستند. نوشیدن آب در چنین حالتی موجب رقیق شدن اسید معده و دفع آن می‌شود.»

منابع :

- سلامت نیوز

- ایسنا

گردآورنده : نیره ولدخانی – سایت تبیان

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

آیا معده تان ترش می کند؟

بیماری ریفلاکس و علل آن

سوزش سردل و درمان آن

توصیه هایی برای مبتلایان به سوزش سر دل

راه های درمان ترش کردن غذا

سوزش سر دل یا ترش کردن غذا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.