تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان موفق به تولید واکسنی علیه شایع‌ترین سرطان جهان، یعنی سرطان ریه شده‌اند. آنها هم اکنون در حال آزمایش این واکسن بر روی انسان‌ها هستند. این واکسن، پیش از این در آزمایش انجام شده بر روی 171 بیمار مبتلا به سرطان ریه م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکسن سازی علیه سرطان ها


دانشمندان موفق به تولید واکسنی علیه شایع‌ترین سرطان جهان، یعنی سرطان ریه شده‌اند. آنها هم اکنون در حال آزمایش این واکسن بر روی انسان‌ها هستند.

این واکسن، پیش از این در آزمایش انجام شده بر روی 171 بیمار مبتلا به سرطان ریه موفق بوده و حالا قرار است در آزمایشی با مقیاس بزرگ‌تر بر روی 1300 بیمار از سراسر جهان آزمایش شود.

در طی چند سال گذشته، مقابله با سرطان بوسیله ی واكسن، مورد توجه روزافزون پژوهشگران قرار گرفته‌است. تا کنون نیز واکسن‌هایی برای انواع دیگری از سرطان ساخته شده که کم و بیش در درمان این بیماری و حتی پیشگیری از آن موفق بوده‌اند.

به این ترتیب، شاید زمانی که واکسن سرطان بتواند به درمان قطعی این بیماری کمک کند، چندان از امروز دور نباشد. تصور کنید در این صورت چه تحول بزرگی در زندگی ما اتفاق می‌افتد و چند سال از عمر از دست رفته ی بشر به خاطر این بیماری، زنده می‌شود.

شاید در حال حاضر درمان سرطان با واکسن یک رویا به نظر برسد، اما قطعاً قبل از کشف واکسن فلج اطفال هم، مردم نمی‌توانستند باور کنند که روزی می‌رسد که تنها با دادن یک قطره به کودکشان می‌توانند از فلج شدن او تا پایان عمر جلوگیری کنند.

خبر آزمایش واکسن جدیدی برای سرطان ریه، تازه‌ترین خبری است که در این‌باره منتشر شده است.

سرطان ریه شایع‌ترین سرطان در دنیاست. گرچه خود این سرطان دارای انواع مختلفی است، اما واکسن تولید شده علیه آن، شایع‌ترین فرم این بیماری را نشانه گرفته است.

این واکسن که حاصل پژوهش‌ دانشمندان انگلیسی است، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. ویژگی این واکسن آن است که به سلول‌های بدن کمک می‌کند تنها علیه یک نوع ماده شیمیایی که در سلول‌های سرطانی یافت می‌شود بجنگند. به این ترتیب بدن قادر خواهد بود بدون آسیب زدن به سلول‌های سالم خودی، با سلول‌های مهاجم سرطانی مبارزه کند.

در آزمایش‌های اولیه، پژوهشگران دریافته‌اند که استفاده از این واکسن به همراه درمان‌های فعلی سرطان ریه، می‌تواند طول عمر بیماران را افزایش دهد.

پژوهشگران می‌گویند در صورتی که نتایج آزمایش‌های وسیع‌تر نیز مطلوب باشد، می‌توان به ساخت واکسن‌هایی با عملکرد مشابه برای دیگر سرطان‌ها نیز امیدوار بود.


صعود برای امید

در گوشه و کنار دنیا پژوهشگران بسیاری در حال تلاش و تحقیق هستند تا به واکسن سرطان دست پیدا کنند. این پژوهش‌ها به انگیزه‌های مختلفی انجام می‌شود.

یکی از مصمم‌ترین این پژوهشگران دکتر لیشا امنس، سرطان شناس آمریکایی است که مرگ مادرش به دنبال سرطان سینه باعث شده تا او قاطعانه به دنبال کشف واکسنی برای این سرطان باشد.

دکتر امنس موفق شده به فرمولی برای ساخت واکسن علیه سرطان سینه دست پیدا کند. اما او برای آزمایش این واکسن و ادامه کارهای پژوهشی خود برای به نتیجه رسیدن طرحش نیاز به منابع مالی دارد.

به همین دلیل چند روز پیش وی به همراه 20 نفر دیگر در یک حرکت نمادین از بلندترین آتشفشان جهان که در اکوادور واقع است، صعود کرد تا هزینه مبارزه‌اش را با سرطان سینه گردآوری کند. این حرکت، «صعود برای امید» نام گرفت.

دکتر امنس و گروهش موفق شدند 146 هزار دلار جمع‌آوری کنند که به آنها برای ادامه تحقیقاتشان کمک می‌کند.

واکسنی که وی ساخته است با به کار گرفتن سلول‌های سرطانی که از لحاظ ژنتیکی دست‌کاری شده‌اند، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا تومور را نابود کند.

دکتر امنس می‌گوید ما می‌خواهیم به سیستم ایمنی بدن یاد دهیم که به جای تحمل سلول‌های سرطانی، به شکلی پایدار به جستجوی آنها پرداخته و آنها را نابود کند.


واکسن سازی علیه سایر سرطان ها

لوزالمعده یا پانكراس هم عضو دیگری است كه دانشمندان تلاش می‌كنند شر سرطان را برای همیشه از سرش كم كنند.

چند روز پیش در چهارمین سمپوزیوم سرطان‌های گوارشی در آمریکا اعلام شد که یک واکسن جدید می‌تواند طول عمر بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده یا همان پانکراس را افزایش دهد.

سرطان پانکراس، قاتلی خاموش است و بیماران اندکی این شانس را دارند که زمانی سرطانشان تشخیص داده شود که بتوان با برداشتن پانکراس، بیماری را درمان کرد. حتی در این موارد نیز طول عمر افراد پس از جراحی اندک است.

پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز موفق شده‌اند واکسنی تولید کنند که طول عمر بیماران را پس از جراحی، افزایش داده و از 19 ماه به حدود 27 ماه می‌رساند.

این پژوهشگران می‌گویند: همین زمان اندک نیز برای آنها بسیار ارزشمند بوده و می تواند امیدبخش درمان بهتر برای این سرطان در آینده باشد.

البته برای کامل کردن لیست سرطان‌هایی که واکسن‌دار شده‌اند یا واکسن آنها در حال گذراندن مراحل تحقیقاتی است، سرطان کلیه، پوست، پروستات و نوعی سرطان خون به نام «لنفوم غیر هوچکین» را هم باید اضافه کنیم.

شاید به همین زودی‌ خبرهای بهتری در این زمینه بشنویم. به هرحال دانشمندان سخت در تلاش هستند.

آذین محبی ‌نژاد


*مطالب مرتبط در این سایت:

اولین واکسن ضد سرطان

سرطان چیست؟

علائم و درمان سرطان پستان در زنان

علائم و درمان سرطان ریه

قاتل ناپلئون هم سرطان بود

نقطه ی شروع شیمی درمانی سرطان

رژیم غذایی در سرطان ها

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

زنجبیل و فلفل سرطان های مرگبار را درمان می‌کنند

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد

تغذیه در سرطان غدد لنفاوی( لنفوم)

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.