تبیان، دستیار زندگی
کان *سئوال از پزشک)در کودکان وضع به چه ترتیب است، آیا فتق‌های کودکان را نیز باید جراحی کرد؟ پاسخ) در کودکان نیز اگر اندازه فتق نافی کوچک باشد می‌توان منتظر ماند تا خودبخود اصلاح شود. در غیر این صورت و هم‌چنین در فتق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتق در کودکان



*سئوال از پزشک)در کودکان وضع به چه ترتیب است، آیا فتق‌های کودکان را نیز باید جراحی کرد؟

پاسخ)

در کودکان نیز اگر اندازه فتق نافی کوچک باشد می‌توان منتظر ماند تا خودبخود اصلاح شود. در غیر این صورت و هم‌چنین در فتق کشاله ران یا فتق‌های نافی بزرگ‌تر انجام عمل جراحی با نظر متخصص جراح ضروری است.


*زمان جراحی فتق کودکان به چه ترتیب است، گاهی مشاهده می‌شود بعضی مادران روی فتق را با سکه، یا فتق‌بند می‌بندند. آیا چنین کاری مفید است؟

زمان جراحی فتق کودکان نیز همانند بزرگترها، حتماً باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. استفاده از فتق‌بند و وسایل دیگر مانند گذاشتن سکه و ... توصیه نمی‌شود.

به یادداشته باشید که استفاده از فتق‌بند مضر بوده و می‌تواند ترمیم را مشکل کند و باعث چسبندگی‌های داخل شکم و ساک فتق شده و نهایتاً عواقب بعدی به همراه داشته باشد. فقط در بیمارانی که خیلی مسن هستند و یا دچار بیماری‌های شدید می‌باشند و عمل جراحی و بیهوشی برای این بیماران خطرناک می‌باشد، ممکن است فتق بند کمک کننده باشد. ولی در بقیه موارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.


*مادران کودکان دچار فتق با مشاهده چه علایمی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند؟

اگر این مادران مشاهده کردند که بچه دچار برجستگی در یکی از قسمت‌های جدار شکم یا ناف یا کشاله ران شده، ولی بچه گریه نمی‌کند و دچار بی‌تابی نشده است می‌توانند به صورت غیر اورژانسی، ولی در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند. ولی اگر فتق باعث درد ، بی‌تابی و بی‌قراری و گریه در بچه شود، مراجعه اورژانسی به پزشک ضروری است و لازم است بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.


*چه توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به فتق و همچنین چه توصیه‌هایی برای مادران دارید؟

از جمله مهم‌ترین کارهایی که برای جلوگیری از فتق و درمان فتق باید انجام داد، این است که تا حد ممکن از عواملی که باعث تشدید و بزرگ‌تر شدن آن و عود مجدد می‌شوند خودداری کرد و در افرادی که دچار فتق هستند پزشک جراح می‌تواند از «مش» (وسیله‌ای مصنوعی برای بستن محل فتق) استفاده کند که باعث می‌شود عود فتق کمتر شود.

همان‌طور که گفته شد از دلایل اصلی ایجاد فتق، ضعف در لایه‌های جدار شکم می‌باشد که برای تقویت این لایه‌های شکم از لایه‌ای مصنوعی به نام مش یا وصله استفاده می‌شود. این وصله برای بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند و در محل ترمیم فتق و در محل جراحی جای گزاری می شود که باعث می‌گردد میزان عود به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

اگر ترمیم به طور صحیح انجام گیرد، امکان عود پایین می‌آید. به طور کلی افرادی که دچار فتق هستند باید تمام موارد موثر در ایجاد و تشدید فتق را رعایت کنند و مادران نیز بلافاصله بعد از مشاهده ی علایم فتق در کودک خود، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

البته گاهی اوقات بیماران یک برآمدگی احساس می‌کنند که ممکن است فتق نباشد و همین مساله باعث نگرانی آن‌ها می‌شود. ولی در هر صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و اگر پزشک تشخیص بدهد که فتق عود کرده است، حتماً نیاز به جراحی دارد.

در هر فتقی امکان عود مجدد وجود دارد و لازم است با انجام عمل جراحی، عود فتق را درمان کرد.

با تمهیدات به کار برده شده و روش‌های انجام شده در عمل جراحی و اقدامات بعدی می‌توان به مقدار زیادی امکان عود مجدد را کاهش داد.


*مطلب مرتبط :

برآمدگی لایه های قدامی جدار شکم یا ران (فتق)

دکتر ابوالفضل شجاعی‌فر- متخصص جراحی عمومی و عروق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.