تبیان، دستیار زندگی
- سلام، دخترجوانی هستم که مبتلا به HIV هستم و خانواده ام هم خبر ندارند. به نظر من، مهم نیست که دنبال دلیل این بیماری بگردیم؛ مهم این است که این بیماری در من به وجود آمده. کابوس های فراوانی می بینم و استرس و اضطراب دارم؛ حتی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش از پزشک تبیان



- سلام، دخترجوانی هستم که مبتلا به HIV هستم و خانواده ام هم خبر ندارند. به نظر من، مهم نیست که دنبال دلیل این بیماری بگردیم؛ مهم این است که این بیماری در من به وجود آمده. کابوس های فراوانی می بینم و استرس و اضطراب دارم؛ حتی غذا هم به زور می خورم یعنی اشتها ندارم . هیچ دارویی هم برای این بیماری مصرف نکرده ام . حدود 4سال از ابتلای من می گذرد و هنوز هیچ علائمی هم در من پیدا نشده است . مشکل من اضطراب همیشگی و کم خوابی و کم اشتهایی و نا امیدی است ...

با سلام،

مشکلاتی که مطرح کردی ناشی از افسردگی است. تمام مواردی که ذکر کردی در حیطه پزشکی و مربوط به تخصص روان پزشکی است. لازم است به یک متخصص روان پزشکی مراجعه کنی تا با انجام مصاحبه و تشخیص ، درمان لازم را برایت انجام دهد. مبتلا به ایدز بودن، آخر زندگی نیست و تو هم مثل بقیه بنده خدایی و او تو را هم مثل بقیه دوست دارد .هر کسی در این دنیا مشکلاتی دارد که با آن دست به گریبان است ، هیچ کس را بدون مشکل نمی یابی و این دنیا اساساً برای این است که انسان در مشکلات و سختی ها و ناکامی ها غرق شود و صبر خود را آزمایش کند.

آخر دنیا آنجاست که انسان خود را ببازد. وگرنه بسیاری از بیماران سرطانی را می شناسم که مقاوم و صبور و شاد زندگی می کنند و به جای اینکه به مرگ خود فکر کنند به این فکر می کنند که تا زنده اند خوب زندگی کنند.

بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس را می شناسم که با وجودی که روز به روز در حال تحلیل رفتن هستند و می دانند که بدون اینکه عمرشان از بقیه کمتر باشد باید یک عمر با دست و پای فلج زندگی کنند ، شادند و از توانایی های محدود خود حداکثر استفاده را می کنند.

ام اس از ایدز بدتر است چون مبتلای به آن می داند که مرگی وجود ندارد که او را از شر بیماری نجات دهد .

همه ما روزی خواهیم مرد بعضی دیرتر و بعضی زودتر ،اما اینش مهم نیست، مهم این است که چگونه "زندگی" می کنیم.


- من یك هفته ی پیش به یك آرایشگاه مراجعه كردم. نمی دانم آرایشگر از تیغ نو استفاده كرد یا نه و البته محل استفاده ی تیغ بریده شد و خون آمد. فكر می كنم نكند كه آن تیغ آلوده به ویروس ایدز باشد. چند روزی است كه روی دست هایم جوش زده؛ نمی دانم به این مسئله مربوط می شود؟


لطفا بفرمائید كه علائم اولیه این بیماری چیست و اینكه اگر من بخواهم آزمایش ایدز بدهم به فاصله ی همین یك هفته جواب می دهد و فقط آزمایش خون كافیست یا اینكه تشریفات خاصی دارد؟


لطفا بفرمائید كه علائم اولیه این بیماری چیست و اینكه اگر من بخواهم آزمایش ایدز بدهم به فاصله ی همین یك هفته جواب می دهد و فقط آزمایش خون كافیست یا اینكه تشریفات خاصی دارد؟

نگرانی شما بی جهت است و جوش دست ها هیچ ربطی به این بیماری ندارد. انتقال این بیماری به وسیله تیغ آلوده درصد بسیار پایینی در حد هزارم دارد و زمانی اتفاق می افتد که تیغ آلوده به ویروس ایدز باشد و آلودگی آن محرز باشد و در فاصله کوتاهی از آلوده شدن با یک بیمار با بدن فرد دیگری تماس پیدا کرده باشد. این ویروس تنها در بدن فرد زنده قابل زندگی است و در هوای آزاد ازبین می رود. شما اگر اطمینان به ابتلای فردی که قبل از شما با تیغ تماس خونی داشته است به ایدز ندارید، نگران نباشید و نیاز به آزمایش هم ندارد؛ اگر چه آزمایش ساده ای دارد می توانید با مراجعه به هر پزشکی درخواست کنید.


- بیماری هایی ممکن است از طریق استخرهای عمومی منتقل شود؟ آیا ایدز هم ممکن است منتقل شود؟

بیماری هایی که از این طریق منتقل می شوند شامل بیماری های پوستی مثل قارچ های سر می باشد که در صورتی که اتفاق بیفتد با درمان های رایج برطرف می شود و هیچ نوع بیماری لاعلاجی به این شکل قابل انتقال نیست. ایدز و مانند آن از طرق خاص مثل انتقال خون و جنسی منتقل می شود. لذا بدون هیچ گونه نگرانی، از استخر های حتی الامکان کم مراجعه تر استفاده کنید و پس از شنا حتماً از دوش و شامپو استفاده کنید.


- یا ایدز از طریق مسواک منتقل می شود؟ (اگر لثه خونی شود)

ایدز ممکن است از طریق زخم ها (خونی ) یا مخاطات انتهای روده یا مهبل منتقل شود.

اگر کسی مسواک آلوده ای را از بیمار مبتلا استفاده کند و حین استفاده موجب خونریزی از آن شود این امکان وجود دارد و در غیر این صورت خیر.


- لطفا بفرمایید کلمه NO REACTIVE در پاسخ آزمایش ایدز به چه معناست و آیا نیاز به تکرار آزمایش هست؟ آیا به جوابی که آزمایشگاه های معمولی و نه چندان پیشرفته در مورد این آزمایش می دهند می توان اطمینان کرد؟

این به معنی جواب منفی و سالم بودن فرد است.

بهتر است این آزمایشات مهم را در آزمایشگاه های معتبر مثل سازمان انتقال خون ایران انجام داد.


- افراد مبتلا به ایدز چگونه می توانند از خدمات رایگان بیمارستان استفاده كنند؟

این اشخاص می توانند به انجمن امور بیماری های خاص مراجعه کنند و حتماً لازم است تحت پوشش یکی ار بیمه ها قرار گیرند .


- می خواستم در مورد تیغ های اصلاح که در بازار به صورت بسته ای (3 بسته 5 تایی 1000 تومان) و با مارک DORCO و محصول کره عرضه می شوند سوال کنم. آیا این تیغ ها مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آورند؟ (بیماری هایی از قبیل ایدز یا هپاتیت) و کاملا بهداشتی هستند؟

به طور كلی ویروس بیماری هایی مثل ایدز و هپاتیت كه از راه خونی منتقل می شوند ظرف مدت كوتاهی (48ساعت) در محیط بیرون از بین می روند و به نظر نمی رسد در محصولات تجاری یافت شوند . اما به هر حال ممكن است آلودگی های دیگری وجود داشته باشد و تأییدیه بهداشت را نیاز دارد. می توانید جهت اطمینان قبل از استفاده با محلول بتادین ضد عفونی كنید.


- آیا ایدز از طریق تماس زخم با ادرار و مدفوع و بزاق یا ترشحات بینی فرد مبتلا منتقل می شود؟

اگر چه ویروس ایدز به مقدار بسیار كم در ترشحاتی مثل بزاق ، عرق ، اشك و... دیده شده، بر اساس مطالعات انجام شده تاكنون موردی از انتقال با تماس با این ترشحات گزارش نشده است.


- آیا ویروس اچ آی وی از طریق تركیدن جوش با شانه ی سلمانی وارد بدن ما می شود؟

در صورتی كه در بیماری كه مبتلا به ایدز است شانه با خونریزی ناشی از پاره شدن جوش آلوده شود و بلافاصله در تماس با بخشی از سر فرد دیگری كه دچار زخم است تماس پیدا كند ، چنین احتمالی را می توان داد. بنابراین، این احتمال بسیار پایین است.

بر اساس یك قاعده كلی، تماس خونی بین بیمار و گیرنده باید پیدا شود تا انتقال ایدز صورت پذیرد.


-آزمایش تست ایدز چگونه است؟

آزمایش مربوطه یك نمونه برداری ساده خونی است كه وجود بیماری را چند ماه پس از ورود ویروس به بدن نشان خواهد داد.


- به جز آزمایش، از چه راه دیگری می توان از سالم بودن خود در رابطه با ایدز مطمئن شد؟اگر راهی نیست در صورت مثبت بودن جواب ازمایش، چه برخوردی با شخص می شود؟

خیر هیچ راهی بجز آزمایش وجود ندارد .برخورد خاصی هم نمی شود و بیمار به مراكز مربوطه ارجاع می شود.


- چگونه می توان مطمئن شد كه دندانپزشكی كه به او مراجعه می كنیم رعایت دستورات برای جلوگیری از ایدز را انجام می دهد؟ (اگر در این مورد ماده ای را می شناسید كه باید با آن لوازم خود را ضد عفونی كنند ذكر كنید)

در مورد انتقال ایدز ، این ویروس در محیط بیرون خیلی زنده نمی ماند و با ضدعفونی كننده های معمولی مثل الكل و بتادین می توان آنرا از بین برد، بنابراین در صورتی که اقدامات معمول بهداشتی و ضدعفونی توسط دندانپزشك رعایت شود ریسك چنین انتقالی به صفر می رسد.


- لطفا در مورد راههای انتقال ایدز و همچنین آخرین اخبار درباره این بیماری توضیح دهید.

ایدز عبارت‌ است‌ از به‌ وجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌). این‌ امر باعث‌ كاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت‌ها و توانایی‌ سركوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود. ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها (مغز استخوان‌، طحال‌، كبد و گره‌های‌ لنفاوی‌) را درگیر می‌سازد. این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماری‌ها و سرطان‌ها نقش‌ دارند. در مجموع‌ باید گفت‌ كه‌ ایدز یك‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ كه‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.


علایم‌ شایع‌

عفونت‌ اولیه‌ با ویروس‌ ایدز ممكن‌ است‌ هیچ‌ علامتی‌ ایجاد نكند.

خستگی‌، كاهش‌ وزن‌ بدون‌ توجیه‌، تعریق‌ شبانه‌

عفونت‌های‌ مكرر تنفسی‌ و پوستی‌

تب‌

تورم‌ گره‌های‌ لنفاوی‌ در تمام‌ بدن‌

زخم‌ در دهان‌

تغییرات‌ ناحیه‌ تناسلی‌؛ بزرگ‌ شدن‌ طحال‌

اسهال‌


علل‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ـ

نوعی‌ رترو ویروس‌ ـ كه‌ به‌ سلول‌های‌ دستگاه‌ ایمنی‌ حمله‌ كرده‌، آنها را نابود می‌سازد و باعث‌ كاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ به‌ عفونت‌ها و بعضی‌ از سرطان‌ها می‌شود.


عوامل تشدید كننده بیماری

تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌:

ویروس ایدز در منی و ترشحات جنسی بیماران وجود دارد و هر گونه ارتباط از این طریق از راه مهبل ، مقعد یا دهانی امكان انتقال این ویروس را دارد.البته انتقال از راه مهبل یا مقعد بیشتر و شایع تر است اما به صورت ثابت نشده ارتباط دهان به دهان و هر نوع ارتباط مخاطی را نیز عامل انتقال می دانند.


استفاده‌ از سوزن‌های‌ آلوده‌ برای‌ تزریق‌ موادمخدر

تزریق‌ خون‌ یا فرآورده‌های‌ خونی‌ آلوده‌ (در حال‌ حاضر به‌ ندرت‌ رخ‌ می‌دهد).

مواجهه‌ كاركنان‌ بیمارستان‌ها و تكنسین‌های‌ آزمایشگاهی‌ با خون‌، مدفوع‌، یا ادرار افراد آلوده‌ به‌ ویروس‌ ایدز. بیشترین‌ خطر مربوط‌ به‌ فرو رفتن‌ اتفاقی‌ سوزن‌آلوده‌ در دست‌ است‌.

توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ تماس‌های‌ عادی‌ غیرجنسی‌ باعث‌ انتقال‌ بیماری‌ نمی‌شود.


عواقب‌ مورد انتظار

این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر غیرقابل‌ معالجه‌ است‌. البته‌ علایم‌ را می‌توان‌ تخفیف‌ داد یا كنترل‌ نمود و تحقیقات‌ علمی‌ در رابطه‌ با این‌ بیماری‌ و درمان‌ آن‌ ادامه‌ دارند. ایدز ممكن‌ است‌ تا سال‌ها پس‌ از مثبت‌ شدن‌ آزمون‌ آلودگی‌ به‌ ویروس‌ خود را نشان‌ ندهد. زمانی‌ كه‌ ایدز به‌ صورت‌ آشكار خود را نشان‌ دهد، میانگین‌ بقا مدت‌ متغیراست‌.


عوارض‌ احتمالی‌

عفونت‌ جدی‌ در دستگاه‌های‌ مختلف‌ بدن‌

سرطان‌

مرگ‌


درمان‌

با انجام‌ آزمایش‌ خون‌ و آزمون‌ پادتن‌ ضد ویروس‌ ایدز (ممكن‌ است‌ حتی‌ تا 6 ماه‌ پس‌ از شروع‌ آلودگی‌ مثبت‌ نشود) می‌توان‌ تشخیص‌ را تأیید نمود. در بیمارانی‌ كه‌ آلودگی‌ به‌ ویروس‌ ایدز تشخیص‌ داده‌ می‌شود باید وجود سایر بیماری‌های‌ آمیزشی‌ و سایر عفونت‌ها مثل‌ سل‌ نیز مورد بررسی‌ قرار گیرد.

برای‌ مقابله‌ با اضطراب‌ و افسردگی‌ ناشی‌ از ابتلا به‌ این‌ بیماری‌ و احتمال‌ مرگ‌ باید روان‌درمانی‌ یا مشاوره‌ انجام‌ شود.

در صورت‌ بروز عوارض‌، ممكن‌ است‌ نیاز به‌ بستری‌ شدن‌ وجود داشته‌ باشد.

بعضی‌ از بیماران‌ وارد برنامه‌های‌ تحقیقاتی‌ می‌شوند كه‌ با هدف‌ دستیابی‌ به‌ درمان‌های‌ بهتر یا واكسن‌ یا بیماری‌ انجام‌ می‌گیرند. در این‌ گونه‌ برنامه‌ها، مراقبت‌ ممكن‌ است‌ به‌طور رایگان‌ انجام‌ پذیرد.

توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ تشخیص زودهنگام‌ كمك‌ كننده‌ است‌. اگر در معرض‌ خطر هستید، برای‌ بررسی‌ مراجعه‌ كنید. در صورت‌ مثبت‌ بودن‌ آزمون‌ ویروس‌ ایدز به‌ هنگام‌ حاملگی‌، با درمان‌های‌ مخصوص‌ می‌توان‌ احتمال‌ عفونت‌ در نوزاد را به‌ حداقل‌ رساند.


داروها

در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند. برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممكن‌ است‌ آنتی‌بیوتیك‌ تجویز شود.

داروهای‌ ضد ویروسی‌ (دیدانوزین‌، استاوودین‌، زالسی‌ تابین‌، زیدوودین‌) و نیز داروهای‌ مهاركننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممكن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند. تجویز آنها باید توسط‌ پزشكان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد. با این‌ داروها (مثل‌ زیدووین‌) می‌توان‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را كاهش‌ داد.

تحقیقات‌ زیادی‌ در رابطه‌ با داروهای‌ جدیدتر و واكسن‌ آن‌ در دست‌ انجام‌ هستند.


فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری ها به‌ وضعیت‌ سلامت‌ هر فرد بستگی‌ دارند. علایمی‌ مثل‌ خستگی‌ یا وجود عفونت‌ می‌توانند بعضی‌ از فعالیت ها در زمان ابتلا به این بیماری ها را محدود كنند.

استراحت‌ مهم‌ است‌، اما توصیه‌ می‌شود به ‌طور منظم‌ ورزش‌ انجام‌ گیرد.


رژیم‌ غذایی‌

تغذیه‌ باید كافی‌ و مناسب‌ باشد. سوءجذب‌، سوخت‌وساز تغییر یافته‌، و كاهش‌ وزن‌ در بیماران‌ مبتلا به‌ ایدز شایع‌ هستند.

از خوردن‌ تخم‌مرغ‌ خام مشكوك به آلودگی‌، شیر غیرپاستوریزه‌، یا سایر مواد غذایی‌ بالقوه‌ آلوده‌ خودداری‌ شود.

مشاوره پزشکی تبیان(دکتر میثم شیرزاد)


مطالب مرتبط

ایدز و راه های درمان آن

وحشتی به نام ایدز

ایدز و تغذیه با شیر مادر

افزایش اشتها در مبتلایان به ایدز

پرسش ها و پاسخ هایی درباره ایدز

رمان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد

تغذیه در مبتلایان به ایدز ( قسمت اول  ) ، ( قسمت دوم )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.