تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل به مطلب راه های انتقال ، در هاله ای از ابهام و شرم پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم... براساس تازه‌ترین آمار سازمان ملل متحد درباره گسترش بیماری ایدز در جهان، هم‌اكنون نزدیك به 38میلیون نفر به ویروس HIV آلوده‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپیدمی ایدز

در قسمت قبل به مطلب راه های انتقال ، در هاله ای از ابهام و شرم  پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم...

براساس تازه‌ترین آمار سازمان ملل متحد درباره گسترش بیماری ایدز در جهان، هم‌اكنون نزدیك به 38میلیون نفر به ویروس HIV آلوده‌اند. این ویروس از زمان كشف تاكنون بیش از 20میلیون قربانی داده است. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد كه بیماری ایدز به‌ سرعت در تمامی مناطق جهان در حال گسترش است. فقط در سال گذشته میلادی، نزدیك به پنج میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.

میزان شیوع بیماری ایدز در مناطق جهان متفاوت است. ساكنان برخی از كشورها بیش از كشورهای دیگر به ایدز مبتلا شده‌اند و در سطح یك كشور، حتی بین استان‌ها، تفاوت وجود دارد. اما سازمان ملل تعداد افراد آلوده به ویروس ایدز در قاره آسیا را در حدود 4/7میلیون نفر اعلام كرده است. اعتقاد بر این است كه در حدود نیم میلیون نفر از جمعیت قاره كهن در سال گذشته به علت ابتلا به ایدز جان خود را از دست ‌داده‌اند و 1/1 میلیون نفر به ویروس آن آلوده شده‌اند. در میان مبتلایان سال گذشته، 3/0 % از زنان و 4/0 % از مردان در گروه سنی 15 تا 24 سال قرار دارند. جالب آنكه میزان آلودگی مردم به ویروس HIV در دو كشور پرجمعیت جهان یعنی چین و هند بسیار كم است.

در ایران، براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تعداد افراد آلوده به HIV، تا ابتدای تیر 1383 ، 7108 نفر بوده است. از این تعداد، 6761 نفر (1/95 %) مرد و 347 نفر (9/4 %) زن‌هستند.

از تعداد 6761 نفر، 11 پسر و 13 دختر زیر 4 سال (در مجموع، 5/0 % كل افراد آلوده) همچنین 15 مرد و 4 زن بالای 65 سال (به ترتیب 3/0 % و 4/1 %) به این ویروس آلوده‌اند.

براساس همین نمونه ‌گیری، بیشترین موارد آلودگی به HIV در رده سنی 25 تا 34 سال است. به نحوی كه 1913 مرد آلوده و مبتلا (3/42 %) و 94 زن آلوده و مبتلا به ایدز (6/33 %) در این رده سنی گزارش شده‌اند.

بر طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، بیشترین راه انتقال این بیماری در كشور اعتیاد تزریقی است كه 4107 نفر (8/57 %) از این طریق مبتلا شده‌اند. پس از آن، 2292 نفر (2/32 %) به شیوه‌های نامشخص، 476 نفر (7/6 %) از راه جنسی و 201 نفر (8/2 %) از طریق خون و فرآورده‌های خونی به این بیماری مبتلا شده‌اند. در 32 مورد (5/0 %) نیز انتقال از طریق مادر بوده است.

وزارت بهداشت تعداد موارد فوت‌شده بر اثر بیماری ایدز را تاكنون 771 نفر اعلام كرده است كه از این جمعیت، 741 نفر مرد و 30 نفر زن بوده‌اند.

اما آمارهای اعلام ‌شده و رسمی موجود درباره بیماری ایدز تعداد كمی از جمعیت واقعی افراد آلوده به ویروس HIV را شامل می‌شود. دكتر محمد مهدی گویا، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و كارشناس مسائل ایدز، پس از انتشار گزارش اخیر سازمان ملل متحد درباره وضع ایدز در جهان، در گفت‌وگو با یكی از جراید روز، تعداد افراد آلوده به ویروس این بیماری را در ایران 30 تا 35 هزار نفر اعلام كرده است.

منبع: WWW.ZANAN.CO.IR

تاریخچه ظهور ایدز

ایدز، سرماخوردگی تا مرگ

همه چیز درباره ایدز ، علائم، مراحل و راههای پیشگیری

پرسش از پزشک تبیان

پرسش ها و پاسخ هایی درباره ایدز

روبان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.