تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل به مطلب ایدز و رفتارهای پرخطر پرداختیم . اینک در ادامه مطلب می خوانیم... از 1985تاكنون، آمار زنان بزرگسال مبتلا به ایدز از 35% كل تعداد مبتلایان به 48% افزایش داشته است. همچنین، 60 % از مبتلایان به ایدز 15تا 24سا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان، قربانیان خاموش

در قسمت قبل به مطلب ایدز و رفتارهای پرخطر  پرداختیم . اینک در ادامه مطلب می خوانیم...

از 1985تاكنون، آمار زنان بزرگسال مبتلا به ایدز از 35% كل تعداد مبتلایان به 48% افزایش داشته است. همچنین، 60 % از مبتلایان به ایدز 15تا 24سال را زنان تشكیل می‌ دهند.

كوفی عنان، دبیركل سازمان ملل متحد، در پیام خود به‌ مناسبت روز جهانی زن، در 8 مارس 2004میلادی برابر با 18 اسفند 1382، بر نقش حیاتی زنان در مبارزه با اپیدمی جهانی ایدز تأكید كرده است. در سال‌های نخستین كشف بیماری ایدز، گروه زیادی از محققان و جامعه‌شناسان گمان می‌كردند كه ایدز بیماری‌ ای است كه عمدتاً مردان را مبتلا می‌كند. در یك دهه گذشته، آمارها نشان داد كه زنان كمتر تحت تأثیر این بیماری بوده‌اند. اما امروزه زنان بار مخرب این اپیدمی را به‌ دوش می‌ كشند.

میزان آلودگی زنان جوان آفریقایی به ‌مراتب بیشتر از مردان جوان است. در سراسر جهان، حداقل نیمی از افرادی كه به‌تازگی به این بیماری مبتلا می‌ شوند زن‌ هستند و در میان افراد كمتر از 24سال، دختران و زنان جوان نزدیك به دوسوم افراد حامل ویروس را تشكیل می‌ دهند. اگر این میزان آلودگی ادامه پیدا كند، به‌ زودی اكثر افراد آلوده به بیماری ایدز را در جهان زنان تشكیل خواهند داد.

كوفی عنان در بخشی از پیام خود گفت: «زنان فقیر به‌ دلیل ابتلا به ایدز كم‌كم امنیت اقتصادی خود را بیش از پیش از دست‌ می‌دهند و غالباً از حقوق مربوط به مسكن، مایملك، ارث و حتی خدمات بهداشتی مناسب محروم می‌ شوند. در مناطق روستایی، ایدز موجب از بین‌ رفتن نظام‌هایی شده است كه طی قرن‌ها، در زمان قحطی و خشكسالی، به زنان برای حل مشكلاتی نظیر تغذیه خانواده‌هایشان كمك می‌ كرد. در نتیجه این امر باعث ازهم‌ پاشیدگی خانواده‌ها، مهاجرت و نهایتاً افزایش خطر آلودگی به ویروس HIV شده است. ایدز دختران را به علت مراقبت از اقوام بیمار، كمك برای حمایت از خانواده یا فرار از خانه مجبور به ترك تحصیل می‌ كند، در نتیجه آنان بیشتر به ژرفای فقر سقوط می‌ كنند. فرزندان آنان كمتر شانس رفتن به مدرسه دارند و امكان اینكه بیشتر به این بیماری آلوده شوند وجود دارد. بنابراین جامعه چندین برابر هزینه بیشتری برای تأثیر مخرب ایدز بر زنان می ‌پردازد.»

در مقایسه با مردان، زنان كمتر دارای شریك جنسی خارج از ازدواج هستند و زنان كمتر از مردان مواد مخدر تزریق می‌كنند، پس چرا آسیب‌ پذیری زنان در برابر بیماری ایدز بیشتر است؟

كوفی عنان این عوامل را برمی‌شمارد: «فقر، تجاوز، خشونت، نبود اطلاعات، اجبار ازدواج با مردان مسن و مردانی كه چندین شریك جنسی دارند.»

دكتر میترا معتمدی‌هروی، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، پیش‌بینی می ‌كند كه در آینده با افزایش تعداد مبتلایان زن در مقایسه با مبتلایان مرد در كشور روبه‌رو خواهیم شد. او می ‌گوید: «در كشور ایران، در حال‌حاضر نسبت مبتلایان زن و مرد، در مقایسه با گذشته، تغییر محسوسی نداشته است و همچنان مردان 95درصد مبتلایان را تشكیل می‌ دهند. ولی در آینده به سمت تغییر این نسبت‌ها و افزایش شمار زنان مبتلا به ایدز حركت خواهیم كرد.»

متأسفانه در 70% از زنان آلوده به ویروس HIV در ایران، انتقال از طریق تماس جنسی با همسر آلوده صورت گرفته است.

دكتر معتمدی ‌هروی می‌ گوید: «زنان، به‌ علت وضعیت فیزیولوژیكی و اجتماعی، نسبت به ویروس ایدز آسیب ‌پذیرتر از مردان‌اند. بنابراین، انتظار می‌ رود تعداد زنان مبتلا به بیماری ایدز در كشور افزایش یابد.»

اولین زن آلوده به ویروس HIV در ایران در 1368شناسایی شد. این زن یك سال بعد جان سپرد. در مردان ایرانی، شایع‌ ترین شیوه آلودگی به ویروس ایدز استفاده از سوزن و سرنگ آلوده هنگام تزریق مواد مخدر است، در حالی ‌كه بیشتر زنان مبتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی ناسالم آلوده شده ‌اند. همان‌طور كه گفته شد، زنان 5درصد از جمعیت آلوده به ویروس HIV كشورمان را تشكیل می‌ دهند كه 46% از این تعداد متأهل‌اند. نكته قابل تأمل در آمارها این است كه احتمال انتقال ویروس از مرد به زن 20برابر بیشتر از احتمال انتقال آن از زن به مرد است.

منبع: WWW.ZANAN.CO.IR

تاریخچه ظهور ایدز

ایدز، سرماخوردگی تا مرگ

راه های انتقال ، در هاله ای از ابهام و شرم

اپیدمی ایدز

همه چیز درباره ایدز ، علائم، مراحل و راههای پیشگیری

پرسش از پزشک تبیان

پرسش ها و پاسخ هایی درباره ایدز

روبان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.